Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?.

avatar

Posted by Iris - 14 mei, 2019

waarom-blijft-roi-marketinginzet-achter

Je bedrijf zet flink in op marketing en gebruikt meerdere kanalen om je doelgroep maximaal te bereiken. Maar op de een of andere manier levert je inzet niet op wat je voor ogen had. Klinkt dit je bekend in de oren? In deze blog bespreken we enkele mogelijke oorzaken van het achterblijven van de ROI van je marketinginzet.

Wanneer je marketinginzet niet voldoende oplevert kan dit verschillende oorzaken hebben. Ten eerste is het van groot belang dat je voor ogen hebt waar je met je bedrijf naartoe wilt (doelstellingen), hoe je hier wilt komen (strategie) en dat je vooral ook je doelgroep helder in kaart hebt (analyse). Heb je hier geen inzicht in, dan zal je marketinginzet nooit effectief worden. Zorg dus altijd dat je een helder beeld hebt van je organisatie. Benieuwd of je je bedrijf goed genoeg kent? Je komt erachter via onze quiz.

Maar ook wanneer je je bedrijf wél door en door kent en duidelijk hebt wat je marketing op moet leveren, kan het gewenste resultaat van je marketing uitblijven. In deze blog ga ik dieper op dit scenario in. Aan de hand van onderstaande vragen en antwoorden help ik je op weg. 

Speel je in op de behoeften van je doelgroep? 

Waar men voorheen ver kwam met het proberen te verkopen van een product middels de inzet van marketing, werkt dit tegenwoordig niet meer. Marketing is namelijk niet meer verkopen, maar het oplossen van problemen. Wie is je doelgroep? Waar heeft deze behoefte aan? Welk probleem heeft je klant waarvoor jij met je product een oplossing kunt bieden? De consument hecht weinig waarde aan informatie over de eigenschappen van een product, maar wil weten waar het product hem of haar mee kan helpen.

Breng dus voor jezelf in kaart wat de behoeften van jouw klant zijn. Koppel deze aan jouw product of dienst. Zet hierin ook de unique selling points (USP’s) van je product of dienst op een rij en kijk wat deze hierin kunnen betekenen. Het is immers nog altijd belangrijk dat je je onderscheidt van je concurrent. Kort gezegd: niet verkopen, maar problemen oplossen. Speel hierop in met je marketing en je zult zien dat je snel meer mensen daar krijgt waar jij ze wilt hebben.

Ben je vrij in het delen van je kennis?

Veel bedrijven zijn behouden in het ‘gratis’ delen van hun kennis met de buitenwereld. Want aan je kennis wil je verdienen. Toch? Met deze instelling kom je echter niet meer ver. Gezien alle concurrentie, is het van belang je te onderscheiden door het leveren van relevante informatie voor jouw doelgroep. Het delen van kennis wordt dus steeds belangrijker.

Natuurlijk hoef je niet álles zomaar weg te geven. Maar je wilt mensen genoeg informatie geven om hen op weg te helpen bij het oplossen van hun problemen. Voor relevante informatie vindt men het over het algemeen geen probleem om beperkt persoonlijke gegevens met je te delen. Heb je een interessante podcast of whitepaper? Vraag dan in ruil voor deze kennis bijvoorbeeld een e-mailadres, naam en achternaam. Dit vormt meteen een mooie manier van leadgeneratie. Let wel op dat je bij de verzameling en het bewaren van deze gegevens de regels van de AVG handhaaft en dit ook duidelijk communiceert. Je wilt natuurlijk geen claims aan je broek krijgen en op die manier boezem je direct vertrouwen in bij je prospects.

Ten slotte zorgt het delen van kennis dat jouw doelgroep je op ten duur zal ziet als een expert. En niet alleen je doelgroep, maar ook Google. Google hecht namelijk veel waarde aan relevante content. Maak jij je een kennisdomein helemaal eigen, dan laat Google jou graag zien in de organische zoekresultaten. Zo val je dus meer op tussen je concurrenten én krijg je meer websitebezoekers! Lees hier hoe je een contentdomein claimt.

Roept jouw marketing op tot interactie?

Als je wil dat je doelgroep actie onderneemt naar aanleiding van jouw marketinguitingen, is het noodzakelijk dat je marketing aanzet tot actie. Dit geldt voor zowel online als offline uitingen. Voor social media als Facebook en Instagram geldt namelijk dat interactie met je content steeds belangrijker wordt. Hoe meer interactie met je bericht, hoe hoger je bereik. Zorg er dus voor dat je met je berichtgeving op social media niet alleen zendt, maar ook vraagt. Betrek je volgers door naar hun mening, voorkeuren en behoeften te vragen. Maar ook voor online bannering en de inzet van Google Ads geldt dat deze op moeten roepen tot interactie. Gebruik daarom altijd een duidelijke call-to-action.

Kijken we naar offline marketing, dan kan interactie ook heel belangrijk zijn. Wil je dat men naar aanleiding van een brochure contact met je opneemt voor een afspraak, communiceer dit dan duidelijk én maak dit voor de gebruiker zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk. Dit doe je door de benodigde informatie duidelijk te vermelden en verschillende contactmethoden te bieden, zoals WhatsApp Business of Facebook Messenger naast de meer gebruikelijke email en telefoon.

Of je wel of geen interactie wil uitlokken, hangt altijd af van het doel van je uiting. Wil je je naamsbekendheid vergroten, dan is het oproepen tot interactie nog niet noodzakelijk, want dan wil je simpelweg gezien worden. Wil je je aantal websitebezoekers, contactaanvragen, etc. verhogen? Dan kun je niet zonder het aanzetten tot interactie middels een sterke call-to-action.

