6 tips voor het schrijven van een goede beschrijving bij je zakelijke Instagram post.

avatar

Posted by Iris - 29 januari, 2019

instagram-zakelijk

6 tips voor het schrijven van een goede beschrijving bij je zakelijke Instagram post

Instagram draait om beeld. Dit betekent echter niet dat het toevoegen van een goede beschrijving overbodig is. Want hoewel mooi en professioneel beeld ervoor zorgt dat er naar je post wordt gekeken, zorgt de toevoeging van een tekst ervoor dat je post ook een stem krijgt. Ik geef je 6 tips voor het schrijven van een zo goed mogelijke beschrijving bij je zakelijke post.

Een goede Instagram beschrijving zorgt ervoor dat mensen snappen waar je bericht over gaat, vertelt welke actie je wilt dat je volgers ondernemen of geeft een grappige omschrijving die je post ineens een stuk leuker maakt. De webshop Plantsome is erg goed in het versterken van hun beeldmateriaal met een omschrijving waarin hun persoonlijkheid terugkomt. En dit maakt de posts een stuk grappiger en herkenbaarder. Zie onderstaande voorbeelden.

instagram-post-plantsome  post-instagram-plantsome

In een eerdere blog vertelde mijn collega Kirsten al waarom je als bedrijf Instagram moet hebben en hoe het werkt. In deze blog gaan we dieper in op het maken van een effectieve post door het toevoegen van de juiste beschrijving.

1. Maak meerdere opzetjes

Schrijf altijd voorafgaand aan het plaatsen van je post meerdere beschrijvingen om vervolgens de beste uit te kiezen. Neem hiervoor de tijd, want het zou zonde zijn wanneer je net je bericht hebt geplaatst en daarna de perfecte beschrijving in je op komt.

Instagram hecht steeds meer waarde aan de interactie en betrokkenheid die een post genereert. Chronologische volgorde wordt minder belangrijk. Om zichtbaar te blijven onder je volgers wil je dus dat zij op jouw posts reageren en deze delen met hun vrienden. Genoeg reden dus om net iets langer de tijd te nemen om tot een goede beschrijvende tekst te komen.

2. Start met de meest interessante informatie

Start je beschrijving altijd met de meest interessante informatie. Je beschrijving wordt namelijk na 3 à 4 regels afgebroken. Het is niet nodig om je beschrijving zo kort te maken dat er geen gebruik meer gemaakt hoeft te worden van de optie ‘...meer’. Een klik op deze knop betekent namelijk ook dat je volgers betrokken zijn. Zorg er alleen voor dat je belangrijkste informatie en call to action binnen de eerste regels vallen. Wil je nog wat extra informatie geven of hashtags toevoegen? Plaats deze dan onderaan je beschrijving.

3. Zet je volgers aan tot actie

Zoals ik al eerder schreef worden interactie en betrokkenheid bij je Instagram bericht steeds belangrijker. Daarom is het goed om je volgers in je beschrijvende tekst op te roepen tot het uitvoeren van een bepaalde actie. Voeg dus altijd een call-to-action toe. Dit kan in verschillende vormen.

Roep mensen op om je product te kopen

Lange tijd was het in Instagram niet mogelijk om in een post een link naar je website of product te plaatsen. Gelukkig is het voor zakelijke accounts inmiddels mogelijk om je content shoppable te maken. Dit houdt in dat je als bedrijf vijf producten per post kunt taggen. Wanneer iemand op een tag klikt gaat deze naar de achterliggende landingspagina.

Onderstaand zie je een voorbeeld van Westwing. Zij roepen in hun beschrijving op om op de foto te tikken en het getoonde product direct te kopen. 

cta-shop-content-instagram

Verkoop je geen producten maar lever je een dienst, dan raden we aan om gebruik te blijven maken van de oude vertrouwde verwijzing naar de link in je bio.

