Praktijktips voor het opzetten van een relatiemagazine Deel I.

Posted by Geesje - 05 februari, 2019

praktijktips relatiemagazine opzetten deel I header

De hergeboorte van print is een van de opvallendste contentmarketingtrends van dit jaar. In deze digitale tijd valt een mooi magazine niet alleen op, het voelt als een cadeautje. Heb jij - na gedegen overwegingen en onderzoek - besloten dat een eigen relatiemagazine meerwaarde biedt in jouw marketingmix? Wij geven je vanuit onze ervaring met het creëren van dit prachtige medium, elf goede tips. Hieronder de eerste zes!

Je website en content staan als een huis. De social media die je met zorg hebt geselecteerd, de berichten die je plaatst en je nieuwsbrief trekken de juiste mensen naar de juiste pagina’s. Maar je wilt meer. Word je webcontent goed gelezen en wijst doelgroeponderzoek uit dat jouw doelgroep graag tijdschriften leest? (Mits ze relevant en bij voorkeur gratis zijn) In dat geval kan een relatiemagazine een slimme keuze zijn. Lees hier de blog: Tijdschrift onderdeel van jouw contentstrategie?.

Vanuit onze ervaring met het maken en uitgeven van tijdschriften en relatiemagazines, geven we je enkele waardevolle praktijktips. Als case gebruik ik Voor Elkaar, het magazine dat Zorggroep Charim huis-aan-huis verspreidt in de omgeving van hun zorglocaties in omgeving Zeist en Veenendaal. In mijn vorige blog lees je waarom deze organisatie daartoe heeft besloten.

1. Bepaal je doel

Het klinkt suf, maar deze stap mag je nooit vergeten. Wat wil je met het blad bereiken? Dit zou continu centraal moeten staan bij de vorming van de bladformule (met daarin o.a. doelstelling, visie, rubrieken en indeling) en de redactionele invulling. Voor Zorggroep Charim was het belangrijkste doel: het bereiken en binden van potentiële nieuwe cliënten. Vandaar dat de verhalen in Voor Elkaar altijd draaien om twijfels, vragen en wensen die bij ouderen leven over ouderenzorg. Over de zorg, of de medewerkers aardig zijn, of ze hun huisdier mogen meenemen, hoe de appartementen eruitzien, hoe het eten smaakt. Ze worden verteld vanuit de persoonlijke ervaringen van bestaande cliënten, vrijwilligers of medewerkers. Uiteraard wordt ook de kennis van de medewerkers op een toegankelijke manier geëtaleerd. Bestuurlijke zaken komen nauwelijks aan bod, simpelweg omdat potentiële cliënten dat niet interesseert.   

2. Wees trouw aan je identiteit

De identiteit van je organisatie moet doorsijpelen in je tijdschrift. Wie jullie willen zijn, waar jullie voor staan en welke klanten zich bij jullie thuis voelen; het moet duidelijk naar voren komen in je tijdschrift. Je zult er ook lezers mee kwijtraken, maar dat zijn dan ook geen goede matches met je bedrijf. Zo is Charim heel duidelijk over haar identiteit: ‘Wij zijn een zorginstelling met een christelijke identiteit die ouderen niet alleen de zorg wil bieden die ze nodig hebben, maar hen ook wil helpen hun persoonlijke verlangens en dromen te realiseren.’ De christelijke inborst van Charim klinkt door in de verhalen. Niet iedereen zal erdoor aangesproken worden, maar dat hoeft ook niet! Charim wil ouderen in de omgeving alvast kennis laten maken met haar organisatie en medewerkers. Dan moet je je wel laten kennen …   

3. Maak verhalen over en voor de doelgroep

Denk bij de ontwikkeling van je bladformule telkens aan één ding: waar kunnen wij met verve en kennis over vertellen, waar bovendien onze doelgroep over wil lezen? Als het goed is heb je daarvan een goed beeld, door je persona-onderzoek. Wat het altijd goed doet zijn verhalen over mensen zoals zijzelf. Charim heeft daarom meerdere rubrieken waarin cliënten centraal staan. Neem Achter de Voordeur waarin lezers kennismaken met een cliënt en direct even binnen kunnen kijken. Of Bakje Troost, waarin de innige band wordt beschreven tussen een cliënt en een mantelzorger, familielid of vrijwilliger. Wees een expert en geef advies en openheid over voor de doelgroep belangrijke zaken.

Extra tip:
Publiceer je blogs en artikelen op je website? Gebruik Google Analytics om te kijken welke onderwerpen goed worden gelezen en diep die onderwerpen verder uit in je blad. Veel succesvolle Reversed Publishing cases zijn op deze strategie gebaseerd.

Dit doe je ook door je medewerkers op een persoonlijke en toch professionele manier in het magazine naar voren te laten komen. Zo leren lezers je organisatie van binnenuit kennen, zoals Charim doet in de rubrieken Verzorgd - waarin lezers bijvoorbeeld de fysiotherapeut en kapper leren kennen – of Uit de praktijk – waarin onderwerpen als palliatieve zorg en de overgang van zelfstandig wonen naar een zorgcentrum worden behandeld.
Dezelfde strekking gaat op voor andere vakgebieden, bijvoorbeeld interieur of mode.
In hun tijdschriften schrijven Ikea en Omoda verhalen over respectievelijk wonen, trends en schoenmode, maar een verhaal van een klant die haar nieuwste koop toepast in haar bestaande interieur of garderobe, zal ook veel lezers weten te interesseren.

