Praktijktips voor het opzetten van een relatiemagazine deel 2.

Posted by Geesje - 26 februari, 2019

magazine-praktijktips-Dock35

Facebook, AirBnB en zelfs populaire vloggers: steeds vaker kiezen online geankerde merken ervoor een magazine uit te brengen. In deze digitale tijd valt een mooi magazine niet alleen op, het voelt als een cadeautje. Is uit jouw research gebleken dat een tijdschrift jouw contentmarketingstrategie naar een hoger niveau zal tillen? Vanuit onze ervaring met het creëren van dit prachtige medium gaven wij je eerder al zes goede praktijktips voor de realisatie van je plannen. Hieronder de laatste vijf!

Je website en content, social media en nieuwsbrief behalen de gestelde conversiedoelstellingen. Maar jij wilt je klanten en prospects meer bieden, echt opvallen. In dat geval kan een relatiemagazine een slimme keuze zijn. Lees hier of een tijdschrift onderdeel van jouw contentstrategie kan zijn.

Dock35 Marketing maakt voor meerdere organisaties magazines, zowel in print als digitaal. Ikzelf was jarenlang hoofdredacteur van vakbladen voordat ik als contentmanager in de marketing aan de slag ging. Vanuit die ervaring geef ik je waardevolle praktijktips. Als case gebruik ik Voor Elkaar, het magazine dat Zorggroep Charim huis-aan-huis verspreidt in de omgeving van hun zorglocaties in omgeving Zeist en Veenendaal. In mijn eerste blog over dit onderwerp lees je waarom deze organisatie daartoe heeft besloten. En lees ook zeker mijn vorige blog met de eerste zes praktijktips voor het maken van je eigen magazine! 

7. Fotografie maakt of breekt

Indien de fotografie niet aanspreekt, zal de ontvanger niet overgaan tot lezen. Denk alsjeblieft niet dat je het wel afkan met stockbeeld! Dat is echt verkeerde zuinigheid. Laat het bureau goede fotografen inhuren en wees helder over de uitstraling die je zoekt, qua compositie, voorstelling, kleur, scherptediepte, helderheid, filters en uitstraling. Een goede contentmanager kan een fotograaf zo briefen dat deze het juiste materiaal weet te schieten. En mochten de eerste foto’s toch niet naar je zin zijn: communiceer dit duidelijk met de blad/contentmanager!

Extra tip:

Denk aan de portretrechtverklaringen! Laat gefotografeerde mensen altijd schriftelijk toestemming geven voor publicatie in het tijdschrift, maar ook op je website en alle andere kanalen waarop je bedrijf actief is. Dit in verband met het hergebruik van je content. Heb je geen verklaringen, dan kan het zijn dat mensen van gedachten veranderen, en dan zit jij met onbruikbare foto’s of zelfs een heel onbruikbaar verhaal. Dus zie erop toe dat het bureau dit goed regelt.

8. De cover is je uithangbord

Nietszeggende covertitels, matige fotografie of vormgeving: een blad met een slechte cover verdwijnt direct in de papiercontainer. Een goede cover trekt de lezer naar binnen: 

- Mensen die oogcontact maken met de lezer of duidelijk authentiek op de foto zijn gezet spreken altijd aan;

- Mensen die bekend zijn (een goede bladmanager weet ze te regelen) of die juist veel overeenkomsten vertonen met de lezers zelf, scoren meestal goed. Voor Charim hebben we recent de switch gemaakt van cliënten op de cover, naar - voor de doelgroep - bekende Nederlanders. Zorg er wel voor dat de BN’er goed past bij je identiteit;

- Covertitels moeten veelzeggend zijn en toch nieuwsgierig maken;

- Geef eventuele thema’s, leuke acties of extraatjes zeker een plek op de cover.

9. Bedenk engagement-acties (en meet...)

Print is niet zo meetbaar als online media. Maar dat betekent niet dat je engagement van de lezer niet kan stimuleren. Bedenk verrassende, relevante manieren waarmee je de lezer aanzet tot meetbare acties. Denk aan een oproep tot het inschrijven voor je nieuwsbrief in ruil voor een kortingscode, een originele toepassing van een QR-code, een winactie met social posts of de aloude puzzel. Vanwege de niet aflatende populariteit van die laatste onder ouderen, heeft Charim ervoor gekozen om lezers een gratis kopje koffie aan te bieden in een van haar restaurants, tegen inlevering van de puzzel. Zo haalt de zorggroep potentiële klanten letterlijk over de drempel.  

