7 SEO trends voor 2019.

avatar

Posted by Iris - 27 november, 2018

zeven-trends-seo.jpg

7 SEO trends voor 2019

Het hele jaar door voert Google (kleine) aanpassingen door in haar algoritme. Veranderingen die blijvend zijn of juist na een korte periode weer worden teruggedraaid. Hierdoor is het lastig om het overzicht te bewaren van alle relevante wijzigingen die van invloed gaan zijn op je vindbaarheid binnen Google in 2019. Ik help je op weg door de belangrijkste SEO trends voor 2019 op een rij te zetten.

De opmars van Voice Search

Voice Search: in mijn blog over SEO trends voor het jaar 2018 kwam deze trend al naar voren. Toen in Nederland nog redelijk in een begin stadium. Nu we een jaar verder zijn, wordt de komst van Voice Search steeds belangrijker. Voice Search is, zoals je wellicht al hebt geraden, het uitvoeren van een zoekopdracht via spraak. Ook op de Nederlandse markt komen steeds meer aanbieders. Zo werd Google Assistant eind juli door Google in het Nederlands gelanceerd. Google is hiermee de eerste die een spraakhulp aanbiedt die volledig in het Nederlands beschikbaar is.

Hierdoor kunnen we het komende jaar In Nederland een stijging verwachten in het gebruik van Voice Search. De opkomst van Voice Search brengt veel veranderingen met zich mee wanneer we het hebben over SEO. Wanneer iemand via spraak een zoekopdracht uitvoert worden andere zoektermen gebruikt dan wanneer iemand deze typt. In deze blog vertellen we je hoe je hier precies op inspeelt.

Actiepunten

  • Breng in kaart welke vragen potentiële klanten zouden kunnen stellen wanneer zij op zoek zijn naar jouw product of dienst. Schrijf vervolgens content die hierbij aansluit en plaats deze op je website.
  • Wanneer iemand via Voice Search zoekt gebruiken zij ander taalgebruik dan wanneer zij tekstueel zoeken. Zorg dat het taalgebruik in je content hiermee overeenkomt.
  • Gebruik bredere zoekwoorden.

Enorm snel antwoord met featured snippets

Ook featured snippets noemde ik vorig jaar al als een trend op het gebied van SEO voor het jaar 2018. Dit is een zoekresultaat in Google dat wordt weergegeven boven de reguliere zoekresultaten en je direct antwoord geeft op je zoekopdracht. Ben je bijvoorbeeld benieuwd wat voor een weer het de komende week wordt? Wanneer je Googelt op het zoekwoord ‘weer’ krijg je helemaal bovenaan direct antwoord op je vraag:

featured-snippet

De rol van featured snippets blijft ook in 2019 belangrijk. Ze voldoen aan de behoefte van gebruikers wanneer zij op zoek zijn naar een simpel antwoord op hun vraag. De antwoorden haalt Google van websites waarvan Google denkt dat zij relevant zijn om een vraag te beantwoorden.

Actiepunten

  • Wil je met je content worden weergegeven als featured snippet dan is het, vooral als het gaat om kennisvragen, interessant om een vraag & antwoord pagina aan te maken binnen je website. Gebruik op deze pagina de juiste vragen (SEO-optimalisatie: hoe wordt er gezocht) en goede antwoorden (content marketing).

Van zoekwoorden naar belangrijke content

Waar voorheen altijd werd gehamerd op het belang van het gebruiken van goede zoekwoorden is dit steeds minder relevant. Google wordt namelijk steeds beter in het interpreteren van de context van een artikel. Daarom is het tegenwoordig slimmer om te focussen op goede content in plaats van het integreren van zoekwoorden. De inzet van contentmarketing wordt dus steeds belangrijker. Hierbij is het echter nog steeds belangrijk om onderzoek te doen naar onderwerpen waar men op zoekt. Hoe weet je namelijk anders op welke content jouw potentiële doelgroep zit te wachten?

Ga niche met Content Clustering

We gaan nog even door op het gebied van content. Google waardeert het wanneer een website een gebruiker informeert over vele aspecten van een onderwerp. Want iemand die veel informatie over één onderwerp deelt moet wel een expert zijn op dit gebied. Hier kun je gebruik van maken in je SEO strategie. Hoe doe je dit? Ga na voor welk onderwerp jij als expert gezien wilt worden. Rondom dit onderwerp maak je een pillar page. Een pillar page bevat alle aspecten van het onderwerp op één pagina. Overige blogs die je schrijft link je naar deze pillar page zodat je expertise duidelijk wordt voor Google. 

Actiepunten

  • Dus, claim een contentdomein en ga aan de slag. Start met het maken van een topic cluster waarin je een hoofdonderwerp en sub onderwerpen in kaart brengt.
  • Aan de hand van je topic cluster creëer je een pillar page en start je met het schrijven van blogs en / of artikelen.

