Tijdschrift onderdeel van jouw contentmarketingstrategie? [8 redenen, 5 voorwaarden en tig voorbeelden].

Posted by Geesje - 15 januari, 2019

Tijdschrift onderdeel van jouw contentmarketingstrategie 8 redenen 5 voorwaarden en tig voorbeelden.jpg

Tijdschrift onderdeel van jouw contentmarketingstrategie? [8 redenen, 5 voorwaarden en tig voorbeelden]

Bijna 900.000 Nederlanders – met name 75-plussers - waren in 2018 nooit online. Met een goed tijdschrift bereik je een oudere doelgroep wel. Maar ook digitale merken met een jongere doelgroep zetten steeds vaker een magazine in als onderdeel van hun contentmarketingstrategie. Neem facebook, AirBnB en Albert Heijn. Een kwalitatief printproduct is een waardevol cadeau, dat je kan helpen bestaande en nieuwe klanten aan je te binden. In deze blog redenen en criteria die je helpen bepalen of een tijdschrift een goede optie is voor jouw organisatie.

Dock35 Marketing maakt onder andere voor Zorggroep Charim, een christelijke ouderenzorginstantie met 17 vestigingen in omgeving Zeist Veenendaal, het magazine Voor Elkaar. Twee keer per jaar wordt dit blad van 24 pagina’s in een oplage van 68.000 verspreid in de omgeving van de Charim vestigingen. “Voor ons is het een manier om onze visie en ons werk te laten zien aan alle ouderen die op een dag wellicht verzorgd moeten wonen. Als ze dan al een band voelen met Charim, is de keuze een stuk gemakkelijker gemaakt”, aldus Clarinde Oussoren, medeverantwoordelijk voor de marketing van Charim.

Waarom een tijdschrift

Wanneer is een gratis tijdschrift de moeite en het geld waard? Want in vergelijking met veel online marketing is het niet goedkoop. Zeker niet als je het goed aanpakt. In tegenstelling tot online marketing is de ROI van een tijdschrift onmogelijk helemaal door te meten. Daar komt nog eens bij dat de jongere doelgroepen steeds minder tijd besteden aan lezen. En toch kan het uitbrengen een tijdschrift zeer zeker de moeite waard zijn!

  1. Een relatiemagazine wordt niet gezien als ongevraagde direct mail, maar als relevante communicatie-uiting.
  2. Digitale kanalen zijn overvol en mensen worden dagelijks overladen door online berichten, wat kan leiden tot een lage engagement met een kleine impact. Print is een veel intiemere manier van contentconsumptie; lezers hebben veel meer (onverdeelde) aandacht voor printcontent. Zo bleek vorig jaar nog uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau maar ook uit neurowetenschappelijk onderzoek. Merken zien dat het tijdschrift een manier biedt om met hun doelgroep te communiceren in een andere mindset, waarin zij meer ontvankelijk zijn voor storytelling en verdieping dan online.
  3. Hetzelfde onderzoek van het SCP wijst ook uit dat de meeste mensen nog altijd papier het prettigst vinden lezen.
  4. Amerikaans onderzoek uit 2015 wees uit dat, wanneer print wordt toegevoegd aan de marketingmix, de brand awareness in vergelijking met andere media het meeste stijgt, namelijk met gemiddeld 15 procent.
  5. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat printmedia en tijdschriften meer vertrouwen wekken en autoriteit uitstralen dan online media, waar fake news op de loer ligt. Neem bijvoorbeeld dit onderzoek door BAV en IPG Mediabrands.
  6. Heb je een oudere doelgroep, dan kan een tijdschrift zeker een slimme keus zijn. Het blijkt namelijk dat nog altijd dat bijna een derde van de ouderen (75+) nooit online zit en dat hoe ouder de doelgroep is, hoe liever zij nog leest.
  7. Uit het onderzoek Retail Buying Study ’18 van IPG Mediabrands blijkt dat de folder nog altijd de belangrijkste bron voor informatie en van inspiratie is voor het doen van een aankoop. Het onderzoek onder 5.500 Nederlanders laat zien dat 40 procent deze printmedia als bron gebruikt, terwijl ‘slechts’ 35 procent online noemt. Het is meer dan aannemelijk dat een goed magazine met relevante content nog meer invloed heeft op een aankoopbeslissing.
  8. Ouder onderzoek wijst uit dat lezers van relatiemagazines:
  • Hogere tevredenheid ervaren
  • Sterker gevoel van binding ervaren
  • Hogere bereidheid hebben om relatie voor te zetten
  • Minder gevoelig voor alternatieve aanbieders
  • Hogere bereidheid om bedrijf of merk bij anderen aan te bevelen

Nu is dit laatste onderzoek meer dan 10 jaar oud, maar gezien de enorme toename aan online content waardoor veel mensen door de bomen het bos niet meer zien, zullen veel van deze punten nog steeds gelden.

