Jouw onderneming heeft geen marketing nodig. Of ...

Posted by Geesje - 19 maart, 2019

geen marketing nodig- header

Je hebt nooit marketing nodig gehad. Klanten zijn altijd dermate tevreden over jullie product en dienstverlening, dat mond-tot-mond reclame je tot dusver niet in de steek laat. Maar tijden veranderen. In het verleden behaalde resultaten, bieden niet langer garantie voor de toekomst. Als ondernemer weet je dat als geen ander.

Jouw onderneming is de enige in de wijde omgeving die jouw dienstverlening of product biedt en bovendien leveren jullie goed werk. Of je familiebedrijf is een bekende naam met trouwe klanten waarvan je je niet kan voorstellen dat ze ooit een andere keuze zullen maken. Misschien ben je gewoon zo goed en betrouwbaar dat klanten via via vanzelf bij jouw bedrijf terecht komen. Hoe de situatie ook zij: je hebt nooit hoeven nadenken over professionele marketing, laat staan dat je er geld aan wilt besteden. Met deze blog hoop ik te bereiken dat je even stilstaat bij die keuze. 

De zaken gaan goed

Dat je misschien wat sceptisch staat tegenover marketing, wil niet zeggen dat de digitale revolutie  aan je voorbij is gegaan. Je bent immers een ondernemer die met zijn tijd meegaat. Je website en social mediakanalen zien er prima uit en worden bijgehouden door je werknemer Anton(ia) die het leuk vindt om dat naast zijn/haar kerntaken te doen. Of misschien heb je voor je website een partij ingeschakeld en voor je social media een tweede, die op afroep uitvoeren wat je ze vraagt. Verder sponsor je de lokale vereniging, om maatschappelijk je steentje bij te dragen en extra goodwill te kweken. Mocht er toch een dip zijn in de aanloop van nieuwe klanten, dan is het plegen van wat koude acquisitie tot nu genoeg om het dalletje te overbruggen. Indien je aan consumenten verkoopt, levert je inzet van Marktplaats of BOL.com best wat nieuwe klanten op (al houd je er wel weinig aan over). Over het algemeen gaan de zaken goed. Je hebt de crisis goed overleeft en bent sindsdien zelfs behoorlijk gegroeid. Toch knaagt het soms een beetje. Want nieuwe klanten of niet; je zult je medewerkers – en dat zijn er meer dan een paar jaar geleden- hoe dan ook moeten uitbetalen.  

Je concurrentie voert wel marketing en wel hierom

Het begint je op te vallen dat bepaalde concurrenten – al is hun product inferieur aan het jouwe – steeds vaker opdoemen. Zowel online als in contact met (potentiële) klanten. Dat is hoogstwaarschijnlijk het effect van slimme marketing.

Laat ik dit moment aangrijpen om eerlijk te zijn: ik preek voor eigen parochie. Zonder schaamte overigens. Want je klanten veranderen, dat heb jij ook gemerkt. Álle doelgroepen besteden steeds meer tijd online. Veruit de meeste consumenten en bedrijven oriënteren zich online wanneer zij een aankoop of afname overwegen. Al verkoop je sta-op stoelen voor senioren; je website is je belangrijkste bron van leads. Voor B2B-bedrijven komt daarbij dat ondernemers en mensen in bestuursfuncties verjongen. Bij de organisaties met wie jij misschien al jarenlang zaken doet, kan morgen een wissel van de wacht plaatsvinden. Durf jij erop te vertrouwen dat de nieuwe, jongere eigenaar of manager inkoop domweg zal vertrouwen op het oordeel van zijn voorganger?

Mond-tot-mond blijft de beste reclame. Mits vindbaar

Wat zou jij doen als jij nieuw was in zo’n functie? Zou je je niet zelf gaan verdiepen in mogelijke toeleveranciers? Kijken of je misschien nog betere kwaliteit kan krijgen of een betere deal? Het liefst ga je daarbij af op het oordeel van gelijkgestemden; de oh zo waardevolle mond-tot-mondreclame waar jij op vertrouwt voor new business. Maar hoe vind je dat soort onafhankelijke reviews? Je appt een bekende uit je netwerk, vraagt je nieuwe collega’s. Maar dat zijn dan enkele meningen. Waar zoek je nog meer? Je zult een manier moeten vinden om jouw mond-tot-mond reclame online vindbaar te maken. Bijvoorbeeld als reviews of stories op social media. Als tekst, video of foto met bijschrift. Op Google, Facebook, Insta en/of je eigen website. Maar om mensen naar je website te krijgen zal Google deze eerst goed moeten indexeren. Sta je überhaupt wel op de eerste pagina met zoekresultaten als mensen in Google zoeken naar datgene wat jij levert?

Anton(ia) is duur en ineffectief

Wij begrijpen dat ondernemers zich liever niet bezighouden met dit soort vragen. Je stopt je schaarse tijd liever in zaken die direct geld opleveren. Daarom laat ik je achter met deze gedachte:

Een goed doordachte marketingstrategie kan ertoe leiden dat je geen koude acquisitie meer hoeft te plegen. Door je website, social kanalen en andere on- en offline media samen in te zetten middels een helder geïntegreerd marketingplan, kan je een constante flow aan leads genereren die jij enkel nog over de drempel hoeft te trekken. Zo kan Anton(ia) zich concentreren op zijn of haar kerntaken. Want ik durf te stellen dat de uren die hij/zij en zelfs de afzonderlijke bureaus momenteel in jouw marketing stoppen - zonder alomvattende, onderliggende strategie - in verhouding duur en ineffectief zijn.   

Je bent je nog niet overtuigd

Ik betwijfel dat je nu overtuigd van het nut van marketing. Je bent ondernemer; vasthoudend van karakter. Investeren doe je alleen als je volledig overtuigd bent dat het je geld oplevert. Ik vraag je enkel om onze blogs te blijven lezen. De komende weken schrijven mijn collega’s en ik bijvoorbeeld over de ROI van een marketingplan; dat zal je toch aanspreken. En in de tussentijd kunnen we je misschien verblijden met de GRATIS whitepaper: Onbetaald succesvol op Facebook.

New call-to-action

We geven onze kennis weg

Mocht ik je nieuwsgierig genoeg hebben gemaakt: wij bieden een gratis scan van je huidige marketing- en media-activiteiten. Je krijgt van ons vrijblijvend een aantal goede adviezen op maat, zonder vervelende voorwaarden of kleine lettertjes. Wat je krijgt is een telefoongesprek waarin we onze kennis met je delen die voor jou relevant is. Tenminste; een deel daarvan. We geven uiteraard niet alles weg. Ook wij zijn ondernemers … 

New call-to-action

Topics: Marketing, Crossmedia, offline marketing, Marketing Trends, Marketing Automation, Content, marketingplan


Recent Posts

YouTube adverteren, het belang in cijfers

read more

Hoe goed ken jij je bedrijf? Doe onze quiz en kom erachter

read more

Belangrijke onderdelen van een persona [+ download B2B en B2C persona-paspoort]

read more