Verschillende soorten Facebook advertenties.

avatar

Posted by Iris - 25 oktober, 2016

Dock35 Marketing - Verschillende soorten Facebook advertenties

In eerdere blogs vertelden we je al over de verschillende doelen en plaatsingen van Facebookadvertenties. Daarnaast biedt Facebook je verschillende mogelijkheden om je boodschap onder de aandacht te brengen. Als je al bekend bent met adverteren via Facebook zul je van de video, photo en carrousel ad waarschijnlijk wel al eerder gehoord hebben. Daarnaast bestaan er nog een heleboel andere leuke en interessante advertentievormen op Facebook die je eigenlijk gewoon een keer moet uitproberen. Hieronder geef ik je een overzicht van alle mogelijkheden binnen Facebook ads.

1. Betrokkenheid bij bericht

Wil je met je Facebookcontent nieuwe mensen bereiken? Dan is de advertentiemogelijkheid betrokkenheid bij bericht interessant voor jou. Met deze soort advertentie promoot je een bericht dat je al eerder op je Facebookpagina hebt geplaatst. Zo krijgen niet alleen jouw volgers, maar ook andere mensen uit jouw doelgroep je bericht te zien. Hiermee vergroot je dus je bereik en stimuleer je de betrokkenheid bij je bericht. 

Heb je nog nooit geadverteerd op Facebook? Dan kan dit een mooie vorm zijn om eens mee te beginnen. Aangezien je bestaande content promoot hoef je nog niet na te denken over effectieve marketingteksten.  

betrokkenheid-advertentie-facebook

2. Beeldadvertentie

Een beeldadvertentie is de perfecte manier om mensen naar een bestemmingspagina of app te leiden. Door het gebruik van aansprekend en professioneel beeld kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Met een pakkende tekst, aansprekend beeld, een kop en een button vormt een beeldadvertentie een eenvoudige maar effectieve advertentievorm.

afbeelding-advertentie-facebook

3. Videoadvertentie

Een videoadvertentie biedt een mooie mogelijkheid om middels bewegend beeld en geluid de aandacht van jouw doelgroep te trekken. Ideaal wanneer je specifieke onderdelen van een product wilt laten zien. Een videoadvertentie wordt automatisch afgespeeld in het nieuwsoverzicht. Vergeet hierbij niet een goede call to action te gebruiken.

4. Carrouseladvertentie

Een carrouseladvertentie geeft adverteerders de mogelijkheid om meerdere producten weer te geven binnen één advertentie. De gebruiker kan door de afbeeldingen heen swipen en op de individuele links van elk product klikken. Je kunt dit advertentietype voor van alles inzetten, zoals producten, blogs, ebooks of webinars.

caroussel-advertentie-facebook

5. Collectieadvertentie

De collectieadvertentie van Facebook stimuleert aankopen door artikelen uit je productcatalogus te laten zien die op de persoon worden afgestemd. Een collectieadvertentie bestaat uit een primaire video of afbeelding met daarbij vier kleinere afbeeldingen in een raster. Wanneer men op de advertentie tikt komen zij terecht in de vorm van Instant Experience. Hierover lees je dadelijk meer. Deze advertentievorm is vooral interessant wanneer je een webshop hebt.

collectieadvertentie-facebook

6. Advertenties met diavoorstelling

Zou je graag video in willen zetten, maar beschik je niet over het benodigde budget? Dan vormen advertenties met diavoorstelling een interessante optie voor jou. Het enige wat je nodig hebt is professioneel beeld. Facebook biedt verschillende sjablonen aan die je naar eigen smaak aan kunt passen. Wanneer je het sjabloon hebt aangepast maakt Facebook hier automatisch een video van. Het is ook mogelijk om een bestaande video te gebruiken.

sjablonen-diavoorstelling-advertentie-facebook

7. Vind-ik-leuk-advertenties

Wil je meer likes genereren voor je facebookpagina? Dan kun je hiervoor een vind-ik-leuk-advertentie inrichten. Denk hier wel even goed over na, want hoe relevant zijn de likes die je met zo’n campagne genereert? Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Je wilt engagement met je fans en die krijg je eerder van mensen die ook écht iets met jouw product of dienst hebben. Deze vorm van adverteren zou ik daarom  zo min mogelijk gebruiken.

8. Reacties op evenementen

Een advertentie voor reacties op evenementen promoot (je raadt het al…) een specifiek evenement. Het gebruiken van dit type advertentie helpt om een doelgroep te motiveren naar jouw evenement te gaan. Je kunt hiervoor een afbeelding of een video gebruiken. De advertentie wordt getoond op de tijdlijn van de specifieke doelgroep die jij hebt ingesteld. Met deze advertentievorm genereer je bekendheid voor je evenement en leid je mensen rechtstreeks naar je website of app om tickets te kopen of zich te registreren. 

evenement-advertentie-facebook

9. Advertenties voor aanbiedingen

Wil je de verkoop in je (online) winkel aanwakkeren? Dan kun je dit doen middels advertenties voor aanbiedingen. Met een advertentie voor aanbiedingen kun je korting op een product of dienst aanbieden waar direct via Facebook gebruik van gemaakt kan worden. Dit zorgt ervoor dat de consument op Facebook blijft en zo dus minder stappen hoeft te doorlopen om gebruik te maken van jouw actie. Wat weer resulteert in meer aankopen. Ook handig: wanneer iemand je aanbieding claimt, wordt een melding verstuurt wanneer de aanbieding bijna verloopt. 

aanbieding-advertentie-facebook

10. Leadadvertenties

Mensen verwachten steeds meer dat zij alles via hun telefoon kunnen doen. Hier speelt Facebook op in via leadadvertenties, waarmee mensen zich op een snelle en veilige manier kunnen inschrijven om bepaalde informatie van bedrijven te ontvangen. Zoals nieuwsbrieven, aanbiedingen of gratis producten/exemplaren.

Wanneer iemand op je advertentie klikt wordt hij gelinkt naar een invulformulier, waar de gegevens die bij Facebook bekend zijn al staan ingevuld. Dit verkleint het aantal stappen voor de gebruiker.
Na het verzenden van de gegevens verschijnt er een scherm waar je nog een link naar je website kunt communiceren. De gegevens die men achterlaat zijn ook voor jou inzichtelijk. Ideaal dus om leads te genereren. Lees de blog Lead ads op Facebook: wat zijn het en wat kun je ermee voor meer informatie.

Voorbeeld lead-ad

11. Instant Experience

Instant Exprience (voorheen Canvas) is een advertentieformat voor storytelling. Via deze manier van adverteren komt je verhaal tot leven. Je kunt video’s, afbeeldingen, panoramafoto’s en call-to-action buttons toevoegen. Met Instant Experience kunnen mensen swipen door jouw carrousel met afbeeldingen, panorama afbeeldingen bekijken en inzoomen op afbeeldingen. Dit is een leuke manier om een evenement of een awareness campagne onder de aandacht te brengen. 

instant-experience-ad

Bron voorbeeld Instant Experience: Hugh Gurney 

Benieuwd of adverteren op Facebook onderdeel van jouw marketingmix zou moeten zijn?

New call-to-action

Topics: Facebook, Facebook Ads, Facebook Advertising, Facebook Marketing


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more