Off-page SEO, zo ga je ermee aan de slag.

avatar

Posted by Kirsten - 05 maart, 2019

Off-page SEO zo ga je ermee aan de slag

Off-page SEO wordt veelal als synoniem gebruikt voor linkbuilding: een misvatting. Een goede off-page SEO strategie gaat namelijk hand in hand met linkbuilding, maar is niet alleen beperkt tot linkbuilding. Om off-page een online autoriteit te worden is het belangrijk om een juiste mix te hebben van relevante websitelinks naar jouw website, in te zetten op social signals (Facebook likes, LinkedIn shares, Pinterest pins etc.) en gebruik te maken van social bookmarking. Wat dit precies inhoud en hoe je er mee aan de slag gaat leg ik uit. 

Linkbuilden doe je zo

Linkbuilding is een techniek die je niet een, twee, drie toepast. Je moet weten waar je mee bezig bent. Ben je een beginner, dan kan linkbuilden daardoor wat lastig ogen. Toch adviseer ik je wel om met linkbuilding aan de slag te gaan. Op termijn zul je namelijk zien dat het je een resultaat oplevert waarover je tevreden mag zijn. Links vanaf kwalitatief goede en relevante websites zorgen bijvoorbeeld binnen de zoekmachine voor een positieve waardering van jouw eigen website. Met als gevolg dat je plekken, misschien wel pagina’s binnen de zoekresultaten gaat stijgen.

Stappenplan voor het vinden van kwalitatief goede links

  1. Bepaal eerst op welke zoekwoorden jij graag gevonden wilt worden. Hoe je dit doet lees je hier.
  2. Breng het zoekvolume van zoekwoorden in kaart. Dit kan je doen middels de zoekwoordplanner van Google. Bekijk vervolgens welke websites in Google hoog op de door jou geselecteerde woorden scoren. De partijen die je hier ziet staan zijn in principe jouw concurrenten.
  3. Analyseer vervolgens welke websites links hebben geplaatst naar de websites van jouw concurrenten. Gebruik hiervoor een "backlink checker". Een backlink checker draait een overzicht van alle sites die linkjes hebben geplaatst naar jouw concurrent. Backlink checkers die je kunt inzetten zijn: Open Site Explorer, Majestic SEO, Blekko, Ahrefs.
  4. Zodra je een lijst hebt uitgedraaid met pagina's die relevant zijn voor jouw vakgebied kun je jouw link gaan aanmelden bij deze sites. Realiseer je wel dat websites niet zomaar een link naar jouw website plaatsen. Het is daarom belangrijk dat je aantoont dat jouw website relevant, maar ook interessant is voor bezoekers van een dergelijke partij. Ofwel, een goede motivatie is essentieel.

     

 

Social media, het middel om een relevante expert te worden

Is zoekmachine optimalisatie of social media je vak dan is het je ongetwijfeld bekend dat Google social signals gebruikt om de relevantie van een webpagina te bepalen. Hoeveel waarde Google nou daadwerkelijk toekend aan dergelijke signalen is helaas niet bekend. Dat je er wel wat mee moet doen is een gegeven. Maar moet je hier nou meer nadruk op leggen dan de dagelijkse sociale interactie op social mediakanalen? In onze optiek niet. Val je volgers om deze reden ook niet lastig met spammerige advertenties. Buiten het feit dat het niet de gewenste boodschap communiceert, krijgen volgers een negatieve associatie met jouw merk. Wat je wel moet doen:

  • Uitlokken van reacties
  • Aangaan van interacties
  • Betrokkenheid tonen
  • Deel alleen content waar de doelgroep om vraagt, ga niet onnodig zenden

Social bookmarking: wat het is en wat je er mee doet

Wat is social Bookmarking? Indien deze vraag aan je gesteld wordt gaat er waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Wat je wel weet is dat het in verschillende internetbrowsers als Internet Explorer, Mozilla Firefox en Google Chrome mogelijk is om bladwijzers aan te maken. Vind je een pagina interessant of keer je er regelmatig naar terug dan is de kans groot dat je er een bladwijzer van maakt.

Social bookmarking kent hetzelfde principe. Zo ken je etiketten toe aan je bladwijzer. Het enige verschil is dat je de bladwijzers vervolgens deelt met hiervoor bedoelde websites.  Voorbeelden van social bookmarking websites zijn: Bibsonomy en Delicious. Ons advies: plaats je blogs en artikelen op een social bookmarking website die er voor jou toe doet. Door dit te doen stel je informatie van je eigen website beschikbaar voor een breed publiek en breng je nieuwe bezoekers naar je site.

Heb je zelf te weinig tijd om off-page SEO goed op te zetten? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken wij waarmee we je kunnen ondersteunen. Ben je benieuwd naar hoe je marketingmix er in zijn geheel bij staat? Maak gebruik van onze gratis quickscan marketingmix.  

New call-to-action

Topics: Social Media Marketing, strategie, SEO, linkbuiling, Off-page SEO, Social bookmarking


Recent Posts

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more

Help! Hoe verhoog ik mijn aantal websitebezoekers?

read more