Roep volgers op om iemand te taggen

Een andere optie om interactie met je bericht uit te lokken is het toevoegen van een oproep om vrienden te taggen. Denk aan reisaanbieders die een mooie vakantiebestemming op Instagram plaatsen met de call to action tag de persoon met wie jij naar deze prachtige bestemming zou willen. Onderstaand zie je een voorbeeld van de bioscoopketen Vue die volgers oproept iemand te taggen.

cta-taggen-instagram

Stel je volgers een vraag

Betrek je volgers door hen een vraag te stellen die aansluit bij de door jou geposte afbeelding. Zo roep je je volgers op om vanuit eigen ervaring te reageren. Wellicht kun je ook conclusies trekken uit de gegeven reacties die je kunt gebruiken voor je contentstrategie. Douglas pakt dit slim aan door bij haar volgers te checken welke skincareproducten niet mogen ontbreken in hun ritueel. Reacties vormen goede input om erachter te komen welke producten populair zijn onder hun volgers.

cta-vraag-instagram

Roep mensen op mee te doen aan een wedstrijd

Niet alleen de betrokkenheid bij je post, maar ook je zichtbaarheid op Instagram vergroten? Dan kan het interessant zijn om een wedstrijd te communiceren. Zie onderstaand voorbeeld van IXXI. Zij roepen hun volgers op om een afbeelding te posten van een IXXI in eigen huis en hierin IXXI te taggen. In ruil hiervoor plaatst IXXI de post van de winnaar op hun eigen account en krijgt deze een cadeaubon. Dit zorgt voor zichtbaarheid en levert daarnaast bonuscontent op om door te plaatsen op je eigen account.

cta-content-instagram

4. Gebruik hashtags

Bij het plaatsen van content op Instagram is het van belang om relevante hashtags toe te voegen. Een hashtag is een woord of een reeks van woorden met hiervoor een # en wordt gebruikt in de beschrijving of in het opmerkingsgedeelte op Instagram. Het toevoegen van deze hashtags helpt Instagram bij het organiseren en categoriseren van de inhoud. Hierdoor kan het platform de juiste content aan de juiste gebruikers presenteren. Wanneer iemand op Instagram specifiek op zoek is naar een product, dan gebruiken ze deze hashtags om onderzoek te doen. Wanneer je op een hashtag klikt kom je op een overzichtspagina uit. Op deze pagina vind je een overzicht van alle afbeeldingen die deze hashtag gebruiken. Wanneer je vervolgens op een afbeelding in dit overzicht klikt krijg je te zien welke pagina de afbeelding heeft gepost. Zo kan iemand direct doorklikken naar jouw pagina.

Het gebruik van hashtags kan dus zorgen voor meer likes, meer volgers en uiteindelijk meer omzet. Denk bij het plaatsen van hashtags na over waar mensen die jouw bericht zien naar op zoek kunnen zijn. Het is goed om in ieder geval vijf hashtags te gebruiken, minder verkleint de kans dat je goed vindbaar bent. Plaats ook weer niet teveel hashtags. Beperk je tot echte relevante hashtags. Inspiratie nodig voor een onderwerp? Wanneer je in Instagram # intypt en begint te typen krijg je suggesties te zien. Komt de hashtag hier tussen te staan, dan weet je dat hij vaker wordt gebruikt en er dus hoogstwaarschijnlijk ook op wordt gezocht. Het is dus slim om dit soort hashtags te gebruiken. Je kunt er daarnaast voor kiezen om een hashtag die nog niet zoveel wordt gebruikt, maar wel bij jouw merk past, te claimen.

5. Gebruik de juiste tone of voice

Houd bij het schrijven van jouw bericht in gedachte voor welk social mediakanaal je aan het werk bent. Op Instagram gebruik je een heel andere tone of voice dan op LinkedIn. Puur door de functie en de doelgroep van een kanaal. Vanwege de jongere doelgroep die zich op Instagram bevindt raad ik aan om een luchtige toon te gebruiken in je berichten. Wil je de exacte leeftijdsgroep van je volgers weten? Bekijk dan de demografische statistieken van je zakelijke account.

6. Gebruik emoticons

Ook het gebruik van emoticons kan eraan bedragen om een stem aan jouw beschrijving toe te voegen. Gebruik bijvoorbeeld in een zin op de plaats van een woord een emoticon die dit woord kan vervangen. Of start met een emoticon om de aandacht van Instagram gebruikers te trekken. Tot slot kun je ervoor kiezen om op het eind van je bericht een verzameling van enkele emoticons te plaatsen die je bericht samenvatten. Houd er wel rekening mee dat het zo kan zijn dat mensen met een verouderde software je emoticons niet zien.

Benieuwd of Instagram aan jouw marketingmix toegevoegd moet worden?

New call-to-action

Topics: Social Media Marketing, Instagram marketing, Instagram


Recent Posts

YouTube adverteren, het belang in cijfers

read more

Hoe goed ken jij je bedrijf? Doe onze quiz en kom erachter

read more

Belangrijke onderdelen van een persona [+ download B2B en B2C persona-paspoort]

read more