Wat het nut is van een contentkalender en hoe je deze maakt.

avatar

Posted by Nadine - 09 oktober, 2018

Wat het nut is van een contentkalender en hoe je deze maakt

Wat het nut is van een contentkalender en hoe je deze maakt

Veel bedrijven weten dat ze iets met contentmarketing moeten en willen doen, maar hebben geen idee waar ze nu eigenlijk moeten beginnen. Een contentkalender kan je houvast bieden. Hieronder leg ik uit wat het nut van een contentkalender is.

Voordat je aan de slag gaat met contentmarketing is het belangrijk om onder je doelgroep wat onderzoek te doen. Naar wat voor informatie zijn zij op zoek? Welke problemen spelen er waar jij een antwoord op kunt geven? Ga aan de hand van deze informatie eens met je collega’s brainstormen over thema’s en onderwerpen voor je content. Hebben jullie een mooie lijst samengesteld? Pak dan de contentkalender erbij.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een handig overzicht waarin jij en je team kunnen zien welke content er gemaakt wordt, in welke vorm de content gemaakt wordt, wanneer je de content publiceert en via welke kanalen je het verspreidt.

Een contentkalender maak je het beste in Word of Excel. Zet daarin de weken op een rij. Kies om te beginnen een periode van bijvoorbeeld 3 maanden. Maak vervolgens kolommen aan voor de titel, de vorm van de content (blog, video, foto’s, whitepapers) en de verspreidingskanalen.

Contentvormen en kanalen

Per contentvorm bepaal je vervolgens hoe vaak je deze vorm wilt gaan delen. Een blog kun je bijvoorbeeld wekelijks of tweewekelijks online plaatsen. Ga je aan de slag met video? Dan is het bijna niet te doen om daar wekelijks iets van te posten. Een keer per maand is daar realistischer. En vergeet ook zeker de content voor je social kanalen niet. Heb je voor alle vormen bepaald wat het ritme wordt? Geef dan aan op welke kanalen je de contentvormen publiceert. Denk hierbij uiteraard aan je website, maar ook aan Facebook, LinkedIn, Twitter en een nieuwsbrief.

De contentkalender biedt nu inzicht in wat je de komende maanden met je content gaat doen. Maak je met meerdere collega’s content? Dan zien zij ook direct waar er nog wat onderwerpen missen of waar nog content voor gemaakt moet worden. Wordt je contentkalender te uitgebreid door de hoeveelheid die je maakt? Dan kun je er ook voor kiezen om voor bijvoorbeeld de social media kanalen een meer gedetailleerde kalender te maken. Een tip die we je graag meegeven is dat je content zeker kunt herhalen. Heb je bijvoorbeeld een blog uit het verleden die erg goed presteerde? Dan is het geen probleem om deze blog nog eens onder de aandacht te brengen, mits de inhoud nog steeds actueel en relevant is voor je lezer. Ook deze herhalingen kun je alvast in je kalender opnemen.

Plan de creatie van content

Een contentkalender biedt dus houvast, maar het blijft belangrijk om zelf genoeg tijd te nemen voor de creatie van content. Kies een aantal momenten uit waarop je een voorraad content produceert. Zo zit je niet wekelijks met de deadline voor het plaatsen. Dat scheelt een hoop stress en een goede voorbereiding.

Nu duidelijk is wat een contentkalender is en hoe je deze opstelt, tot slot nog even op een rij wat een dergelijke kalender je brengt:

  • Overzicht van de content in de komende weken, voor jou en voor je collega’s;
  • Doordat je van tevoren weet welke content er geplaatst wordt, kun je vooruit werken zodat je geen contentcreatiestress hebt;
  • Als je de content van tevoren voorbereidt, kun je ook de distributie op bijvoorbeeld je social media kanalen inplannen;
  • De kalender biedt een stok achter de deur in het maken en plaatsen van content. Zo ben je continu onder de aandacht van jouw doelgroep;
  • Wanneer je content aansluit bij de behoeften van je doelgroep zal je zien dat het terugkerende verkeer op je website stijgt;
  • De strakke planning van een contentkalender verhoogt de efficiëntie van jouw contentmarketing, waardoor je tijd overhoudt voor je andere werkzaamheden.

Download template contentkalender

Topics: Marketing, Content Marketing, Content, klantbehoefte, Contactkalender


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more