Social media gebruik anno 2019.

avatar

Posted by Iris - 19 februari, 2019

social-media-onderzoek

Voor het negende jaar op rij deed Newcom onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Het onderzoek geeft interessante inzichten in welke kanalen op het moment het meest worden gebruikt, met welke frequentie en wat de stijgingen en dalingen zijn in het aantal gebruikers van een platform. Interessante resultaten dus om in gedachte te houden bij jouw social media strategie. In onderstaande blog omschrijf ik de meest interessante ontwikkelingen.

Wanneer we kijken naar de top drie van social media kanalen met de meeste gebruikers ziet deze er hetzelfde uit als in januari 2018. Nieuw dit jaar is de nummer vier positie van Instagram, waarmee het kanaal LinkedIn inhaalt. Het gebruik van WhatsApp, YouTube en Instagram blijft stijgen. In het aantal gebruikers van Facebook zien we een dalende lijn. Waar we vorig jaar nog hoge verwachtingen hadden van het toen nieuwe social media kanaal Vero zie je deze een jaar later niet terug in het onderzoek van Newcom.

top-5-social-kanalenBron: Newcom

Onderstaand bespreek ik de relevante resultaten uit het onderzoek per kanaal in volgorde van grootte. Het onderzoek werd in januari 2019 uitgevoerd. De resultaten gaan dus over de periode februari 2018 t/m januari 2019.

1. WhatsApp

- Net als in januari 2018 is WhatsApp het social media kanaal met de meeste gebruikers. Het aantal gebruikers steeg van 11,5 miljoen in 2018 naar 11,9 miljoen in 2019. Dit is een stijging van 3%.

- Ook wanneer we kijken naar het dagelijks gebruik is een stijging in aantal gebruikers zichtbaar.

Zoals je kunt zien is WhatsApp in Nederland enorm populair. Hier kun je met je bedrijf op inspelen. Vooral voor bedrijven met een klantenservice is het interessant om de inzet van WhatsApp te overwegen. Door het gebruiken van WhatsApp kun je namelijk snel reageren op een vraag of klacht. Dit werkt erg efficiënt. Maar ook wanneer je geen klantenservice hebt biedt WhatsApp leuke mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld als meubelzaak je klant een appje sturen wanneer je een specifiek tijdstip voor bezorging hebt.

Sinds januari 2018 is WhatsApp Business beschikbaar. Deze app werd speciaal ontwikkeld voor MKB-bedrijven en maakt het gemakkelijk om nog sneller met jou als bedrijf in contact te komen. In mijn volgende blog ga ik verder in op de mogelijkheden die WhatsApp jou als bedrijf biedt en de voordelen van het gebruiken van WhatsApp Business.

2. Facebook

- Het aantal Facebookgebruikers nam ten opzichte van januari 2018 met 640.000 af (240.000 hebben hun account opgezegd en 400.000 loggen niet meer in). Toch staat Facebook nog steeds op nummer twee van social media kanalen met de meeste gebruikers. Het platform heeft in januari 2019 10,1 miljoen gebruikers, waarvan 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers.

- Het dagelijks gebruik van Facebook daalde met 720.000. Dit is een daling van 10%.

- De daling in het aantal gebruikers is in alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Echter is de daling het sterkst in de leeftijdsgroep 15-19 jaar. Ten opzichte van 2018 nam het aantal dagelijkse gebruikers voor deze groep met maar liefst 13% af. Ook in de groep 20 – 39 jarigen is met 9% een sterke daling te zien.

- Van de gebruikers die hun account hebben opgezegd geeft het grootste deel als reden op dat ze het social media platform niet vertrouwen. 

Bovenstaande gegevens komen niet als een verrassing gezien de onrust die begin 2018 ontstond over het dataschandaal met Cambridge Analytica. Persoonlijk vind ik het aantal mensen dat daadwerkelijk zijn/haar Facebookaccount heeft verwijderd meevallen. Heb je als bedrijf twijfels over het inzetten van Facebook? Dan raad ik aan om kritisch naar je doelgroep te kijken. Richt je je op jongeren, dan ben je bij Facebook wellicht niet meer aan het juiste adres. De wat oudere doelgroep kun je echter nog steeds prima bereiken. Daarnaast biedt Facebook op het gebied van adverteren heel interessante targetmogelijkheden. Aangezien Facebook in Nederland nog een nummer twee positie heeft raad ik af om het platform zomaar aan de kant te schuiven.