Dat cadeautjes effectief zijn, bleek wel uit de actie in de wintereditie van Voor Elkaar 2018. Omwonenden konden komen eten in het à la carte restaurant van De Tollekamp en kregen tegen inlevering van de bon uit het blad, het tweede driegangenmenu gratis. Clarinde: “Het restaurant was twee maanden lang overvol. Ontzettend waardevol, want zelfstandig wonende ouderen horen vaak slechte verhalen over het eten in de ouderenzorg. Nu weten de ouderen in de omgeving van Rhenen dat er bij Zorggroep Charim goed wordt gegeten.”    

10. Tijdschrift staan niet alleen

Een magazine in deze tijd staat eigenlijk nooit op zich. Als het goed is, is het onderdeel van een heldere, multichannel strategie. Zorg dus altijd voor vermelding van de andere kanalen in het tijdschrift en vice versa. Spreid thema’s over de verschillende kanalen uit. Link in het tijdschrift - waar relevant - naar je website of andere online kanalen waar mensen meer informatie kunnen vinden over het desbetreffende onderwerp, filmpjes of foto’s kunnen bekijken of reacties kunnen geven. Zet succesvolle acties online voort, zoals bij de restaurantactie van Charim.

Extra tip!

Denk eraan dat wanneer je acties in je blad tegelijk laat lopen met online acties, je verschillende meetbare links gebruikt per medium. Anders kan je niet meten welk medium goed heeft gescoord. 

11. Denk goed na over de verzending

Laat de uitgever goed naar de verzendmethode kijken. Heb je een heel goede database met verzendadressen, bijvoorbeeld omdat je magazine wordt verzonden naar klanten die iets bij je hebben besteld, dan zijn de belangrijkste twee marktpartijen PostNL en Sandd. Bij hen gaan overigens de tarieven naar beneden wanneer je respectievelijk minstens 4 en 3 keer per jaar een magazine verstuurt. Denk nog wel even na over het gebruik van een duurzaam folie, om de leeservaring te ‘vergroenen’. Je leest hierover in Imprintant, het magazine over printmedia dat wij maken. Vraag hier het laatste exemplaar aan.

Heb je een relatiemagazine dat je ‘ongericht’ rondstuurt, dan zijn er meerdere opties. Je kan bladen huis-aan-huis bezorgen, bezorgd als bijsluiter bij de krant, in de foldermap of los. Die context kan bepalend zijn voor de ontvangst. Bij mensen die geen belang hechten aan folders, kan jouw magazine tussen de stapel in de container verdwijnen.

Er bestaan ook verzendmethodes die wat duurder zijn, maar waarbij het magazine alleen op de mat komt. Daarbij beschikken sommige verzendpartijen over data over onder meer leeftijd en andere relevante doelgroep-informatie per wijk. Iets minder schieten met hagel dus. Daarmee gaan je verzendkosten per exemplaar omhoog, maar het aantal exemplaren dat je laat drukken en verzenden kan waarschijnlijk omlaag. En de exemplaren die je wel verzendt, hebben waarschijnlijk meer effect. Een magazine dat alleen op de mat ligt, bij iemand die behoort tot de doelgroep, wordt immers heel anders ontvangen dan een blaadje tussen de folders in de bus van een volslagen onbekende.  

Deze blog besluit voorlopig even mijn adviezen over het uitbrengen van een magazine. Maar hiermee heb je natuurlijk niet de noodzakelijke praktijkinformatie of -ervaring in handen om op eigen houtje een eigen magazine te kunnen maken. Wil je eens vrijblijvend sparren of een tijdschrift zou kunnen behoren tot jouw marketingmix? Vraag dan een gratis quickscan van je marketingmix aan.

New call-to-action

Topics: Contentmarketing, offline magazine, Magazines, contentstrategie, tijdschrift, relatiemagazine


Recent Posts

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more

Help! Hoe verhoog ik mijn aantal websitebezoekers?

read more