Pinterest: hoe begin ik ermee?.

avatar

Posted by Kirsten - 06 december, 2016

Pinterest-mogelijkheden.png

Pinterest: hoe begin ik ermee?

Maak jij goede beelden en is jouw doelgroep voornamelijk visueel ingesteld? Dan is Pinterest wellicht het social media kanaal waar jij jezelf kan onderscheiden. De ultieme kracht van Pinterest ligt namelijk in het feit dat jouw doelgroep slechts één muisklik verwijderd is van jouw website. Het succes van een geslaagd profiel zit ‘m niet in een enkele dag werk, maar in een lange termijn strategie. Wil je meer over Pinterest leren? Breng dan onderstaande handvatten in de praktijk.

De belangrijkste learning in dit artikel is waarschijnlijk: niet elke pin is geschikt voor Pinterest. Zo moet een pin voldoen aan een aantal voorwaarden, namelijk: helpful, beautiful en actionable. Met andere woorden succesvolle pins zijn informatief, visueel aantrekkelijk en zetten aan tot actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kopen van een hip krukje of het aanschaffen van een kookboek.

Waarmee begin je nou eigenlijk zo’n succes op Pinterest? Allereerst is het belangrijk om kwalitatief goed beeld te produceren. Zo moet het beeld van hoge resolutie zijn, juist beeldformaat etc. Verder is het handig om te weten dat verticale beelden beter scoren dan horizontale beelden. Opmerkelijk is ook dat kleurrijke en dominante kleuren tot drie keer meer worden gerepind. Verder scoren beelden zonder een gezicht tot 23% beter. Dit geeft ook aan dat Pinterest niet het medium voor selfies is in tegenstelling tot Instagram. Wat dan weer wel werkt zijn krachtige of grappige quotes.

Start je als bedrijf een Pinterest kanaal dan is het verstandig om direct een business account aan te maken. Buiten dat je de bedrijfswebsite eraan kan koppelen, is het ook mogelijk om statistieken te verzamelen. Hierdoor kan je de doelgroep die zich op Pinterest bevindt nog beter analyseren.

Ook Pinterest is buiten de enorme groei continu aan verandering onderhevig. Zo krijgt het social mediakanaal telkens weer nieuwe features. Enige tijd geleden zijn bijvoorbeeld rich pins geïntroduceerd. Dit zijn pins waar meer informatie aan mee wordt gegeven. Met als gevolg: de pins zijn niet langer statisch. Een andere feature, overigens nog niet beschikbaar in Nederland, is de buy-button. Zoals je verwacht is het met deze blauwe button mogelijk om producten te kopen. Net als de buy-button is de promoted-pin nog niet beschikbaar in Nederland. Wel is wellicht het erg interessant voor jou wanneer deze mogelijkheid er wel is. Hierdoor is het immers mogelijk om de doelgroep nog specifieker te targeten. Past bewegend beeld meer bij jouw bedrijf? Ook dan ben je bij Pinterest aan het goede adres. Met cinemate-pins is het namelijk mogelijk om bewegend beeld zoals gifjes toe te voegen aan je bord(en).

Van plan om aan de slag te gaan met Pinterest? 

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden

Topics: Social Media, Pinterest, Social Media Marketing, Contentmarketing


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more