YouTube adverteren, het belang in cijfers.

avatar

Posted by Kirsten - 16 april, 2019

YouTube adverteren, het belang in cijfers

Kijken we naar de afgelopen jaren dan zien we bij nagenoeg elk bedrijf een uitbereiding van de marketingkanalen. Waar vroeger een website en een simpele advertentie voldoende was, moet je vandaag de dag meer uit de kast trekken om überhaupt gevonden te worden. Zo is de kans groot dat je op dit moment inzet op marketingkanalen als zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media adverteren (Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram etc.) en contentmarketing (blogs, e-mails, infographics, video’s etc.). Wat ik hier eigenlijk mee aan wil geven is dat het uitbreiden van je eigen marketingkanalen steeds belangrijker wordt. Want denk jij bijvoorbeeld al aan adverteren op YouTube? Waarom dit een kanaal is om in de gaten te houden leg ik uit.

YouTube, tweede grootste zoekmachine ter wereld

In de volksmond staat YouTube voornamelijk bekend om het publiceren van video’s. Wat velen niet beseffen is dat YouTube het meest belangrijke platform is na Google. Nog twijfels? Laat je dan overtuigen door onderstaande feiten en cijfers.  Ik weet zeker dat de kracht en macht van het platform je zal doen verbazen.

  • Maandelijks loggen er 1,8 miljard mensen in op YouTube
  • Werk je op internationaal niveau? Bedank je dan dat YouTube beschikbaar is in 90 landen
  • Jaarlijks wordt er 46.000 jaar aan content bekeken
  • YouTube-video’s worden voor 70% via mobiel bekeken
  • 50% van alle content wordt mobiel bekeken
  • Boodschappers – de 18-49 jarigen –  worden niet meer door TV-zenders bereikt, maar door YouTube
  • Per dag wordt 1 miljard uur video bekeken
  • De gemiddelde kijksessie duurt 40 minuten
  • Elke minuut wordt er 400 uur aan content geüpload, dat is 576.000 uur per dag
  • Slechts 1.500 YouTube kanalen hebben meer dan 1 miljoen abonnees
  • 54% van de millenials kijkt dagelijks YouTube
  • De app van YouTube is op 300.000 TV’s geïnstalleerd
  • 6 van 10 mensen kijken liever online dan lineair
  • YouTube is de 2e grootste zoekmachine. Moederbedrijf Google staan nog op 1
  • Filmpjes met een duur van 31 tot 60 seconden worden het meest bekeken, 32% van alle kijktijd

Bovengenoemde cijfers tonen aan dat YouTube niet zomaar een kanaal is die je links kunt laten liggen. We raden je daarom aan om je te verdiepen in de adverteermogelijkheden van YouTube. Wat we nu al met je kunnen delen is dat adverteren via het platform een goede manier is om in contact te komen met jouw doelgroep. Op de lange termijn zal je tevens merken dat het je naamsbekendheid vergroot.

Advertentiemogelijkheden, de keuze is reuze

Goed te weten is dat adverteren op YouTube net als andere social media kanalen meerdere (advertentie)vormen kent. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen voor InStream-advertenties. InStream-advertenties zijn advertenties die een kijker na 5 seconden kan overslaan om alsnog de geselecteerde video te bekijken.

instream advertenties

Een tweede mogelijkheid wordt gevormd door Discovery-advertenties, advertenties die op verschillende plekken binnen YouTube weergegeven worden. Denk aan weergaven op de zoekresultatenpagina, op weergavepagina’s voor mobiel en desktopcomputers en op de homepage van de mobiele YouTube-app. Goed te weten is dat je enkel betaalt wanneer een kijker op de video-advertentie klikt.

discovery advertenties

Verder kent YouTube Bumper-advertenties. Deze vorm van advertenties kent veel gelijkenissen met InStream. Alleen kunnen de maximaal zes seconden durende videoadvertenties niet worden overgeslagen. Wat betekent dat de kijker de gehele advertentie moet kijken voordat de video wordt weergegeven. Schakel je Bumper-advertenties in, dan ontstaat de mogelijkheid dat advertenties die kunnen worden overgeslagen en bumperadvertenties direct na elkaar worden afgespeeld.

bumper advertenties

Hoe populair adverteren op YouTube nou echt is laten we zien middels de downloadbare infographic op basis van statistieken uit onderzoek van Go-Globe.

Download de infographic 'Adverteren op YouTube'

Topics: Marketing, Social Media, Social Media Marketing, online video advertising, Youtube, Social Media gebruik, B2C


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more