On-page SEO, zo ga je er mee aan de slag.

avatar

Posted by Kirsten - 27 maart, 2018

On-page SEO zo ga je er mee aan de slag

On-page SEO, zo ga je er mee aan de slag

Het implementeren van een goede SEO-strategie is zo gemakkelijk nog niet. Er komt meer bij kijken dan alleen het selecteren van zoekwoorden en het tekstueel verwerken ervan. Terug gaan naar de basis van zoekmachinemarketing is daarom verstandig. Zoekmachinemarketing, afgekort ook wel SEM, is het beter vindbaar maken van jouw websitepagina’s in zoekmachines. Duiken we er nog wat dieper op in dan is zoekmachinemarketing te verdelen in zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Toch stopt het hier niet. SEO is namelijk, zoals ik in een eerdere blog schreef, nog verder op te delen in on-page SEO en off-page SEO.. Hoe je met on-page SEO aan de slag gaat en implementeert deel ik in deze blog.

Het startpunt 

Zoals eerder aangegeven richt on-page SEO zich op de kwaliteit van jouw content. Is jouw doel het verbeteren van deze kwaliteit? Richt je dan op de volgende zes elementen: de titel van je pagina (page title), de omschrijving van een pagina (meta description), de HTML-structuur van koppen (headings), de broodtekst op pagina’s (bodytekst), verwerking rondom afbeeldingen en het gebruik van relevante interne linkjes. Nu je dit weet is de grote vraag natuurlijk: ‘Hoe begin je met een goede basis voor on-page SEO?’.

Omdat zoekwoorden binnen zoekmachinemarketing onmiskenbaar zijn vormt een zoekwoordanalyse in principe de basis van elke succesvolle SEO-campagne. Wat een goede aanpak is en welke tools je het beste kan hanteren leg ik via onderstaand stappenplan uit.

Stap 1: zoek naar basiswoorden 

Ga allereerst brainstormen over zoekwoorden die passen bij je product en/of dienst. Verzamel deze in een Excel bestand.

Stap 2: ga met de Google keywordplanner aan de slag

Gebruik de keywordplanner van Google om via ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’ zoeksuggesties op te doen.

Stap 3: geef de URL van de website in

Door de URL van je website in te vullen analyseert Google de website op eventuele relevante zoekwoorden. In de kolom ‘concurrentie’ staan de termen laag, normaal en hoog. Dit slaat niet op SEO, maar heeft betrekking op Google Adwords-advertenties. Echter geeft het wel een indicatie wat betreft het zoekvolume dat eveneens op SEO van toepassing is. Daar komt bij dat de Google Keyword Planner de exacte zoekwoordcombinaties toont zoals Google gebruikers deze intikken. Ook dit geeft inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Stap 4: ga op zoek naar associatie zoekwoorden

De volgende stap is het uitbreiden van de zoekwoordenlijst. Dit kan je doen met de Google Keyword Planner. Belangrijk in deze fase is het in kaart brengen van associatie zoekwoorden. Associatie zoekwoorden zijn woorden of synoniemen die passen bij het zoekwoord die je hebt geselecteerd. Wil je er wat intensiever mee bezig zijn? Plan dan een brainstormmiddag met collega’s.

Stap 5: werk overzichtelijk

Net als dat je in je websitemenu onderdelen opsplitst is het ook met je zoekwoorden belangrijk dat je overzichtelijk te werk gaat. Kies er bijvoorbeeld voor om te werken in de (product)categorieën die je ook op je website hanteert.

Stap 6: werk in 1 excelbestand

Werk in 1 excelbestand. Ontdubbel zoekwoorden en verwijder woorden die niet relevant zijn. Bundel gerelateerde zoekwoorden per categorie.

Stap 7: analyseren en selecteren

Er zijn diverse typen zoekwoorden, ook hier zijn tal van theorieën over. In de praktijk onderscheiden we echter de volgende drie: topwoorden (marketingbureau), subwoorden (fullservice marketingbureau) en longtail woorden (fullservice marketingbureau in gelderland). Met deze wijsheid kun je dus, afhankelijk van je strategie en doelstellingen, bepalen welke zoekwoorden de meeste aandacht krijgen binnen je SEO-strategie. Heb je de zoekwoorden voor de eerste fase geselecteerd? Start dan met een nulmeting. Zo is het verstandig om in kaart te brengen welke positie je op dit moment binnen de zoekresultaten bekleedt. Door dit te doen kan je de gemaakte progressei op termijn meten.

Stap 8: implementeren

Je hebt je verdiept in het zoekgedrag van je doelgroep en je hebt een zo volledig mogelijk overzicht van alle zoekwoorden. Nu nog de vertaalslag van een ‘lijst met zoekwoorden’ naar implementatie in je website. Voor SEO dien je echter terug te gaan naar de basis; de structuur van de (nieuwe of huidige) website. Besteed aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Menustructuur
  • Landingspagina’s
  • Teksten (koppen/body/links)
  • Quickwins versus lange termijn

Stap 9: optimaliseren

Zorg zoals eerder gezegd vooraf voor een zuivere nulmeting. Zo breng je het behaalde resultaat ten opzichte van de doelstellingen gemakkelijk in kaart. Afhankelijk van deze uitkomsten kun je beslissen om tussentijds of op vastgestelde tijdstippen bij te sturen.

Stap 10: evalueren

Evalueer de inspanningen en resultaten ten opzichte van de nulmeting en start het proces indien noodzakelijk opnieuw.

Lees hier alles over SEO

 

Topics: Zoekmachinemarketing, SEO, Search Engine Optimalisation, Zoekmachineoptimalisatie, On-page SEO, Search Engine Optimization


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more