Nieuwsbriefinschrijvingen verhogen? Wij geven 8 tips!.

avatar

Posted by Kirsten - 30 mei, 2017

email-marketing.jpg

Nieuwsbriefinschrijvingen verhogen? Wij geven 8 tips!

Bij veel B2B-bedrijven is e-mailmarketing nog een vergeten middel. Hoewel er veelal wel de intentie is om een nieuwsbrief te sturen, gebeurt het bijvoorbeeld niet met regelmaat. Nu je toch hebt besloten om met e-mailmarketing aan de slag gaan is het vergaren van inschrijvingen essentieel. Je wilt namelijk dat je nieuwsbrief wordt gelezen en dat het wellicht aanzet tot actie. Daarom zetten we de 8 belangrijkste wervingtips voor je op een rij.

1. Exclusieve clickable content

Geef nieuwsbriefabonnees een speciaal gevoel. Ze moeten namelijk wel een reden hebben om voor jouw nieuwsbrief in te schrijven. Zeker omdat er zoveel andere mogelijkheden zijn. Maar hoe doe je dat eigenlijk? In eerste instantie is het interessant om exclusieve content aan te bieden. In de perceptie van de lezer moet er namelijk een gevoel van toegevoegde waarde ontstaan. Ofwel waarom is jouw nieuwsbrief unieker dan die van de concurrent? Geef dus reden om in te schrijven, te openen en te delen.

Exclusieve content kan overigens bestaan uit een e-book, een infographic of andersoortige tips over jouw vakgebied die je weggeeft in ruil voor het e-mailadres van jouw bezoekers. Op deze wijze vergaar je data en bouw je een kwalitatief bestand op die je op de lange termijn kan converteren.

2. Verhoog het aantal inschrijfmogelijkheden

Dit klinkt natuurlijk makkelijker dan gedaan want het vergt nogal wat aanpassingen op je website. Aanpassingen die je zelf waarschijnlijk niet kunt doen. Maar het is wel lucratief om op te pakken. Het inschrijfformulier is immers de plek waar je direct data vergaart. Het onder de aandacht brengen is dus belangrijk. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat hoe vaker een inschrijfformulier wordt geplaatst, hoe hoger de respons. Logisch, want laten we eerlijk zijn zelf ga je ook niet op zoek naar een inschrijfformulier. Dat is te veel moeite. De beste plekken die je voor een inschrijfformulier zijn:  de kolom aan de zijkant van je website, onderaan je artikelen en op de ‘over ons’-pagina van je website.

3. Inschrijfmogelijkheid menubalk

Nu we het toch hebben over inschrijfposities: maak dan gelijk een vaste inschrijfbutton in de menubalk aan die op elke pagina vast staat. Ook hiermee vergroot je de kans dat een lezer zich inschrijft. De bezoeker wordt er namelijk continu aan herinnerd. Wil je het helemaal goed aanpakken? Maak het onderdeel dan sticky. Dat wil zeggen dat de inschrijfmogelijkheid op dezelfde plek blijft staan als je naar beneden scrollt.

4. Verminder invulvelden

Maak het inschrijven voor een nieuwsbrief laagdrempelig. Want hoe minder stappen, hoe minder moeite er gedaan moet worden. Ons advies is om in eerste instantie het aantal velden tot een minimum te beperken. Vraag bijvoorbeeld alleen naar een e-mailadres. Ieder extra veld is namelijk een afhaakmoment dat je zelf creëert.

5. Slimme microcopy

Natuurlijk moet je de websitebezoeker wel overtuigen om zich in te schrijven. Dit doe je onder andere met microcopy. Met microcopy doelen we op tekst die rondom een call-to-action is geplaatst. De context van de tekst is altijd positief. Het doel van deze tekst is namelijk twijfel weghalen en vervolgens aanzetten tot actie. Al aan het brainstormen voor de perfecte tekst? Laat je dan onder andere inspireren door de microcopy van Netflix.

6. Zet social media in

Social media is niet meer weg te denken in het huidige medialandschap en dus ook niet uit de promotie voor jouw nieuwsbrief. Want waar heb je een beter raakvlak met je doelgroep dan op je eigen social media kanalen? Inderdaad nergens. Ons advies: werf eerst abonnees op eigen kanalen voordat je het gehele netwerk gaat uitpluizen.

7. E-mailhandtekening

Promotie van je nieuwsbrief zit in kleine details, zoals de handtekening die standaard onderin je e-mail staat. Het is gelijk ook een praktische tip die gemakkelijk te implementeren is. Daarbij is het ook nog wat persoonlijker dan op social media. Je hebt namelijk al direct één-op-één contact met een potentiële inschrijver.

8. Pop-ups

Tot slot is het nog een idee om pop-ups in te zetten. Het is namelijk een veelgebruikte manier om nieuwsbriefinschrijvingen te realiseren. Uit onderzoek is overigens ook gebleken dat pop-ups de conversie verhogen. Maar let wel op want pop-ups kunnen ook als irritant worden ervaren. 

Van plan om aan de slag te gaan met e-mailmarketing?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden

Topics: Marketing, E-mailmarketing, Content Marketing


Recent Posts

Ontwikkel een effectieve offline reclamecampagne in vijf stappen

read more

5 richtlijnen voor het inrichten van een Adwords Campagne

read more

Praktijkcase: maak kennis met Sock, Air Sock

read more