Je conversies verhogen? Zo pak je het aan..

avatar

Posted by Kirsten - 12 februari, 2019

Je conversies verhogen? Zo pak je het aan.

De afgelopen periode heb je al je energie gestoken in het verhogen van (web)conversies. Nu de resultaten van de website voor je op je beeldscherm staan zie je de gedane inspanningen niet terug. Reden voor paniek? Zeker niet, met dit artikel help ik je met het in kaart brengen van de oorzaak en het aanpakken hiervan. Het eindresultaat: meer conversies.

Alles gaat toch goed?

Voor je gevoel heb je de zaken goed op orde. De website voldoet aan de laatste eisen, je diensten/producten staan online, de lay-out is responsive, formulieren bevatten geen fouten, e-mailadressen zijn goed zichtbaar en klikbaar, de Google Analytics code is goed geïmplementeerd en in het Google Analytics dashboard heb je de conversies ingericht naar het stappenplan wat we eerder met je hebben gedeeld. Ofwel: laat de conversies maar komen!

Wat je in werkelijkheid ziet

Een maand later, twee maanden later.. Wat betreft het binnenhalen van conversies blijft het verdacht stil. Niet helemaal zoals je het jezelf had voorgesteld. Echter is er op dit moment nog geen reden voor paniek. Want heb je alles wel goed ingesteld om de conversie te kunnen meten? Loop voor de zekerheid onderstaande checklist door.

1. Zijn de beoogde doelen in Google Analytics aangemaakt?

Controleer dit eenvoudig in de dataweergave waar de doelen/conversies gemeten worden. Kies voor ‘Beheer’ en vervolgens aan de rechterkant van je scherm voor ‘Doelen’. Op deze overzichtspagina staan alle aangemaakte doelen.

2. Wel of geen doelen?

Als hier geen of niet alle doelen staan is het zaak dat je ze aanmaakt. Dit is eenvoudig te doen via het stappenplan welke we eerder hebben gedeeld. Zodra je een doel aanmaakt, moet je aangeven op welke manier je doel gemeten moet worden. Let op! Keuze voor een goede meting is belangrijk. Waarom leg ik uit.

Doelen meten, hoe dan?

Grote kans dat je verschillende typen doelen wil meten. Zo kan het zijn dat je in kaart wil brengen hoe vaak een contactformulier wordt ingevuld. Bied je op je website whitepapers aan? Dan wil je weten hoe vaak een dergelijk document is gedownload. Hetzelfde geldt voor een nieuwsbriefinschrijving. Want hoeveel nieuwe inschrijvingen krijg je nou eigenlijk per maand binnen?

Beschik je over een webshop of verkoop je vakantiereizen? Dan is de kans groot dat je wilt weten hoe vaak er gebruik is gemaakt van de boekingsmodule. Maar ook hoe vaak er een aankoop is gedaan of dat er contact is opgenomen per telefoon of e-mail. Al van deze doelen vragen om een eigen type meting.

In het geval van een contactformulier is het doel compleet, na invullen van het formulier, als de bedankpagina wordt geladen. Zodra dit gebeurt registreert Google Analytics deze handeling als een behaald doel. Spreken we van een webshop dan gaat het meten van een doel veelal via e-commercetracking. Is dit op jouw website van toepassing? Controleer dan of e-commercetracking in Google Analytics staat ingeschakeld. Doe dit door naar ‘Beheerder’ te gaan. Selecteer vervolgens ‘Instellingen voor E-Commerce’. Staan beide onderdelen uitgeschakeld? Dan zal Google Analytics geen enkele aankoop registeren. Kiezen voor standaard- of geavanceerde e-commercerapporten is aan jezelf. Belangrijk is wel dat je één van de twee opties kiest.

 Meer weten over Google Analytics? Lees het hier!

Is de code van Google Analytics en Google Tag Manager goed geïmplementeerd?

Tegenwoordig kan je door de Google Tag Manager (staat los van Google Analytics) veel zelf. Zo kun je een klein stukje code eenvoudig zelf toevoegen aan de bedankpagina, de pagina die je bijvoorbeeld wilt meten. Wil je zeker weten dat de code goed is geïmplementeerd? Dan raden we aan om dit onderdeel uit te besteden aan je webdeveloper. Zo ben je er zeker van dat het werkt. Op termijn zorgt dit voor minder (controleer) werk.

Om terug te komen op Google Tags, tags zijn kleine websitecodefragmenten waarmee je het verkeer en bezoekersgedrag kunt meten. Hiermee krijg je inzicht in het effect van je inspanningen. Voeg je tags niet op een efficiënte manier toe of beheer je het niet overzichtelijk? Dan is het vragen om problemen. Te veel code kan je website namelijk vertragen. Dat niet alleen, door overbodige of onjuist toegepaste tags kunnen metingen worden verstoord. Met als gevolg dat doelen niet in kaart worden gebracht.

Is jouw Google Tag zo ingesteld dat het informatie doorstuurt naar Google Analytics? Controleer dit. Is dat niet het geval? Dan heb je de reden waarom er geen conversie in Google Analytics gemeten wordt gevonden.