Extra tip:
Denk na over de totale context waarin jouw product of dienst gebruikt wordt. Voor Ikea kom je dan bijvoorbeeld op een artikel over ‘Slim en veilig klussen’ en voor Omoda ‘De nagellaktrends voor deze zomer’. En misschien vinden lezers het wel heel leuk om kennis te maken met een van de designers of om te weten hoe een nieuwe bank of schoen eigenlijk tot stand komt.   

4. Werk nauw samen met een contentmarketingbureau

Natuurlijk is dit preken voor eigen parochie, maar dat maakt het niet minder waar. Goede content maken voor een tijdschrift is een vak apart. Daarom hebben contentmarketingbureaus goede (hoofd)redacteurs, journalisten, vormgevers, fotografen en uitgevers in dienst of in hun bestand van freelancers. Een full service contentmarketingbureau kan tevens adviseren over de inpassing van print in je marketingstrategie en over een multimediale aanpak.

Zorg dat je meerdere bureaus spreekt en daarbij kennismaakt met de bladmanager/hoofdredacteur, de uitgever en misschien zelfs de vormgever die je blad zal gaan vormgeven. Want je zal met minstens één persoon in het contentmarketingteam moeten kunnen lezen en schrijven. Hij of zij moet perfect aanvoelen wat jij zoekt en moet feilloos kunnen overdragen op de rest van het team en de freelancers hoe dat zijn uitwerking moet krijgen in de formule, tekst, vormgeving en fotografie.    

Extra tip:
Blijf nauw betrokken bij het maken van de formule en de latere redactievergaderingen. Jij weet immers wat er binnen de organisatie speelt en in jouw wereld, welke kennis er is, welke medewerkers en klanten iets te vertellen hebben.

5. Vormgeving bepaalt de sfeer

Een kwalitatieve vormgever weet je huisstijl, identiteit en de sfeer die je met je tijdschrift wil overbrengen te vertalen in een visuele uitwerking. De vormgeving zal voor een groot deel bepalen of de doelgroep het tijdschrift überhaupt openslaat en beïnvloedt heel sterk de manier waarop zij de content tot zich neemt. Neem geen genoegen met minder en streef, zeker in de ontwikkelingsfase, naar perfectie. Houd daarbij wel twee dingen in de gaten. Eén: vormgeven is een vak. Het kan zijn dat je je eigen ideeën even los moet laten en de vormgever vrij moet laten in zijn of haar aanpak. Twee: denk eraan niet te oordelen naar maatstaf van je eigen smaak! Houd altijd de doelgroep in de gaten. Zo heeft Voor Elkaar bijvoorbeeld een voor sommigen misschien wat ouwelijke vormgeving, maar we maken het tijdschrift ook voor senioren!

Extra tip:
Houd bij de vormgeving altijd rekening met eventueel fysieke beperkingen van de doelgroep. Zo heeft Voor Elkaar een groter font dan andere tijdschriften, en houden we de opmaak helder en clean om de leesbaarheid voor ouderen te vergroten. Wist je bijvoorbeeld dat één op de vijf mannen kleurenblind is? Geen verkeerde informatie als je een blad gaat maken dat overwegend door mannen gelezen zal worden …

 
6. Gebruik meerdere fotografen en tekstschrijvers

Uit je persona-onderzoek is gebleken wie je beoogde lezers zijn, dus voor wie jij je tijdschrift maakt. Nu lijkt het wellicht gemakkelijk en veilig om één schrijver en fotograaf in te (laten) schakelen voor je tijdschrift; het garandeert immers continuïteit van stijl en tone-of-voice. Dat klopt. En toch wil ik je dat absoluut afraden. Want goede schrijvers en fotografen weten de juiste tone-of-voice en de beoogde stijl te pakken, en toch hun eigen stijl te behouden. Dat zorgt voor een fijne variatie, en in zijn totaliteit voor een heel eigen magazine. Een goede eindredacteur zorgt ook voor de continuïteit van de tone-of-voice, zonder de stijl van de schrijver te ondermijnen.

Het gebruiken van meerdere fotografen en schrijvers heeft ook nog eens drie praktische voordelen.

  1. Een bladmanager hanteert vaak één deadline voor alle teksten en voor alle beeldmateriaal. Dat kan wat veel zijn voor één persoon.
  2. Risicospreiding; als een freelancer een keer onverwacht niet kan of ziek wordt, is het niet direct een monsterklus waarvoor de bladmanager met spoed een ander moet zoeken.
  3. Elke journalist en fotograaf heeft zijn specialiteiten, zowel qua onderwerp als qua stijl. Daardoor leent een freelancer zich vaak goed leent voor bepaalde type teksten en fotografie. Een goede contentmanager weet die specialiteiten te benutten.  

Uiteraard heb je met het lezen van een blog niet alle noodzakelijke informatie in handen om een eigen magazine te kunnen maken. Over drie weken volgt mijn volgende blog met nog eens vijf praktijktips om je nog verder op weg te helpen. En dan nog zal je hulp en advies nodig hebben. Wil je eens vrijblijvend sparren of een tijdschrift zou kunnen behoren tot jouw marketingmix?

Klik hieronder en maak vrijblijvend een afspraak voor de quickscan!

New call-to-action

Topics: Print, Crossmedia, Marketing Trends, Content, tone of voice, offline magazine, Praktijkcase, User Persona's, Long-form content


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more