Bereik je je doelgroep via de juiste kanalen?

Heb je bovenstaande punten allemaal af kunnen vinken? Dan ben je al goed op weg! Wellicht blijft het resultaat van je marketinginzet dan achter omdat je niet inzet op de juiste marketingkanalen. Succesvolle marketing is afhankelijk van het delen van de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal. Verdiep je dus nog eens een keer goed in de on- en offline kanalen die jouw doelgroep gebruikt.

Zet je nu eigenlijk alleen in op online? Wellicht moet je dan eens kijken naar vormen van offline marketing. Want misschien vindt jouw doelgroep het bijvoorbeeld veel belangrijker om persoonlijk contact te hebben. In dit geval is een evenement, training of deelname aan een beurs dan een slimme zet. Zet je alleen in op offline marketing, dan mis je interessante online opties om je doelgroep te bereiken. Wat ik eigenlijk wil zeggen: denk niet alleen in online óf offline, maar altijd naar een totaalplaatje.

Benieuwd welke social mediakanalen interessant zijn om jouw doelgroep te bereiken? We schreven eerder al enkele blogs die hier antwoord op geven:

Houd je rekening met de customer journey?

Je potentiële klant doorloopt verschillende fasen in het proces dat leidt tot de aankoop van een product of afname van een dienst. Eerst oriënteert hij zich. Hij heeft een probleem en gaat op zoek naar een oplossing. Wanneer hij voor zichzelf een overzicht heeft van eventuele oplossingen maakt hij een afweging tussen verschillende aanbieders. Vervolgens gaat hij over tot de aankoop van een product en gebruikt dit vervolgens. In de laatste fase evalueert hij zijn aankoop. Het is van belang dat je je marketing inricht op deze gehele klantreis.

customer-journey-dock35-marketing

Oriënteren

In de oriënterende fase wil je zichtbaar zijn door antwoord te geven op vragen die in deze fase worden gesteld. In eerste instantie is het belangrijk om bij jezelf te rade te gaan of men zich er al van bewust is dat jouw product of dienst een oplossing voor hun probleem biedt. Afhankelijk hiervan creëer je content. Is iemand zich nog niet bewust van de meerwaarde van je product? Creëer hier dan content voor. Lever je bijvoorbeeld matrassen? Schrijf dan niet alleen content over de meerwaarde van een fijn matras, maar over verschillende soorten rugklachten die eventueel verholpen kunnen worden met een goed matras. 

Zorg er dus voor dat je content op je website hebt staan die inspeelt op de oriënterende fase. Maar zet daarnaast ook Google Ads campagnes in op relevante zoektermen. Verplaats je in je doelgroep en bedenk naar welke informatie zij op zoek zijn. Vind je dit lastig? Probeer dan eens de zoekwoordplanner van Google uit. Die geeft je tips naar aanleiding van een door jou ingevoerde zoekterm.

Afweging

In de fase van afweging is het slim om de nadruk te leggen op je USP’s. Je prospect maakt namelijk een afweging tussen jou en je concurrenten. Zorg ervoor dat je potentiële klant gemakkelijk kan vinden wat jouw product onderscheidt. Recensies kunnen hier ook een rol in spelen; mensen hechten veel waarde aan de mening van andere gebruikers. Staan er recensies van je product of dienst op websites van derden? Houd deze dan ook goed in de gaten. Komt er negatieve feedback, reageer hier snel en netjes op en laat zien dat je bedrijf iets met feedback doet.

Aankoop

Wanneer je prospect overgaat tot een aankoop en klant wordt is het van groot belang dat je service goed is. Is een product of dienst gemakkelijk aan te schaffen, zijn de medewerkers vriendelijk, werken digitale formulieren goed, ontvangt men een bevestiging van een aankoop, etc. Denk eens na over manieren waarop je je klanten positief kunt verrassen direct na of bij ontvangst van hun aankoop. Bijvoorbeeld door het toevoegen van een persoonlijk briefje, het toesturen van een magazine of door humor te gebruiken in een ontvangstbevestiging.

Gebruik

Na de aankoop houdt de klantreis niet op. Ook bij het gebruik van een product of dienst kun je nog een grote rol spelen. Bijvoorbeeld door het bijvoegen van een handleiding of brochure, het aanbieden van instructievideo’s etc. Zorg ervoor dat je goede service biedt en contact houdt.

Evaluatie

Tot slot volgt de evaluatie. Wanneer je klant de voorgaande fases als prettig heeft ervaren is de kans groot dat hij je positief beoordeelt en herhaalaankopen doet. Als je in deze fase de klant blijft voeden met relevante informatie kan het een loyale klant worden die hoogstwaarschijnlijk ook nog eens voor positieve mond-tot-mond reclame zorgt.

Is je landingspagina geoptimaliseerd voor conversie?

In meeste gevallen levert effectieve marketing een bezoek aan je website op. Roep je in een printadvertentie op tot het bezoeken van je website, linkt je Google Ads advertentie door naar een specifieke landingspagina, roep je mensen op gebruik te maken van een aanbieding via een formulier op je website? In al deze gevallen is het noodzakelijk dat de webpagina waarop men belandt (de landingspagina) op en top in orde is. Dit wil zeggen:

  • Op deze pagina is er een overduidelijke link met de marketinguiting die de klant naar je website heeft geleid;
  • Deze landingspagina is gebruiksvriendelijk en uitnodigt uit tot de beoogde actie.

Speel je naar jouw idee goed in op al bovenstaande vragen, maar levert je marketinginzet alsnog niet op wat je wil? Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om de oorzaak te achterhalen

Topics: Doelgroep, Contentmarketing, Customer journey, marketingplan, Conversie optimalisatie, marketingkanalen


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more