Is WhatsApp Business interessant voor jou? [+ een stappenplan voor het inrichten van je account].

avatar

Posted by Iris - 12 maart, 2019

whatsapp-business

WhatsApp is met 11,9 miljoen gebruikers enorm populair in Nederland. Hier kun je als bedrijf op inspelen. Is klantcontact een belangrijk onderdeel van je dienstverlening? Dan is het wellicht interessant om WhatsApp in te zetten. Sinds begin 2018 heeft WhatsApp een aparte app ontwikkelt voor bedrijven: WhatsApp Business. In deze blog vertel ik je wat je met deze app kunt en hoe je een account inricht.

Voor wie is WhatsApp Business interessant?

WhatsApp Business is een Android app die is ontwikkeld met kleine bedrijven in gedachte. Met de app kan een bedrijf gemakkelijk contact onderhouden met klanten. Maar wat betekent dat precies voor jouw bedrijf? WhatsApp Business vormt een manier om een persoonlijke relatie met je klant op te bouwen. Heb je als bedrijf veel te maken met klantcontact? Dan is het wellicht interessant om met WhatsApp Business aan de slag te gaan. Een appje is namelijk veel persoonlijker, sneller en minder zwaar geladen dan een e-mail. Je maakt het je klant dus nog gemakkelijker om met jou in contact te komen. Berichten komen namelijk binnen in het kanaal dat zij al dagelijks gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat je nog net wat meer duiding nodig hebt van situaties waarin je WhatsApp Business zou kunnen gebruiken. Heb je een webshop en is een product uitverkocht? Dan bieden veel webshops de mogelijkheid om aan te geven dat je een melding wilt krijgen wanneer het product weer beschikbaar is. Stuur deze persoon een appje met een foto van het product dat weer op voorraad is. Heb je met klachten te maken? Gebruik de app dan om men op de hoogte te houden van de afhandeling van een klacht en laat zien hoe je ervoor gaat zorgen dat deze klacht in de toekomst wordt verholpen. Heeft iemand een contactformulier ingevuld? Gebruik de app dan om een afspraak in te plannen. Zoals je je kunt voorstellen wordt persoonlijk contact ineens heel eenvoudig.

Wat kun je met WhatsApp Business?

Om je te helpen bij de beslissing of WhatsApp Business interessant is voor jou om in te zetten bespreek ik onderstaand de functionaliteiten van deze app.

Deel interessante informatie met je bedrijfsprofiel

In de app richt je, net als in onder andere Facebook, een uitgebreid bedrijfsprofiel in. Op deze pagina kunnen je klanten informatie vinden als openingstijden, locatie en contactinformatie. In het stappenplan hoe je een account aanmaakt geef ik je hier nog wat meer inzicht in.

Bespaar tijd met berichtentools

WhatsApp Business biedt je de mogelijkheid om berichten in te stellen. Hierdoor bespaar je veel tijd. De app biedt drie tools:

  1. Snelle antwoorden: met deze tool kun je antwoorden instellen voor veelgestelde vragen. Deze antwoorden verstuur je door het gebruik van een sneltoets. Wanneer iemand dus een vraag stelt waarvoor jij een antwoord hebt ingesteld, gebruik je je sneltoets om het antwoord te plaatsen.
  2. Begroetingen: hiermee stuur je klanten die voor het eerst, of na 14 dagen van inactiviteit, contact met je opnemen een standaard begroeting. Deze tool biedt ook mogelijkheden om de begroeting te personaliseren.
  3. Afwezigheidsberichten: heb je geen tijd om te reageren of ben je offline? Met een afwezigheidsbericht breng je de klant die contact met je opneemt hiervan op de hoogte. Je kunt deze berichten personaliseren en instellen op welke tijden je wilt dat het bericht wordt verstuurd. Stel de melding bijvoorbeeld in tijdens openingstijden.

Krijg inzicht in berichtstatistieken

WhatsApp Business biedt je ook de mogelijkheid om statistieken in te zien. Deze mogelijkheden zijn nog niet heel uitgebreid. Je hebt inzicht in het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten.

statistieken in WhatsApp Business

Beantwoord berichten via desktop

Net als voor je eigen WhatsApp account is het ook voor WhatsApp Business mogelijk om gebruik te maken van WhatsApp Web. Heel handig, want zo hoef je niet constant je telefoon in de gaten te houden om te zien of er nieuwe berichten binnen zijn. Je opent de app op je bureaublad en hoort berichten binnenkomen met een geluidsmelding. Je vindt WhatsApp Web onder de instellingsfunctie op je overzichtspagina.

Standaard functionaliteiten

Naast bovenstaande functionaliteiten biedt WhatsApp Business ook de standaard functionaliteiten van WhatsApp. Je hebt dus toegang tot je chat, kan je status aanpassen en (video)bellen met je klanten.

Hoe maak je een WhatsApp Business account aan?

Ben je overtuigd en wil je met WhatsApp Business aan de slag? Doorloop dan onderstaande stappen.

Download de app en accepteer de voorwaarden

WhatsApp Business is op het moment enkel beschikbaar voor Android. Wanneer mensen met een IOS toestel ook aan de slag kunnen met de app is nog niet bekend. Heb je een Android? Ga dan naar de Google Play Store en zoek WhatsApp Business op. Klik op de button installeren. Om met de app aan de slag te gaan moet je wel even de voorwaarden accepteren.

