Waarom e-mailmarketing nog steeds relevant is.

avatar

Posted by Iris - 06 november, 2018

onderzoek-naar-email.jpg

Waarom e-mailmarketing nog steeds relevant is

Zet jouw bedrijf e-mailmarketing in? Ga hier vooral mee door. Dit online communicatiekanaal blijkt namelijk nog steeds erg effectief in je marketingmix. Zo schaft maar liefst 72% van de Nederlanders weleens iets aan naar aanleiding van een mailing. Dit blijkt uit de zesde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek van Spotler. In het onderzoek wordt een compleet beeld geschetst van hoe Nederlanders in 2018 omgaan met e-mail.

Nederlanders ontvangen graag digitale nieuwsbrieven

Je zou het wellicht niet verwachten, maar Nederlanders ontvangen graag digitale nieuwsbrieven. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat maar liefst 94% van de Nederlanders zich heeft ingeschreven voor één of meerdere nieuwsbrieven. In het afgelopen jaar heeft zelfs 82% zich nog ingeschreven voor nieuwe nieuwsbrieven. Als belangrijkste reden wordt het ontvangen van aanbiedingen en deals genoemd.

Uitschrijven gebeurt vooral wanneer mensen vinden dat ze teveel e-mails ontvangen. Ook irrelevante informatie wordt als reden genoemd. Houd er bij de inzet van mailings dus rekening mee dat je niet te vaak e-mailt. Maar wat is dan te vaak? Dit wisselt per bedrijf. Voor bedrijven die in nieuws voorzien zal dit aantal hoger liggen dan voor een marketingbedrijf. Ga goed voor jezelf na welke informatie relevant is voor jouw doelgroep om via e-mail te ontvangen en welke frequentie hierbij past. 

Hoe en wanneer gebruiken Nederlanders hun e-mail?

Het Nationaal E-mail Onderzoek geeft ook inzicht in hoe Nederlanders e-mail gebruiken. Zo bekijken we het liefst onze e-mail op een smartphone. Maar liefst 46% geeft aan het vaakst e-mails te lezen via een smartphone, 25% leest het liefst op de laptop, 20% op de desktop en 9% op een tablet. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat je e-mail goed is geoptimaliseerd voor weergave op een smartphone.

Nagenoeg iedere Nederlander checkt zijn e-mail minimaal dagelijks en meerdere keren per dag. Het grootste deel van de respondenten geeft aan dat zij gemiddeld 1 tot 3 keer per dag hun e-mail checken. Dit doen zij vooral tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 19.00 en 21.00 uur. Zorg er dus voor dat jouw e-mails in deze tijdsbestekken een hoge positie in de mailbox van je klant hebben. 

Gebruiksvoorkeuren verschillen sterk per leeftijdscategorie. Zo ligt bij 55+’ers de voorkeur nog bij het lezen van hun mail op laptop en / of desktop. Daarnaast gebruiken zij als schriftelijk communicatiemiddel het liefst e-mail. Dit om bijvoorbeeld in contact te blijven met familie en vrienden. Een persoonlijke e-mailbenadering (mailingen die aansluiten op hun voorkeuren en interesses) vanuit een webshop waarderen zij minder positief. Jongeren hebben totaal andere voorkeuren. Persoonlijke contacten onderhouden zij het liefst via Whatsapp in plaats van e-mail. Daarnaast hebben zij juist wel waardering voor een persoonlijke e-mailbenadering van webshops. 

Houd rekening met de manier waarop jouw doelgroep e-mail gebruikt. Heb je een jongere doelgroep, dan loont het om mailingen te versturen die aansluiten bij hun voorkeuren en interesses. Voor ouderen kan dit juist tegen je werken.

Wat voor een soort e-mails ontvangen Nederlanders graag? 

Nederlanders ontvangen vooral reclame in hun mailbox. Je zou zeggen dat men dit als vervelend ervaart. Toch ontvangt maar liefst 68% reclame het liefst via e-mail. 16% ontvangt reclame het liefst in de brievenbus. Kanalen als Facebook, Instagram, Whatsapp, etc. scoren erg laag. Als we hier wat langer over nadenken is dit eigenlijk niet zo vreemd. Via e-mail kun je je inschrijven voor de mails die je zelf wilt ontvangen en je weer uitschrijven wanneer je deze niet meer interessant vindt. Of je negeert de mails simpelweg. Je hebt dus zelf in de hand wat je wel en niet ontvangt of bekijkt.

Bestaat er nog een type commercieel bericht dat wij prettiger vinden om te ontvangen dan andere? Het antwoord is ja. Het liefst ontvangen wij e-mail met hierin informatie over een bestelling. Daarnaast waarderen we het om een leuke verrassing op onze verjaardag te ontvangen. We ontvangen graag aanbiedingen. Wanneer deze aansluiten op onze eigen interesses ervaren we dit ook als positief.

Drie kwart van Nederlanders schaft wel een iets aan via een e-mail nieuwsbrief

Goed nieuws voor online marketeers: de e-mail nieuwsbrieven die we ontvangen zetten ons aan tot het doen van aankopen. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat maar liefst 72% van de Nederlanders weleens iets aanschaft naar aanleiding van een mailing. Dit aantal ligt een stuk hoger dan bij andere social mediakanalen. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar Facebook blijkt dat slechts 29% van de Nederlanders het afgelopen jaar iets heeft aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht. Wil je dus iets verkopen? Zet je social mediakanalen dan in om je bekendheid te vergroten en mensen bekend te maken met je producten. Voor verkoop zet je het beste e-mail nieuwsbrieven in.

Samenvattend

Nederlanders ontvangen graag e-mail nieuwsbrieven. De voornaamste reden om zich in te schrijven is het ontvangen van aanbiedingen. Reclame ontvangen we het liefst in de vorm van een e-mailing. Goed nieuws voor jouw bedrijf. Let echter wel op dat je hier niet in doorslaat. Een te grote hoeveelheid e-mails en het ontvangen van niet-relevante informatie vergroot de kans op een uitschrijving. Het creëren van relevante content is dus erg belangrijk. Schrijf dus goed doordachte content. Ga bijvoorbeeld aan de slag met content marketing. Pak je de inzet van e-mail nieuwsbrieven goed aan, dan vergroot je de kans op een aankoop naar aanleiding van jouw marketinginspanningen.

Benieuwd of e-mail een onderdeel van jouw marketingmix moet zijn?

New call-to-action

Topics: E-mailmarketing, Content Marketing, Nieuwsbrief, E-mail, Nationaal E-mail Onderzoek


Recent Posts

Jouw onderneming heeft geen marketing nodig. Of ..

read more

Is WhatsApp Business interessant voor jou? [+ een stappenplan voor het inrichten van je account]

read more

Off-page SEO, zo ga je ermee aan de slag

read more