Tracking op orde, wat nu?

De tracking had je al op orde of heb je nu op orde. Maar er komen nog steeds geen of weinig conversies binnen. Om te achterblijven waarom de conversie achterblijven analyseren we de landingspagina’s. Om je een goede context te geven, een landingspagina is een pagina waarop de bezoeker terecht komt wanneer er bijvoorbeeld op een link geklikt wordt in een nieuwsbrief of ander kanaal. Het is belangrijk dat  de inhoud op de landingspagina aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker en zo oproept tot het voltooien van een conversie. Belangrijke pijlers om het succes van deze pagina te beoordelen zijn:

  • Bouncepercentage van landingspagina

Is het bouncepercentage hoog? Dan heeft dit consequenties voor je conversies. Je bezoekers vinden op je landingspagina namelijk niet waar ze naar op zoek zijn.  

  • Aantal pagina’s per sessie

Het aantal pagina’s per sessie geeft aan hoeveel pagina’s een gebruiker heeft bekeken tijdens zijn of haar bezoek voordat de site weer werd verlaten. Zijn het aantal pagina’s per sessie op jouw website laag? Dan is de kans groot dat er geen conversie heeft plaatsgevonden of gaat plaatsvinden. Net als bij het bouncepercentage worden jouw landingspagina’s niet relevant geacht.

  • Gemiddelde sessieduur

Blijven bezoekers slechts enkele seconden op jouw website of blijven ze een aantal minuten? De sessieduur zegt wat over de relevantie van jouw pagina’s. Het liefst wil je een bezoeker zo lang mogelijk vangen, zorg om deze reden voor goede maar bovenal relevante content.

  • Gemiddelde tijd op een pagina

Niet alleen de gemiddelde sessieduur geeft inzicht in het gedrag van een webbezoeker. Ook de gemiddelde tijd op een pagina geeft inzicht in hoe lang een landingspagina wordt bezocht. Vergelijk al je landingspagina’s en kijk welke goed presteren en welke niet. Zie je verschil? Zet de landingspagina’s dan een naast elkaar en beoordeel kritisch waar de verschillen in zitten.

  • Snelheid landingspagina

Laad een pagina niet snel, dan sta je direct al met 1-0 achter. Niet alleen wekt een trage website irritatie op, het heeft ook invloed op je score binnen de zoekmachine. Is er sprake van een hoge laadtijd? Laat je webdeveloper er een blik opwerpen. Hij of zij kan eenvoudig stappen ondernemen om de laadtijd aanzienlijk te verlagen.

Ben je nu voor de volle 100% klaar?

In dit blogartikel heb ik een aantal learnings genoemd die kunnen bijdragen aan een hoger conversiepercentage. Echter is dit niet het enige wat je kan doen, zeker niet. In dit artikel heb ik een selectie gemaakt van de meest voorkomende analyses waarmee je direct aan de slag kan gaan. Maar zoals gezegd zijn er nog een hoop andere invalshoeken waar je voor je conversieoptimalisatie naar kunt kijken. Kom je er zelf nog niet helemaal uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, we helpen graag!

Conversieoptimalisatie landingspagina, eerste tips

Blijkt uit de cijfers van Google Analytics dat je landingspagina’s minder goed presteren dan in eerste instantie gedacht? Ga dan met onderstaande learnings experimenteren om te kijken of de gemiddelde tijd op een pagina en het aantal conversies wordt verhoogt.

  • Rommelig design, pak het aan

Bied je op een landingspagina meerdere actiemogelijkheden aan? Let er dan op dat je een eerste keuzestress voor jou bezoeker vermijdt. Het aanbieden van meerdere actiemogelijkheden zorgt namelijk eerder voor verwarring dan het jou wat oplevert. Het resultaat: nul conversies. Focus om deze reden op één actie, zet hiervoor een grote opvallende button. Beperk eveneens het aantal informatieblokken en navigatiemogelijkheden. Ook dit zorgt voor onnodige verwarring. Samenvattend: zorg voor een clean design en maak duidelijk welke actie je van een bezoeker verwacht.

  • Sluit de paginatitel aan bij het onderwerp van je pagina?

Een goede paginatitel vertelt wat je op de pagina kunt lezen of bekijken. Tegelijkertijd is de titel verleidelijk en trekt het bezoekers aan tot klikken. Zorg er dus voor dat de titel direct overbrengt wat jij voor de bezoeker kunt betekenen.

  • Klopt het plaatje?

‘Plaatjes’ maken jouw landingspagina toch net wat aantrekkelijker. We raden het daarom zeker aan om een afbeelding of video op je landingspagina te plaatsen. Kies je voor stockfoto’s? Zorg er dan voor dat deze relevant zijn voor de pagina. Dat het aansluit bij de boodschap die je wil overbrengen. Bezoekers kijken vaak eerst naar de afbeeldingen voordat ze de tekst lezen. Een verkeerde afbeelding kan de bezoeker al direct op het verkeerde been zetten, waardoor hij of zij weg klikt.

New call-to-action

Topics: strategie, Google Analytics, Analyse, conversies, Conversie optimalisatie


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more