Wie gingen je voor

Niet voor niets zien we de laatste jaren een wedergeboorte van print in contentmarketing, en opvallend genoeg juist bij merken die voorheen veelal digitaal waren. Neem Facebook, AirBnB, Net-a-porter, Omoda, maar ook meer traditionele dienstverleners als NS, KLM, Van der Valk, Ikea, Staatsbosbeheer, MediaMarkt en natuurlijk Albert Heijn en SuperUnie. Dienstverleners en supermarkten vergroten hun brand loyalty ermee. Retailers, hospitality en theaters hebben ontdekt dat zij er slim aan doen om hun catalogi en gidsen uit te breiden met verhalen, interviews en leuke rubrieken waarmee zij de aandacht van klanten en prospects kunnen vasthouden en de toepassing of wenselijkheid van producten kunnen etaleren.

De Britse Content Marketing Association benoemd de ‘rebirth of print’ dan ook in de contentmarketing trends voor 2019 en brengt er in januari 2019 een gratis rapport over uit.

Een tijdschrift; iets voor jouw organisatie?

  • Is een vertrouwensband met klanten, leden of prospects voor jouw organisatie van groot belang, bijvoorbeeld omdat je een duurder product of waardevolle dienst levert? Of zoals Charim een dienst waarbij mensen moeten kunnen rekenen op goede zorg en waarvoor ze wellicht maar éénmaal in hun leven kiezen? Een periodiek tijdschrift kan er zeker bij helpen om (potentiële) klanten aan je te binden, vertrouwen te kweken en hen een merkvoorkeur te laten ontwikkelen. Het laat prospects en klanten zien dat je bereid bent in hen te investeren, het geeft je alle ruimte om je kennis en kundigheid te etaleren maar bovenal om lezers te boeien en hen te laten zien dat je begrijpt van hen bezighoudt.
  • Belangrijke vraag voordat je een tijdschrift inzet is: kan je het op een goede manier inpassen in je marketingstrategie? Het is bewezen meer effectief als je je contentmarketing slim uitrolt over verschillende on- en offline kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Van je eigen website, nieuwsbrief en social mediakanalen, tot live-events en dus ook een eigen tijdschrift. Met een goede strategie en contentkalender versterken de verschillende onderdelen en media elkaar en vormen ze samen meer dan de som der delen.

 

Download template contentkalender


  • Het belangrijkste criterium wanneer je een relatiemagazine overweegt, is dat je goede verhalen met waarde voor de klant Over onderwerpen waar klanten en prospects over willen lezen, ervaringen van klanten met wie zij zich kunnen identificeren, over boeiende ontwikkelingen in je sector. Laat je specialistische kennis over je productgroep of vak spreken. De verhalen gaan in de kern nooit over je eigen bedrijf of product maar altijd over een waarde voor de klant. Alleen zijdelings helpt de content je imago te versterken en je producten of diensten aan de man te brengen.
  • Wanneer je online al goede blogs en artikelen publiceert, kan een tijdschrift in het verlengde van die content ontzettend goed uitpakken. Je kan immers meten welke content goed gelezen wordt en in je magazine de verdieping opzoeken. Online groeien de long formats al een tijdje in populariteit. Voor unieke en relevante content nemen mensen dus graag de tijd, waarbij in print de leestijd alleen maar toeneemt.
  • Relevantie is altijd de sleutel. Dus je moet een logische manier hebben om je tijdschrift bij de doelgroep te krijgen. Heb je vestigingen, waar klanten het magazine mee kunnen nemen? Of heb je een actuele database inclusief verzendadressen? De Allerhande neem je mee in de winkel, Omoda-magazine ontvang je nadat je ooit een bestelling deed. Maar wat nu als jouw tijdschrift met name bedoeld is om onbekende, potentiële klanten aan te trekken? Met die insteek heeft Charim ervoor gekozen haar magazines niet alleen naar de verschillende vestigingen te sturen waar bewoners, medewerkers en bezoekers ze kunnen meenemen, maar ook naar alle omwonenden rondom de vestigingen van haar organisatie. Reden: “We weten dat ouderen, zodra zij eenmaal niet meer zelfstandig kunnen wonen, graag zo dicht mogelijk bij hun oude huis en bekenden blijven wonen. Het tijdschrift is een hele effectieve manier om hen - maar ook hun kinderen die vaak meebeslissen over het verzorgingshuis - kennis te laten maken met onze medewerkers, en vrijwilligers, maar bovenal met huidige bewoners en hun ervaringen met onze organisatie”, aldus Oussoren. 

Gelukkig zijn er distributiepartijen die zich hebben geconcentreerd op data en die bijvoorbeeld per wijk heel veel demografische gegevens bezitten. Dat maakt de verspreiding van je magazine per stuk wat duurder, maar je schiet met scherp dus je oplage zal lager worden waardoor de drukkosten, en wellicht zelfs de verzendkosten als geheel, naar beneden zullen gaan. En dan maakt het ook nog een groot verschil of je blad alleen op de mat valt of tussen de huis-aan-huis folders. Genoeg keuzes te maken dus. Daarom geven we in de volgende blog over het relatiemagazine, een aantal tips uit de praktijk.

Bekijk hier al onze artikelen over contentmarketing

Topics: Content Marketing, Expert content, Contentdomein, Contentkalender


Recent Posts

YouTube adverteren, het belang in cijfers

read more

Hoe goed ken jij je bedrijf? Doe onze quiz en kom erachter

read more

Belangrijke onderdelen van een persona [+ download B2B en B2C persona-paspoort]

read more