Zo bereid je je voor op de mobile-first index van Google.

avatar

Posted by Iris - 07 maart, 2017

google-mobile-first-index.png

Zo bereid je je voor op de mobile-first index van Google

In het najaar van 2016 werd aangekondigd dat Google werkt aan een mobile-first index. Waar voorheen je mobiele ranking in Google vooral werd bepaald aan de hand van de desktop versie van je website, zal dit in de nabije toekomst gebeuren aan de hand van de mobiele versie van je website. Google benadrukt het belang van een mobielvriendelijke website. Hiervoor is niet alleen het gebruik van een responsive website van belang, maar ook de mobiele laadtijd van je website.

Dit maakte Google eind 2016 nog maar eens duidelijk via een nieuwe blogpost.

“Our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results.”

Op het moment is Google nog bezig met het ontwikkelen van een mobile-first index die naar behoren werkt. Tot die tijd is het van belang om je voor te bereiden op deze overgang.

Responsive website

Tegenwoordig zoekt het grootste deel van de mensen in Google via een mobiel apparaat. De gebruiker staat op één. Om deze reden staat gebruiksvriendelijkheid bij Google hoog in het vaandel. Is jouw website momenteel responsive (dit wil zeggen dat je website mee schaalt op verschillende devices (desktop, tablet, smartphone))? En is de primaire content op desktop gelijk aan mobiel? Dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken over de komende veranderingen.

Is dit niet het geval? Dan raad ik je aan om eens goed na te denken over de overstap naar een responsive website. Met een responsive design zorg je ervoor dat de mobiele websitebezoeker een prettige ervaring met je website heeft. Dit zorgt naast een goede vindbaarheid in Google ook tot een groter percentage terugkerende mobiele websitebezoekers.

Mobiele laadtijd

Je kent het waarschijnlijk wel: je wilt een artikel openen op je smartphone, maar het laden van de website duurt enorm lang. Grote kans dat je in dit geval al afhaakt voordat je op de landingspagina bent aangekomen. Dit zorgt voor een slechte gebruikerservaring.

Google geeft aan dat 40% van de gebruikers van Google afhaakt wanneer het laden van een pagina langer dan 3 seconden duurt. Omdat gebruiksvriendelijkheid belangrijk is voor Google wordt de mobiele laadtijd bij overgang naar de mobile-first index ook een belangrijkere indicator voor je vindbaarheid.

Benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van responsive design, desktop snelheid en mobiele snelheid? Bekijk het hier.

We kunnen er niet omheen: de mobile-first index komt er op de korte termijn aan. Wacht niet af, zorg dat je zo goed mogelijk bent voorbereid op het moment dat het zover is.

Van plan om aan de slag te gaan met mobile first? 

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden

Topics: Marketing, Google, SEO, mobile-first index


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more