Marketing automation, ga jij er mee aan de slag?.

avatar

Posted by Kirsten - 21 maart, 2017

marketing-automation.png

Marketing automation, ga jij er mee aan de slag?

Personalisatie, op dit moment zijn we er al druk mee bezig. Met als gevolg dat in de toekomst alle marketing en communicatie inzet volledig persoonlijk zal zijn. Op dit moment merk je het natuurlijk ook al. Want heb je websites van retailers bezocht dan zie je nog wekenlang banners van het desbetreffende of vergelijkbare product. Zelfs als de aankoop al voltooid is, een schoonheidsfoutje in het systeem. Ondanks dit mankement laat het wel zien is dat retailers gemakkelijk data kunnen verzamelen of verrijken. Zeker als je klant is ingelogd met een persoonlijk klantaccount. Dan ben je in staat om de gehele customer journey te volgen. Op basis daarvan kunnen uiteindelijk persoonlijke acties en/of communicatie worden gestuurd.

Natuurlijk is personalisering niet alleen op de B2C-markt van toepassing, maar ook op de B2B-markt. Zij het in een iets andere vorm. Vast en zeker heb je al wel eens gehoord van Inbound Marketing of Marketing Automation. Een vorm van marketing die door middel van een tool, bijvoorbeeld Hubspot, mogelijkheden biedt om prospects/leads in een vroeg stadium van de customer journey te monitoren, te waarderen en te begeleiden in het proces naar eventuele conversie.

Marketing Automation Dock35 Marketing

Personaliseren, personaliseren en nog eens personaliseren

Hoewel veel bedrijven de intentie hebben om de automatisering van marketingtaken en processen te implementeren. Heeft minder dan de helft van de bedrijven daadwerkelijk plannen om er direct mee aan de slag te gaan. Geconcludeerd mag worden dat het grootste deel van de Nederlandse bedrijven zich in een oriënterende fase bevinden. Maar waarom moet je nou echt aan de slag met marketing automation? Aan de hand van drie speerpunten geven wij antwoord.

  1. Eén-op-één communicatie is leading. Dankzij gedetailleerde klantprofielen en inzichten in het gedrag kun je vrijwel elke websitebezoeker een persoonlijke ervaring bieden. Voorwaarde is wel dat vergaarde data slim ingezet wordt om geautomatiseerde interactie persoonlijk te maken.
  2. Waardevolle maar bovenal relevante content is de essentie van marketing automation. Om succesvol te zijn moet je ervoor zorgen dat leads op het juiste moment worden voorzien van relevante content. Brainstorm daarom over de customer journey, ontwikkel persona’s en stippel de (verwachte) reis uit. Heb je dit gedaan? Creëer dan voor elke fase waarin de persona zich kan bevinden passende content.
  3. Wanneer je een uitgebreide leadflow hebt ontwikkeld weet je op welk moment, welke behoefte er aan welke informatie is. Met als gevolg dat je deze content op het juiste moment kan sturen. Wat een goede inzet van marketing automation onderscheidt is dat content verstuurd wordt op basis van triggers en de desbetreffende fase in de funnel. Niet zoals je vaak met handmatige handelingen ziet op een bepaald tijdstip.

Van plan om aan de slag te gaan met marketing automation? 

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden

Topics: Big Data, Customer journey, Marketing Automation, Hubspot, Personalisatie


Recent Posts

SEA: wat is het en wanneer zet je het in?

read more

Inbound marketing, wat is dat?

read more

Praktijkcase: stadionstoelen vullen met Facebook

read more