WhatsApp Business downloaden in de App Storeservicevoorwaarden WhatsApp Business

Verifieer je telefoonnummer

Natuurlijk kun je niet verder zonder een telefoonnummer aan de app te koppelen. Let op: het is niet mogelijk om een telefoonnummer te gebruiken waaraan al een persoonlijk WhatsApp account is gekoppeld. Nadat je je telefoonnummer hebt ingevoerd moet deze nog geverifieert worden. Hiervoor voer je een code van zes cijfers in die je via SMS ontvangt. Heb je een vast telefoonnummer ingevoerd? Dan bestaat de kans dat je geen SMS ontvangt. In dit geval wacht je even een minuut af en klik je op mij bellen. Deze functie werkt heel gemakkelijk. Je telefoon gaat direct over en je krijgt een geautomatiseerd bericht te horen waarin je code wordt opgenoemd.

Wanneer je telefoonnummer is geverifieert komt er in het WhatsApp overzicht van je klant een vinkje achter jouw naam te staan, zodat duidelijk is dat je account in legitiem is. Zo is het voor je klant ook duidelijk dat het contact met een bedrijf betreft.

Verifieer uw nummer WhatsApp BusinessVerificatie telefoonnummer WhatsApp Business

Inrichten van bedrijfspagina

Wanneer je telefoonnummer is geverifieert kun je direct de eerste informatie voor je bedrijfspagina invoeren. Heb je dit scherm per ongeluk weg geklikt? Geen probleem, wanneer je via het menu naar account navigeert kun je je bedrijfsprofiel weer bijwerken. Op deze pagina kun je de volgende informatie toevoegen:

  • Afbeelding
  • Bedrijfsnaam
  • Beschrijving van je bedrijf
  • Adres dat wordt weergegeven in een kaart
  • Openingstijden
  • Emailadres
  • Website

Informatie op bedrijfspagina WhatsApp Business

Startscherm

Nu je klaar bent neem je een kijkje op je startscherm. Hier vind je de standaard functionaliteiten van WhatsApp (chats, status en oproepen). Wanneer je gesprekken hebt lopen worden die onder chats getoond. In onderstaand voorbeeld zie je hoe het scherm eruit ziet wanneer je nog een eerste chat moet beginnen.

Startpagina WhatsApp Business

Stel berichten in

Wil je gebruik maken van de berichtentools van WhatsApp Business? Wanneer je op je startscherm bent (zie bovenstaande afbeelding) klik je op de drie puntjes rechts bovenin. Via je instellingen heb je de mogelijkheid om snelle antwoorden, een begroeting en een afwezigheidsbericht in te stellen.

Berichtentool snelle antwoorden in WhatsApp BusinessBerichtentool begroeting in WhatsApp BusinessBerichtentool afwezigheidsbericht in WhatsApp Business

Maak bekend dat je via WhatsApp bereikbaar bent

Nu je alles netjes hebt ingesteld wil je dat je klanten ook daadwerkelijk contact met jou op gaan nemen via WhatsApp Business. Zorg er dus voor dat je op je website duidelijk communiceert dat dit een mogelijkheid is. Communiceer je bovenaan je website je telefoonnummer met een telefoontje ernaast? Plaats hier dan ook een icoon van WhatsApp bij. Heb je op je homepage een overzicht van de social mediakanalen waarop je actief bent? Voeg hier ook een icoon van WhatsApp toe. Tot slot is ook de contactpagina van je website is een goede plek om jullie bereikbaarheid via WhatsApp te communiceren.

Je kunt ook zelf een chat starten met een klant. Houdt hierbij echter wel in gedachte dat contact tussen bedrijf en klant via WhatsApp nog redelijk nieuw is. Sowieso heb je een opt-in van je klant nodig om contact op te mogen nemen. Maar als je dit hebt en je gaat hiermee aan de slag, peil dan wel goed in welke mate je WhatsApp in gaat zetten. Je wilt niet dat je klant je opdringerig gaat vinden.

Marketinginzet

Leuk natuurlijk dat je via WhatsApp Business het contact met klanten goed kunt onderhouden. Maar je wilt wellicht weten of je WhatsApp Business ook in kunt zetten voor marketingdoeleinden. Kan je er geld mee verdienen? Zeker, maar pas hier mee op. Je wilt je klanten niet spammen met commerciële content. Je kan WhatsApp gebruiken om verkoop te stimuleren. Maar maak dan de keuze dit enkel te doen wanneer mensen interesse in een product hebben getoond. Denk hierbij aan het voorbeeld dat ik eerder gaf waarbij een klant aan heeft gegeven bericht te willen krijgen wanneer een product weer op voorraad is. Houdt bij alle communicatie die je via WhatsApp Business verstuurt in je achterhoofd dat het voor je klant relevant moet zijn. Zelf zou je ook geen commerciële berichten via WhatsApp willen ontvangen.

Twijfel je nog of WhatsApp onderdeel uit zou moeten maken van jouw marketingmix? Wij adviseren je graag.

New call-to-action

Topics: Social Media, Social Media Marketing, strategie, klantbehoefte, WhatsApp Business


Recent Posts

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more

Help! Hoe verhoog ik mijn aantal websitebezoekers?

read more