Creëer naast geschreven content ook video

Heb je een jongere doelgroep, dan is het goed om je ook te focussen op video. Mensen kijken liever naar een lange video met uitleg dan dat zij een lang artikel met uitleg moeten lezen. Focus dus niet enkel op het ontwikkelen van geschreven content, maar ook zeker op het ontwikkelen van video. YouTube video’s kun je, net als geschreven content, optimaliseren voor vindbaarheid. Lees hier hoe je dit doet.

Actiepunten

  • Maak een contentkalender. Dit is een overzicht waarin je kunt zien welke content gemaakt moet worden, in welke vorm, wanneer je content publiceert en via welke kanalen je het verspreidt. Bedenk welke content zich goed leent om in de vorm van een video te communiceren. In een contentkalender heb je direct een goed overzicht van de verhouding tussen geschreven content en video.

Meer focus op image search

Google hecht steeds meer waarde aan het gebruik van relevant beeld op een website. In 2017 verbeterde de zoekmachine image search. Deze update zorgde ervoor dat er binnen zoekresultaten ook een blokje afbeeldingen wordt getoond. Dit verbetert, net als featured snippets, de gebruiksvriendelijkheid van Google. Met het invoeren van een zoekopdracht krijgt men naast websites ook afbeeldingen te zien. Hierdoor vinden ze dus steeds meer informatie zonder een website te hoeven bezoeken. Dit had echter wel als gevolg dat veel websites te kampen kregen met het verlies van verkeer.

Deze trend zet zich voort. Zo komt het steeds vaker voor dat binnen zoekopdrachten op mobiel afbeeldingen bij zoekopdrachten worden getoond. Deze afbeeldingen zorgen ervoor dat er meer context aan zoekresultaten wordt gegeven. Onderstaand voorbeeld laat zien wat ik hier precies mee bedoel. Wanneer ik in Google de zoekterm muis invoer komen onderstaande resultaten naar boven. Door de afbeeldingen die bij de zoekresultaten worden getoond snapt iemand door snel te scannen direct dat het ene zoekresultaat over het dier de muis gaat en het tweede zoekresultaat over een computermuis. 

toevoeging-afbeelding-zoekresultaten

Het is dus belangrijk om teksten op je website te ondersteunen met relevant beeld. Daarnaast is het noodzakelijk om afbeelding te optimaliseren voor Search Engine Optimization.

Actiepunten

  • Voeg waar relevant afbeeldingen toe die aansluiten bij informatie op je website.
  • Geef je afbeelding een goede naam, maak gebruik van de alt-tekst, gebruik kleine bestanden en beeld van hoge kwaliteit. Lees hier meer over het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO.

Mobile first blijft belangrijk

Google focust zich steeds meer op mobiel. Op zich niet verrassend, aangezien steeds meer mensen gebruik maken van mobiel internet. Wanneer je kijkt naar het uitvoeren van zoekopdrachten blijkt zelfs dat meer mensen zoeken via mobiel dan via desktop. Nu hoor ik je denken: maar dit speelt toch al een hele tijd? Dat klopt. In 2016 werd al gesproken over het toekomstig implementeren van een mobile-first index en werd als startpunt de mobiele weergave van je website al door Google meegenomen als ranking factor. Waarom is mobile first dan zo belangrijk voor 2019? Omdat de mobile-first index afgelopen zomer ook echt is geïmplementeerd. Dit betekent dat Google bij voorkeur een pagina die geoptimaliseerd is voor mobiele weergave aan een gebruiker toont. Het is dus belangrijk dat jouw website responsive en dus op ieder apparaat goed te bezoeken is.

Naast het hebben van een responsive website hecht Google veel waarde aan de snelheid van je website op mobiel. Een groot deel van de gebruikers van Google haakt af wanneer het laden van een website langer dan 2 seconden duurt. Dit wil je natuurlijk niet. Zorg er dus voor dat de gebruiksvriendelijkheid van je website ook op mobiel zo hoog mogelijk is. 

Actiepunten

  • Mocht je het belang nog niet eerder hebben ingezien om je website mobielvriendelijk te maken, dan is dit het moment. Zorg ervoor dat jouw website in 2019 mobielvriendelijk wordt. Je wilt natuurlijk niet dat jouw concurrent eerder aan je potentiële klanten wordt getoond omdat zij wél over een mobielvriendelijke website beschikken.
  • Zorg voor een mobiele laadtijd van je website van maximaal 2 seconden.

Vergeet de basis van SEO niet

Dat waren de belangrijkste SEO trends voor 2019. Vergeet echter niet de basis van Search Engine Optimization. Het is goed om af en toe een moment te nemen om te checken of je website op deze vlakken geoptimaliseerd kan worden.

Lees meer over de basis van SEO

Topics: Marketing, Video, Contentmarketing, SEO, mobile-first index, Featured Snippets, Voice Search, pillar page, content clustering


Recent Posts

Jouw onderneming heeft geen marketing nodig. Of ..

read more

Is WhatsApp Business interessant voor jou? [+ een stappenplan voor het inrichten van je account]

read more

Off-page SEO, zo ga je ermee aan de slag

read more