3. YouTube

- YouTube staat net als in januari 2018 op derde positie van social media kanalen met de meeste gebruikers.

- Het aantal gebruikers nam toe van 8 miljoen in januari 2018 naar 8,7 miljoen begin 2019.

- Wanneer we kijken naar het dagelijks gebruik moet YouTube de derde plek opgeven aan Pinterest. YouTube staat met 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers op de vierde positie.

Steeds meer bedrijven zijn overtuigd van de effectiviteit van het inzetten van video’s en hebben een YouTube-account ingericht. Bovenstaande resultaten laten zien dat het kanaal ook daadwerkelijk veel gebruikers heeft. Zet jij video in? Maak dan ook zeker een YouTube account aan. Wanneer je je YouTube-account op de juiste manier inzet verbeter je ook nog eens je organische vindbaarheid in Google.

4. Instagram

- Instagram groeide met 830.000 gebruikers ten opzichte van begin 2018 en heeft nu 4,9 miljoen gebruikers. Met dit aantal gebruikers gaat Instagram LinkedIn voorbij naar plek vier.

- Het aantal dagelijkse gebruikers van Instagram steeg met 26% naar 2,7 miljoen en ligt zelfs boven het aantal dagelijkse gebruikers van YouTube.

- De stijging in het aantal dagelijkse gebruikers van Instagram is vooral te danken aan gebruikers onder de 40 jaar. Zowel in de groep 15 – 19 jaar als 20 – 39 jaar nam het aantal dagelijkse gebruikers toe met 8%. Onder deze eerste leeftijdsgroep neemt Instagram nu een tweede plek in dagelijks gebruik in.

Wil je met je bedrijf 15 t/m 39 jarigen bereiken, dan is Instagram hét platform voor jou. Zoals je ziet groeit het aantal (dagelijkse) gebruikers van het platform sterk. Vooral onder 15 t/m 39 jarigen is het platform populair. Lees hier meer over het inzetten van Instagram voor je bedrijf.

5. LinkedIn

- Het aantal LinkedIn gebruikers nam met 6% toe ten opzichte van januari 2018. Met 4,6 miljoen gebruikers staat het kanaal op de vijfde plek van social media kanalen met de meeste gebruikers.

- Vanwege het zakelijke karakter van LinkedIn ligt het aantal dagelijkse gebruikers een stuk lager dan het totaal aantal gebruikers, namelijk op 611.000. Dit is echter wel een stijging van 19%.

Richt je je met je bedrijf op B2B? Dan kan het zakelijke platform LinkedIn niet missen in jouw marketingmix. LinkedIn heeft inmiddels 4,6 miljoen gebruikers. Eind 2018 is LinkedIn begonnen met het uitrollen van LinkedIn Pages: een vernieuwde versie van je bedrijfspagina. Lees hier wat LinkedIn Pages voor een verbeteringen met zich meebrengt.

6. Pinterest

- Pinterest groeide ten opzichte van 2018 met 520.000 gebruikers naar een totaal van 3,5 miljoen gebruikers. Met dit aantal komt Pinterest uit op de zesde plek van social media kanalen met de meeste gebruikers.

- 734.000 van deze gebruikers bezoekt het platform dagelijks. Dit is een stijging van 25% ten opzichte van januari 2018.

Ook Pinterest laat een groei zien in het aantal gebruikers. Maakt jouw bedrijf goede beelden en is je doelgroep visueel ingesteld? Dan is Pinterest een social media kanaal waarop je jezelf kunt onderscheiden. Zet je het kanaal nog niet in, maar wil je wel beginnen? In deze blog helpen we je op weg.

7. Twitter

- Naast Facebook moest ook Twitter inleveren op het totaal aantal gebruikers en dagelijkse gebruikers. Het aantal gebruikers daalde van 2,8 miljoen naar 2,5 miljoen en hiermee komt het platform op de zevende plek. Ruim onder Pinterest.

