Ontwikkel een effectieve offline reclamecampagne in vijf stappen.

avatar

Posted by Iris - 17 april, 2018

offline-reclamecampagne-dock35marketing.jpeg

Ontwikkel een effectieve offline reclamecampagne in vijf stappen

Door de digitalisering die de laatste jaren heeft plaatsgevonden zijn veel bedrijven geneigd om zich vooral op online marketing te focussen. Dit terwijl de inzet van offline marketing juist nog heel effectief kan zijn. Vooral wanneer je deze combineert met online marketing. Wil je graag een offline reclamecampagne voor je bedrijf inzetten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In deze blog geef ik enkele handvatten waarmee je direct aan de slag kunt.

1. Bepaal het doel van je campagne

Een veelgemaakte fout bij het starten van een campagne is dat niet wordt nagedacht wat het doel van de campagne is. Wil je bijvoorbeeld naamsbekendheid genereren, leads binnenhalen of juist de verkoop van een bepaald product of een bepaalde dienst stimuleren? De opzet van je campagne moet hiervan afhankelijk zijn. Stel daarom altijd van tevoren vast wat je met je campagne wilt bereiken.

Houd er wel rekening mee dat je voor een succesvolle offline marketingcampagne die de verkoop van een dienst of product tot doel heeft wel al naamsbekendheid moet hebben. Offline marketing is in eerste instantie namelijk niet bedoeld om directe verkoop te stimuleren. Ben je dus een startend bedrijf, zet dan eerst een marketingcampagne in om je naamsbekendheid te vergroten.

2. Maak een duidelijke briefing

Aan de hand van de door jou opgestelde doelen denk je vervolgens uit hoe jouw offline reclamecampagne eruit moet komen te zien. Om een duidelijke briefing op te stellen is het goed om vooraf na te denken over:
- De boodschap die je wilt overbrengen.
- Welke (offline) media geschikt zijn om deze boodschap over te brengen.
- Met welk beeld, welke tekst en welke call to action je deze boodschap duidelijk kunt communiceren.

Wanneer je deze punten voor jezelf helder hebt stel je je briefing op. Houd hierbij in gedachte dat het van belang is om consistent te zijn in je uitingen en elementen te gebruiken die voor herkenning zorgen. Gebruik daarom altijd je logo en zorg dat je heldere regels hebt rondom je huisstijl. Zo zorg je ervoor dat mensen direct weten van wie een boodschap afkomstig is. Het hebben van een duidelijke huisstijl zorgt er tevens voor dat wanneer je verschillende offline media inzet, alle uitingen eenzelfde stijl hebben en dus consistent zijn. Hierdoor creëer je herkenbaarheid rondom je merk.

Als startend bedrijf kan het ook interessant zijn om bewust een eerste uiting in te zetten waarin geen logo wordt gebruikt. Dit maakt je boodschap mysterieus en wekt nieuwsgierigheid op. Let dan wel op dat de tweede boodschap waarin je je identiteit kenbaar maakt overduidelijk met de eerste uiting is verbonden. Wanneer mensen dit niet begrijpen sla je de plank namelijk helemaal mis.

3. Maak gebruik van enkele basisprincipes 

Bij het maken van je marketingcampagne is het belangrijk om rekening te houden met onderstaande basisprincipes:

Zorg ervoor dat je advertentie de aandacht van het publiek trekt. Mensen worden blootgesteld aan een enorme hoeveelheid prikkels die hen afleidt van jouw offline marketinguiting. Of dit nu is door externe invloeden die de aandacht wegtrekken bij jouw poster langs de weg of andere content die in een magazine naast jouw advertentie staat. Het is dus van belang dat juist jouw uiting de aandacht trekt. Dit doe je door het gebruik van aansprekend beeld. Beeld trekt namelijk sneller de aandacht en wordt beter onthouden dan tekst.

Creëer positieve merkgevoelens. Advertenties die positieve emoties oproepen en ongecompliceerd zijn, zijn namelijk het meest effectief.

Communiceer een voor je publiek relevante boodschap.

Communiceer een duidelijke boodschap. Binnen slechts 0,3 seconden beslist het brein of het bekijken van jouw uiting de moeite waard is. Het is dus noodzakelijk dat je een goede eerste indruk achterlaat. Hoe meer tijd het brein nodig heeft om een boodschap te verwerken, hoe onaantrekkelijker deze wordt gevonden. Zorg er dus voor dat jouw offline marketinguiting overzichtelijk en duidelijk is en niet teveel verschillende onderdelen bevat die af kunnen leiden van de boodschap.

Vermeld een duidelijke afzender.

4. Wat spreekt je doelgroep aan?

Bij het ontwikkelen van een marketingcampagne gaat men er vaak vanuit dat het publiek net zo is als de persoon die de campagne ontwikkelt. Dit is vaak niet het geval. Wil je dat je campagne goed aansluit bij je doelgroep, test dan ook het concept van je campagne bij enkele mensen die behoren tot jouw doelgroep. Worden zij niet aangesproken door je campagne? Dan heb je nog tijd om deze wel effectief te maken.

5. Meten is weten

Wanneer de materialen voor je offline marketingcampagne klaar zijn, is het van belang om te meten hoe de uitingen het doen. Dit is voor offline uitingen natuurlijk moeilijker dan wanneer je online adverteert, maar zeker niet onmogelijk. Zo kun je een specifieke landingspagina aanmaken die enkel in je offline uiting wordt gecommuniceerd. Vervolgens bekijk je in Google Analytics hoe deze landingspagina het doet. Een andere mogelijkheid is het aanmaken van een bitly link die je communiceert in je uiting. Dit is een meetbare link die je kunt aanmaken op bitly.com.

whitepaper offline marketing 

Topics: offline marketing, Marketing, reclamecampagne


Recent Posts

Dit is de reden waarom content distributie het succes van jouw content marketing strategie bepaald

read more

Claim een contentdomein en help je persona's

read more

Waarom e-mailmarketing nog steeds relevant is

read more