Marketing van vandaag de dag.

avatar

Posted by Kirsten - 23 mei, 2017

hubspot-online-marketing.jpg

Marketing van vandaag de dag

De online wereld van online marketing is veranderlijk. Vroeger kon je een aantal jaar hetzelfde kunstje herhalen zonder enig verlies te ervaren. Tegenwoordig gaat dat niet meer op. Online marketing is te complex. Aan de hand van enkele trends en ontwikkelingen schetsen we een beeld over wat online marketing anno 2017 inhoudt.

Om het verhaal overzichtelijk te maken delen we voor het gemak online marketing in 4 categorieën in, namelijk: video, social media, online adverteren en zoekmachine optimalisatie.

Livestreams + video

Met stip op nummer één staan livestreams en video’s. In een maatschappij waar ontzettend veel gedeeld wordt is deze vorm een schot in de roos. Naar verwachting zal deze vorm van content zich alleen maar doorontwikkelen.

Social media

Laagdrempelig, toegankelijk, interactief en sociaal. Dit zijn woorden die sociale media omschrijven. Natuurlijk zijn het niet de enige definities die van toepassing zijn. Zo kan social media ook de naamsbekendheid versterken. Doordat social media zo’n innovatief karakter heeft vinden er continu ontwikkelingen plaats.

Social advertising

Mogelijkheden om op sociale media te adverteren worden steeds groter. Voorheen behoorde alleen Facebook tot de mogelijkheden. Daar zijn inmiddels Instagram, Pinterest, Linkedin en Snapchat bij gekomen. Wat we kunnen concluderen is dat het hier niet bij zal blijven.

Chatbots

Over artificial intelligence verschijnen er steeds meer artikelen online. Niet raar, want de technologie staat niet stil. Voorbeeld hiervan is de chatbot die geautomatiseerd antwoord geeft op vragen van uw klant. Een goed voorbeeld van een chatbot is de virtuele assistent van Bol.com die beschikbaar is voor ingelogde klanten. Overigens vraagt dit veel van je techniek en data. Zorg er daarom voor dat je dit goed voor elkaar hebt.

Online adverteren

Heb je al ervaring met betaald adverteren? Dan weet je ongetwijfeld dat het op korte termijn effectief is en dat je betaalt per klik, bezoeker of conversie. Maar ook op de lange termijn biedt het perspectief. Partijen als Google, Facebook etc. zijn hier al jaren van overtuigd en optimaliseren en ontwikkelen hun wijze van online adverteren dan ook continu.

Personalisatie

Hoewel er op dit moment al volop wordt gesegmenteerd, wordt online adverteren in de toekomst nog veel persoonlijker.  Zo zijn er op dit moment mogelijkheden om advertenties nog slimmer en beter in te richten. Targeting doe je op basis van verzamelde demografische gegevens, interesses en aanvullende gegevens van je CRM-systeem. Met als resultaat dat je de doelgroep benadert die je voor ogen hebt en ook kent.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is ook wel bekend onder de noemer SEO. Hoogstwaarschijnlijk denk je meteen aan zoekvriendelijk schrijven of zoekwoordanalyses. Maar het is meer dan dat. Dit tonen de volgende trends en ontwikkelingen aan.

Voice search

Spreek je weleens een zoekopdracht in, in plaats van het te typen? Je bent niet de enige. Maar liefst 20% van de Google zoekopdrachten in 2016 zijn op deze wijze ingevoerd. Zelf verwacht Google dat dit percentage de komende jaar naar 50% zal stijgen.

Mobile First

Niet alleen zoekopdrachten, ook aankopen worden voor een groot deel online via de mobiel gedaan. Investeer daarom in een goede mobiele website. In de toekomst zullen de cijfers alleen maar stijgen.

Veiligheid voorop

Een veilige website wordt steeds belangrijker. Niet voor niks kondigde Google begin 2017 aan dat ze maatregelen gingen treffen. Zo is in de toekomst een SSL-certificaat een vereiste. Ga je niet mee in deze ontwikkeling, dan word je op de lange termijn organisch in Google afgestraft.

Personaliseren

Google werkt non-stop aan hun algoritme. Op dit moment ligt de focus op personalisatie. Belangrijk is dan ook dat je content hierop aanpast. Ofwel vermijd generalisatie. Belangrijk is om te schrijven naar de tone-of-voice van de doelgroep. Schrijf je voor een te breed publiek, dan wordt het uiteindelijk moeilijker om je beoogde doelgroep persoonlijker te benaderen. 

Van plan om aan de slag te gaan met online marketing? 

Maak gebruik van onze expertise!

Topics: Marketing, mobile first, Zoekmachinemarketing, Social Media Marketing, Advertising


Recent Posts

Wat het nut is van een contentkalender en hoe je deze maakt

read more

Beginnen met content marketing? Niet zonder persona’s

read more

Word relevanter voor je doelgroep met Responsive Ads Search van Google Ads

read more