- 85.000 Twitter-gebruikers hebben het afgelopen jaar hun account verwijderd en 195.000 gebruikers loggen niet meer in. Vooral in de leeftijdsgroep 18-24 haken veel Twitteraars af. Het grootste deel van hen logt niet meer in. Maar weinig Twitteraars binnen deze groep verwijderen ook echt hun account. Wanneer aan degenen die daadwerkelijk hun account hebben verwijderd wordt gevraagd met welke reden ze dit hebben gedaan wordt door 11% aangegeven dat er te veel nepnieuws via het platform wordt verspreidt. Daarnaast geeft 8% aan dat ze het platform niet vertrouwen en 8% vindt de berichten niet betrouwbaar.

- Wanneer we per leeftijdsgroep kijken blijkt dat de nummer één reden om het Twitter-account op te zeggen voor mensen jonger dan 18, 18-24 jarigen, 25-34 jarigen en 35-45 jarigen is dat ze een ander social media platform leuker vinden.

- Het aantal dagelijkse gebruikers van Twitter ligt echter wel boven het aantal van Pinterest. Met 908.000 dagelijkse gebruikers staat Twitter op de zesde plek.

Het aantal Twitter-gebruikers zit al sinds 2014 in een neerwaartse spiraal. Twitter is in Nederland niet meer zo populair. Dit maakt het platform over het algemeen wat minder interessant om in te zetten. Heb je als bedrijf veel nieuws te delen, dan is de inzet van Twitter te overwegen. Veel mensen gebruiken Twitter namelijk voor nieuwsvoorziening. Houd hierbij wederom je doelgroep goed in gedachte. Is jouw doelgroep 24 jaar of jonger? Dan raad ik af om dit platform in te zetten aangezien Twitteraars uit deze leeftijdsgroep afhaken.

8. Snapchat

- Het aantal gebruikers van Snapchat nam iets af ten opzichte van begin 2018 (-3%). Met 2,4 miljoen gebruikers staat Snapchat op de achtste positie van social media kanalen met het hoogste aantal gebruikers.

- Op het gebied van dagelijkse gebruikers maakt Snapchat met 1,3 miljoen gebruikers een sprong naar de vijfde positie.

Heb je een zeer jonge doelgroep en maak je veel gebruik van korte video’s en goed beeld? Dan is Snapchat wellicht interessant om in te zetten. Uit het Nationaal Social Media Onderzoek uit 2018 bleek dat 72% van de 15-19 jarigen gebruik maakte van Snapchat. Helaas laat het onderzoek van 2019 niet voor alle social media kanalen een overzicht per leeftijdsgroep zien. Hoe deze verdeling er in januari 2019 uitzag is voor Snapchat niet duidelijk. Echter verwacht ik gezien de aard van het platform dat de doelgroep nog steeds erg jong is.

Vertrouwen in social media is gedaald

Net als in januari 2018 is het vertrouwen in social media laag. Echter is afgelopen jaar het vertrouwen nog verder afgenomen. En dat binnen iedere leeftijdsgroep. Binnen de leeftijdsgroep 15 – 19 jarigen daalde het vertrouwen het meest (-10%). Opvallend is dat zij percentueel nog wel het hoogste vertrouwen in social media kanalen hebben (24%). Binnen de leeftijdsgroep 65-79 jaar is het vertrouwen met slechts 8% het laagst. Ten opzichte van januari 2018 nam het vertrouwen voor deze groep ook met 8% af.

Over het onderzoek

Voor het negende jaar op rij voerde Newcom het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik van social media uit. In januari 2019 nodigde Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uit om een online vragenlijst in te vullen. Dit resulteerde met een groep van 7.012 respondenten in een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.

Benieuwd welke van bovenstaande social media kanalen in jouw marketingmix terug zouden moeten komen?

New call-to-action

Bron: Newcom.nl

logo-newcom

Topics: Social Media, Facebook, Pinterest, Facebook Marketing, Social Media Marketing, Snapchat, Instagram marketing, Pinterest Marketing, Youtube, Nationale Social Media Onderzoek, Instagram, Twitter, Social Media gebruik, LinkedIn


Recent Posts

Jouw onderneming heeft geen marketing nodig. Of ..

read more

Is WhatsApp Business interessant voor jou? [+ een stappenplan voor het inrichten van je account]

read more

Off-page SEO, zo ga je ermee aan de slag

read more