5 richtlijnen voor het inrichten van een Adwords Campagne.

avatar

Posted by Iris - 17 april, 2018

adwords-richtlijnen-dock35marketing.jpeg

5 richtlijnen voor het inrichten van een Adwords Campagne

Heb je interesse in Google Adwords, maar twijfel je of het iets is voor jouw bedrijf? Er is maar één manier om hier achter te komen: testen. In deze blog geef ik je 5 richtlijnen voor het inrichten van een Google Adwords-campagne.

De inzet van Adwords brengt aardig wat voordelen met zich mee. Je advertentie staat binnen een mum van tijd online, waardoor je heel snel meer verkeer naar je website genereert. Daarnaast heb je ook direct inzicht in de resultaten van je campagne. Bekijk hier enkele andere voordelen van het inzetten van Google Adwords. Heb je nog geen Adwords account? Maak deze dan hier aan.

Zorg voor een duidelijke structuur

Google Adwords maakt onderscheid tussen drie niveaus: campagnes, advertentiegroepen en advertenties. Zorg voor een duidelijke structuur door gebruik te maken van een vast stramien in de benaming van je campagnes en advertentiegroepen.

Binnen Google Adwords kun je kiezen uit vijf verschillende campagnetypen: zoeken, display, shopping, video en universele app. Mocht je meerdere van deze campagnetypen inzetten dan is het handig hier een structuur in benaming aan te brengen.

Soorten ads Google Adwords

Targeting op een relevant publiek 

Binnen Google Adwords is het mogelijk om te targeten op locatie. Bedien je je klant landelijk of regionaal? Is het tweede het geval, dan kun je beter de focus leggen op je werkgebied plus een bepaald aantal kilometers hier omheen.

Naast locatie kun je ook targeten op geslacht en leeftijd en het soort apparaat dat iemand gebruikt (computer, tablet of mobiel). Genoeg mogelijkheden dus om jouw specifieke doelgroep zo effectief mogelijk 3 - Meer inzicht in resultaten met Google te bereiken.

Bepaal je budget en biedstrategie

Ga voor jezelf na hoeveel geld je per dag aan Adwords kwijt wilt zijn. Je kunt namelijk een dagbudget instellen, wat ervoor zorgt dat je nooit meer uitgeeft dan je dagbudget. Het kan wel zo zijn dat Adwords sommige dagen iets meer uitgeeft, dit wordt echter gecompenseerd in de dagen erna. Zozorgt Adwords ervoor dat je nooit over je maandbudget heen gaat. Ik raad aan om met een laag dagbudget te beginnen en te analyseren hoe de campagne met dit budget draait. Doet je campagne het erg goed, dan kun je testen wat er gebeurt wanneer je je budget iets verhoogt.

Adwords beschikt over verschillende biedstrategieën die gebaseerd zijn op doelen. In deze whitepaper richten we ons even alleen op de doelen die gekoppeld zijn aan adverteren in het zoeknetwerk van Adwords: sales, leads en websiteverkeer.
Sales: je wilt het aantal verkopen op je website of in je app stimuleren.
Leads: je wilt leads en andere conversies genereren door je klanten aan te moedigen om actie te ondernemen.
Websiteverkeer: je wilt dat mensen je website weten te vinden.

Voor deze doelen zijn weer verschillende biedstrategieën te onderscheiden;

Doel CPA: Wil je controle hebben over de kosten die je maakt per acquisitie? Gebruik dan de biedstrategie Doel-CPA. Hiermee stelt Adwords automatisch biedingen in om zo veel mogelijk conversies te genereren tegen de doelkosten per acquisitie (doel-CPA) die jij instelt. Het kan zijn dat sommige conversies meer of minder kosten dan je doel. Onder aan de streep ga je echter niet over je budget heen.

Doel ROAS: Heb je een bepaald rendement per doel in gedachte? Met Doel- ROAS stelt AdWords biedingen automatisch in om op deze manier een zo hoog mogelijke conversiewaarde te genereren binnen het door jou ingestelde doelrendement op de advertentie-uitgaven (doel-ROAS). Ook hier geldt dat het mogelijk is dat conversies een hoger of lager rendement hebben dan het doel dat je hebt ingesteld.

Klikken maximaliseren: Zo veel mogelijk klikken naar je landingspagina genereren? Met de biedstrategie 'Klikken maximaliseren' stelt AdWords automatisch je biedingen in om zo veel mogelijk klikken te genereren binnen jouw budget. Let wel op dat je in combinatie met deze biedstrategie geen maximum CPC (kosten per klik) instelt. Je stelt dan namelijk een limiet in voor elk bod. Dit betekent dat het aantal klikken op je advertentie worden beperkt.

Aantal conversies maximaliseren: Wil je zo veel mogelijk conversies behalen? Kies dan voor ‘Aantal conversies maximaliseren’. Deze biedstrategie zorgt ervoor dat je de meeste conversies binnen je budget genereert. Om dit te doen stelt Adwords automatisch je biedingen in.

Locatie van doelzoekpagina: Vind je het belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten door zo veel mogelijk bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten te worden weergegeven? Met 'Zoekpaginalocatie targeten' stelt AdWords jouw biedingen automatisch in om de kans hierop te vergroten.

Overtreffingspercentage: Heb je een bepaalde concurrent waar je boven wilt staan in de betaalde zoekresultaten van Google? Gebruik dan 'Beoogde overtreffingspercentage'. Hiermee kun je een website / domeinnaam kiezen dat je binnen de zoekresultaten van Google in positie wilt overtreffen. Daarnaast is het mogelijk om aan te geven hoe vaak je het domein wilt overtreffen. AdWords stelt je biedingen automatisch in om dat doel te bereiken.

Verbeterde CPC: AdWords past automatisch je handmatige biedingen aan om zo veel mogelijk conversies te genereren.

Handmatige CPC: Liever zelf bepalen wat de maximale kosten per klik zijn? Dan kun je gebruik maken van 'Handmatige CPC'.

Val op met advertenties-extensies

Adwords biedt de mogelijkheid om extra informatie over je bedrijf aan je advertentie toe te voegen door gebruik te maken van extensies. Erg interessant, want hierdoor worden je advertenties opvallender en sluiten ze (als je het goed toepast) beter aan op je doelgroep. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een directe doorlink naar je contactpagina toe te voegen.

Meer inzicht in resultaten met Google Analytics

Wil je optimaal inzicht hebben in de resultaten van je Adwords campagne? Maak dan een koppeling tussen Google Adwords en Google Analytics. Zo krijg je ook inzicht in wat mensen precies op je website doen nadat ze hier via je advertentie zijn belandt.

Whitepaper Search Engine Advertising (SEA)

Topics: Google Adwords, SEA, online marketing, Search Engine Advertising


Recent Posts

Dit is de reden waarom content distributie het succes van jouw content marketing strategie bepaald

read more

Claim een contentdomein en help je persona's

read more

Waarom e-mailmarketing nog steeds relevant is

read more