Waarom LinkedIn steeds belangrijker wordt voor B2B bedrijven.

avatar

Posted by Iris - 08 januari, 2019

netwerken-linkedin.jpeg

Waarom LinkedIn steeds belangrijker wordt voor B2B bedrijven

Richt jouw bedrijf zich op B2B? Dan kan het interessant zijn om LinkedIn in te zetten om je doelgroep te bereiken. LinkedIn is namelijk erg populair in Nederland. Zo blijkt uit onderzoek van Social Media Academy dat 74,5% van de totale beroepsbevolking van Nederland een LinkedIn-profiel heeft. Daarnaast plaatsen Nederlanders in vergelijking met andere Europese landen veel updates op LinkedIn. Nog niet overtuigd? In deze blog bespreek ik enkele nieuwe LinkedIn functionaliteiten die het nog interessanter maken om als bedrijf LinkedIn in te zetten.

Nieuwe bedrijfspagina

De afgelopen weken is LinkedIn begonnen met het uitrollen van LinkedIn Pages. Dit is een vernieuwde versie van je bedrijfspagina waarin actieve communities en gesprekken op LinkedIn met de werknemers, klanten en volgers van een bedrijf worden gestimuleerd. Wellicht dat er al enkele van de wijzigingen op jouw bedrijfspagina zijn doorgevoerd. Binnen de vernieuwde bedrijfspagina wordt het menu uiteindelijk naar links verplaatst zodat updates sneller zichtbaar zijn op je pagina. Op onze eigen pagina is deze wijziging nog niet doorgevoerd. Daarnaast wordt het mogelijk om contentsuggesties op te vragen, buttons aan je pagina toe te voegen, updates te delen van je medewerkers en bijvoorbeeld een slogan toe te voegen aan je pagina.

LinkedIn-Pages

Contentsuggesties

Met contentsuggesties biedt LinkedIn je de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in de content waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is. Deze functionaliteit is in Nederland al beschikbaar. Na het selecteren van jouw bedrijfstak, locatie en/of senioriteitsniveau ontvang je een lijst met onderwerpen/artikelen op LinkedIn waar jouw doelgroep veel op reageert.

contentsuggesties-linkedinLinkedIn toont je deze lijst met als doel dat jij als bedrijf deze content met je volgers deelt. Dit kun je doen, echter is het veel interessanter om je eigen content op deze input aan te passen en deze content met je doelgroep te delen. Je wilt immers dat mensen jouw website bezoeken en niet die van een eventuele concurrent. Gebruik deze inzichten dus om je LinkedIn strategie op aan te passen.

Deel updates van je medewerkers

Zoals je wellicht hebt gemerkt wordt het organisch bereik van bijdragen van bedrijfspagina’s steeds lager. Veel bedrijven proberen dit op te vangen door medewerkers content te laten plaatsen. Helaas was het als bedrijf nog niet mogelijk om deze bijdragen te delen. Hier komt binnenkort verandering in. LinkedIn maakt het namelijk mogelijk om updates van je medewerkers te delen. Door het koppelen van gezichten aan je organisatie kom je menselijker over.

Zet je doelgroep aan tot actie

Ook de functionaliteit buttons is momenteel al beschikbaar in Nederland. Dit houdt simpelweg in dat je op jouw LinkedIn Page een actieknop toe kunt voegen. Je hebt hierin de keuze uit de buttons inschrijven, lid worden, meer informatie, neem contact op of website bezoeken. Daarnaast is het mogelijk om een slogan of tagline toe te voegen op je pagina. Zo is het voor een bezoeker van jouw pagina direct duidelijk wat voor een bedrijf je bent.

 

button-linkedin-page

Overige voordelen van LinkedIn Pages

Naast deze handige toevoegingen op je pagina zijn er nog enkele technologische wijzigingen die erg fijn zijn. Zo wordt het mogelijk om via mobiel je bedrijfspagina te beheren, waardoor je handig via je smartphone een update kunt plaatsen, kan reageren en notificaties in kunt zien. Daarnaast is het over een tijdje mogelijk om documenten delen via je bedrijfspagina. Handig wanneer je bijvoorbeeld een interessante pdf met je volgers wilt delen.

De bestaande Business Pages worden de komende maanden allemaal vervangen door Pages. Dit gebeurt automatisch. Houd dit echter wel in de gaten, want zodra bovenstaande functionaliteiten voor jou beschikbaar worden wil je natuurlijk je pagina zo snel mogelijk optimaliseren met een relevante slogan en actieknop.

LinkedIn Events

  • Veel mensen zien netwerken als belangrijk voor het creëren zakelijke kansen en successen. Naast onderdeel te zijn van online communities is het ook belangrijk om professionele relaties persoonlijk op te bouwen. LinkedIn is momenteel bezig met het testen van Events. Deze functionaliteit geeft jou straks verschillende mogelijkheden:
    Creëer een eigen evenement via desktop of op mobiel. Aan je evenement kun je een beschrijving, datum, tijd en unieke hashtag toevoegen.
  • Meld je aan voor evenementen die door andere bedrijven worden georganiseerd.
  • Bekijk welke mensen zich hebben aangemeld voor een evenement. Komen er mensen die voor jou relevant zijn om mee te spreken? Handig, want zo kun je vooraf een gegronde keuze maken of een evenement interessant is om bij te wonen.
  • Nodig je eigen netwerk uit voor een evenement.
  • Stuur berichten naar andere deelnemers van een evenement.

Saurabh Singla, engineering manager bij LinkedIn plaatste een video waarin je alvast een beeld krijgt van Events. Bekijk deze hier.

Campagnebeheer

Er vinden niet alleen veranderingen plaats aan de voorkant van bedrijfspagina’s. Ook campagnebeheer van LinkedIn kreeg een make-over. In de bèta versie die nu beschikbaar is richt je, net als in Facebook, je campagne in gekoppeld aan een bepaald doel. De beschikbare doelstellingen zijn verspreid over drie fases: bekendheid, overweging en conversie. Zo kun je met je campagne goed inspelen op waar jouw potentiële klant zich in de customer journey bevindt.

campagnebeheer-linkedin

In de bèta versie zijn de doelen merkbekendheid, websiteconversies en sollicitanten nog niet beschikbaar.

Geruchten rondom LinkedIn Stories

Er gaan veel geruchten rond over LinkedIn Stories. Je kent Stories wellicht al van Snapchat, Instagram en Facebook. Het lijkt erop dat LinkedIn aan het testen is met deze functionaliteit voor op LinkedIn. Voor B2C werken Stories erg goed. Steeds meer bedrijven zetten Stories in via een van de eerder genoemde social mediakanalen. Of het voor B2B ook goed gaat werken zal de tijd leren.

Benieuwd of LinkedIn in jouw marketingmix opgenomen moet worden?

New call-to-action

Topics: Marketing, Social Media Marketing, LinkedIn, B2B


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more