Zo zet je Instagram in voor storytelling.

avatar

Posted by Iris - 11 april, 2017

instagram-storytelling.jpg

Zo zet je Instagram in voor storytelling

Als bedrijf is het belangrijk om je te onderscheiden. Waarschijnlijk maak je hiervoor gebruik van USP’s (unique selling points). Daarnaast wordt het steeds belangrijker om gebruik te maken van ESP’s (emotional selling points). Deze kun je namelijk in een verhaal gieten waarmee je op een beeldende en interactieve wijze laat zien waar je bedrijf voor staat. Maar hoe begin je hier dan mee? Instagram biedt verschillende gemakkelijke én gratis mogelijkheden die je kunt inzetten voor storytelling.

Op het door Facebook overgenomen Instagram draait alles om beeld. Instagram bereikt momenteel vooral 20- tot 39 jarigen. Sluit deze leeftijdsgroep aan bij je doelgroep en heb je een product of dienst dat op een mooie beeldende manier kan worden weergegeven? Dan is Instagram hét social media kanaal om je ESP’s aan je doelgroep te communiceren. Instagram biedt hiervoor twee handige functies.

Meerdere foto’s en video’s in een post

Als je al eerder hebt geadverteerd op Instagram ben je waarschijnlijk al bekend met de mogelijkheid om meerdere foto’s of video’s in een gesponsord bericht te plaatsen. Begin februari maakte Instagram bekend dat deze functie nu ook beschikbaar is bij een ‘gewone post’. Het is nu mogelijk om maximaal 10 foto’s  en video’s in één post te plaatsen. Dit nieuwe onderdeel geeft je de mogelijkheid om je volgers op Instagram meer deel uit te laten maken van je verhaal en zo dus je ESP’s op een visuele wijze over te brengen. Let hier bij wel op dat je mooi en goed beeld gebruikt en dat je post niet te commercieel is ingestoken. Puur reclame werkt namelijk niet op Instagram.

Hoe werkt het?

Om gebruik te maken van deze nieuwe functie doorloop je eigenlijk de stappen die je normaal ook doorloopt bij het plaatsen van een post. Aan de hand van onderstaande afbeelding laat ik je zien hoe het werkt. Klik eerst op het plusje om de eerste foto of video te selecteren die je wilt plaatsen. Hierna klik je op meerdere selecteren. Selecteer de afbeeldingen of video’s die je wilt gebruiken. In de volgende stap kun je een filter over je verschillende beelden plaatsen. Klaar? Dan hoef je hem alleen nog maar te plaatsen!

Instagram stories

In augustus 2016 lanceerde Instagram de nieuwe functie Instagram stories. Een functie die een mooie mogelijkheid tot storytelling met zich mee brengt. Via Instagram stories maak je video’s van maximaal 15 seconden die na 24 uur weer van je tijdlijn verdwijnen. Het is mogelijk om zelf emoticons, tekst en tekeningen toe te voegen aan je video. De stories staan prominent in beeld met hierbij jouw profielfoto en de naam van je account (zie onderstaande afbeelding).

Past deze manier van communiceren bij je bedrijf? Ga dan eens brainstormen over soorten video’s die interessant zijn om te plaatsen. Wat sluit goed aan bij je doelgroep en bij de ESP’s die je wilt communiceren? De enige manier om hier een goed beeld van te krijgen is proberen, proberen en nog eens proberen. Let hier ook op dat je video’s niet te commercieel zijn. In dit geval zal een groot deel jouw story wegvegen en een andere story gaan bekijken. Succes!

Van plan om aan de slag te gaan met Instagram? 

Lees hier meer over Instagram Marketing

Topics: Social Media, Social Media Marketing, storytelling, Instagram marketing


Recent Posts

SEA: wat is het en wanneer zet je het in?

read more

Inbound marketing, wat is dat?

read more

Praktijkcase: stadionstoelen vullen met Facebook

read more