Hoe bepaal je de sitemap voor je website?.

avatar

Posted by Iris - 29 mei, 2018

sitemap-dock35marketing.jpg

Hoe bepaal je de sitemap voor je website?

Bij het maken van een website is het belangrijk om goed na te denken over je sitemap. Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op je website en zorgt ervoor dat je bezoeker gemakkelijk door je website kan navigeren. Heb je niet goed nagedacht over je sitemap, dan bestaat de kans dat je bezoeker de weg niet kan vinden en afhaakt. Naast dit gebruiksvriendelijke aspect draagt een goede sitemap bij aan je vindbaarheid in Google. Genoeg redenen dus om eens stil te staan bij de opbouw van je sitemap.

Je kunt een sitemap een beetje vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Het vormt de navigatie naar alle inhoud die je wilt communiceren. Belangrijk dus dat deze goed in elkaar zit. Neem dus niet simpelweg een sitemap over van een vergelijkbare website, maar besteed hier uitgebreid aandacht aan. Doorloop hierbij de volgende stappen.

Bepaal je doelgroep

Wanneer je een website bouwt heb je als het goed is al een marketingplan liggen waarin je een duidelijke omschrijving van je doelgroep(en) hebt uitgewerkt. Bij het inrichten van een sitemap is het van belang om deze doelgroep in gedachte te houden. Je wilt tenslotte dat zij, je potentiële klanten, op jouw website kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Heb je meerdere doelgroepen? Denk dan goed na of je beide via één website wilt benaderen of dat je beter twee verschillende websites kunt maken. Een voorbeeld hiervan is een website met woningaanbod. Met deze website wil je zowel de consument die op zoek is naar een woning, als de makelaar die een woning verhuurt of verkoopt bedienen. In dit geval kun je gemakkelijk beide aspecten in één website verwerken door in je sitemap duidelijk te maken welke informatie voor wie relevant is. Dit is echter niet voor iedere website het geval.

Welke informatie ga je delen?

Nadat je helder hebt wie de doelgroep is van jouw website breng je in kaart welke informatie je via je website gaat delen. Noteer alles wat in je op komt in een Excel bestand. Denk bijvoorbeeld aan informatie over jouw bedrijf, team, product, dienst, nieuwsberichten, blogs, informerende teksten etc. Dit is echter al redelijk specifiek. Wanneer je informerende teksten wilt plaatsen, voeg dan aan je lijst ook verschillende soorten onderwerpen toe. Als zorgverzekering kun je denken aan informatie over premies, hoe men kan declareren, wat er binnen je basisverzekering valt, etc. Voor nieuwswebsites is dit weer heel anders en gaat het bijvoorbeeld om binnenlands nieuws, buitenlands nieuws, sport en cultuur.

Verlies hierbij niet uit het oog waar je doelgroep behoefte aan heeft. Wellicht is je doelgroep niet alleen op zoek naar informatie over jouw product of dienst, maar ook naar informatie over actualiteiten binnen de branche waarin ze werkzaam zijn of naar een partij met vakkennis. In deze gevallen is het bijvoorbeeld goed om ook eigen nieuws of blogs te plaatsen op je website.

Maak categorieën

Aan al deze soorten informatie ga je vervolgens categorieën hangen met een overkoepelende term. Groepeer deze informatie in je Excel bestand. Informatie over je bedrijf noem je bijvoorbeeld over ons. Plaats onder deze overkoepelende term de informatie die je wilt delen. Dit doe je voor alle soorten informatie die je hebt. Wanneer je hiermee klaar bent vormen alle overkoepelende termen je sitemap. De onderwerpen die je hier nog onder hebt staan vormen de submappen van je sitemap. Noteer voor deze informatie korte termen die zeggen welke informatie iemand te zien krijgt wanneer men doorklikt op de submap. Kijk tijdens deze stap nog even kritisch naar de submappen die je genoteerd hebt. Zijn deze echt allemaal relevant om in je sitemap te plaatsen of kun je deze ook onder een overkoepelende term plaatsen? Houd hierbij in gedachte dat het goed is om je sitemap zo eenvoudig en compact mogelijk te laten. Wanneer je veel submappen onder een sitemap item hebt staan kan dit namelijk onoverzichtelijk worden. We adviseren niet meer dan 7 menu items met daaronder maximaal 7 submenu items te gebruiken.

Tot slot plaats je de overkoepelende termen in een logische volgorde. De meest relevante informatie plaats je het meest links in je sitemap. Hoe verder je naar rechts gaat hoe verder de informatie afstaat van jouw product of diensten.

Maak je sitemap SEO-proof

Je hebt nu een concept sitemap in je Excel bestand staan. Onderstaand zie je een voorbeeld van onze eigen sitemap. Hierbij zijn de termen in het blauw de overkoepelende termen, ofwel de sitemap items. De witte termen die hieronder staan vormen de submappen.

sitemap-opzet-dock35marketing

De gebruiksvriendelijkheid van je website zou nu in principe geborgd moeten zijn. Je hebt namelijk goed nagedacht over de informatie waarnaar jouw doelgroep op zoek is en hoe zij deze logisch kan vinden. Dit wil echter nog niet zeggen dat je sitemap nu ook optimaal is op SEO-gebied. Om dit te ondervangen is het goed om een kort zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit doe je via de Keyword planner van Google. Door je termen hier in te voeren zie je of er ook daadwerkelijk wordt gezocht op de door jou bedachte termen. Is dit niet het geval, denk dan na over alternatieven en kijk op welke term het meeste wordt gezocht. Verwerk deze zoekwoorden vervolgens in je sitemap.

Daarnaast is het voor je vindbaarheid van belang om je sitemap toe te voegen als XML. Hierdoor bied je een complete plattegrond van je website. Zo zijn zoekmachines in staat om de structuur van je website in kaart te brengen en te begrijpen hoe je website in elkaar zit en waar deze inhoudelijk over gaat. Wanneer Google goed kan achterhalen waar je website over gaat betekent dit dus dat je binnen de organische zoekresultaten word getoond bij relevante zoekopdrachten.

Test je sitemap bij je doelgroep

Nu je je sitemap klaar hebt raad ik je aan om deze te testen bij je doelgroep. Vraag hen of zij de sitemap als logisch ervaren en of zij kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Aan de hand van eventuele feedback kun je je sitemap nog optimaliseren, zodat hij zo goed mogelijk bij de wensen van je doelgroep aansluit.

Er gaat aardig wat werk in zitten, maar dan heb je wel een optimale sitemap. Heb je zelf geen tijd of wil je graag ondersteuning bij het optimaliseren of ontwikkelen van je sitemap, neem dan vooral even contact met ons op. 

Neem contact met ons op 

Topics: Website, SEO, website optimalisatie


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more