Je baas overtuigen van content marketing? Doe dat met deze 4 argumenten.

avatar

Posted by Kirsten - 30 oktober, 2018

Je baas overtuigen van content marketing Doe dat met deze 4 argumenten

Je baas overtuigen van content marketing? Doe dat met deze 4 argumenten

In de praktijk zien we dat veel bedrijven worstelen met het starten en implementeren van content marketing. Zo zien veel marketing medewerkers de waarde er van in, pleiten er zelfs voor. Echter heeft de beslisser, veelal de eigenaar, nogal wat twijfels. Want hoeveel uur per week moet er nou eigenlijk in geïnvesteerd worden? Past het überhaupt bij het type bedrijf? Kan het intern opgelost worden of moeten er nieuwe personeelsleden voor aangenomen worden? Is samenwerken met een bureau een optie? Wat levert het aan het einde van de streep op? Is het geen hype waar binnen de kortste keren niet meer over wordt gesproken? Vragen waar jij als fervent voorstander antwoordt op moet kunnen geven. Gaat dat lukken? Met deze 4 argumenten helpen we je graag.

1. Van irritatie naar toegevoegde waarde

Activiteiten als advertenties, reclames en radiocommercials riepen in het verleden nogal wat irritatie op. Ongevraagd werd de consument verplicht om naar jouw (commerciële) boodschap te kijken of te luisteren. Een boodschap die op het moment van kijken/luisteren veelal niet relevant is en de eindgebruiker in principe niet slimmer maakt. Dat op de brievenbussen een NEE/NEE sticker verscheen en dat er online gebruik wordt gemaakt van een adblocker is een logisch gevolg.

Nu content marketing een steeds grotere stempel drukt op dagelijkse marketingactiviteiten zien we een verandering in het gedrag van de eindgebruiker. Waar we de eindgebruiker eerst wisten te irriteren, bieden we nu in steeds meer gevallen door gerichtere keuzes een toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde die je zelf ook wil bieden aan (potentiële) klanten. Met andere woorden: we luisteren nu echt naar wat de doelgroep wil. Niet langer schiet je met los kruit, in de vorm van waardevolle content en gerichte mediakeuzes geef je nu antwoord op prangende vragen.

2. Verschuiving van push naar pull

Niet alleen binnen de markt heeft er een verschuiving van push naar pull plaatsgevonden. Ook in het geval van de bedrijfscultuur heeft deze verandering, in de meeste gevallen, plaatsgevonden. Niet langer is een bedrijf, of het management, aan het zenden of een bepaalde zienswijze aan het opleggen. Organisaties laten juist merken dat ze naar hun doelgroep en medewerkers luisteren. Ze stellen vragen, toetsen zaken en betrekken de (eind)gebruiker bij ontwikkelingen. Dat dit door de markt gewaardeerd wordt is een ding dat zeker is. De eerste succescases worden op een tal van events telkens weer als voorbeeld aangehaald. Zo weten bedrijven als Coolblue en Tony Chocolonely bijvoorbeeld van hun klanten fans te maken en van hun medewerkers ambassadeurs.

Het doel van ‘pull’ is, zoals je wellicht wel weet, om er voor te zorgen dat klanten zelf naar het merk of product toe komen. En wat leent zich hier beter voor dan het internet? Als jouw doelgroep via internet op zoek gaat naar informatie over een bepaald onderwerp, wil je zorgen dat jij met het bedrijf waarvoor je werkt zichtbaar bent. Dit kan alleen maar met relevante content over een specifiek interessegebied.

Neem nou als voorbeeld retailer Albert Heijn, met het contentplatform Allerhande weten ze kokend Nederland dagelijks te inspireren. Als mensen via Google op zoek gaan naar laagdrempelige recepten, komen de recepten en tips van Allerhande in beeld. Tot slot helpt goede content om meer websitetraffic te genereren. Het effect voor de langere termijn: een hogere SEO-positie binnen Google. Een sterk argument voor jouw pleidooi, vind je ook niet?

3. Paid maakt plaats voor paid, owned, earned

Van veel bedrijven is de insteek om een boodschap onder de aandacht te brengen nog vrij traditioneel. Waar in het verleden, en misschien in jou geval ook nog wel op dit moment, vooral betaalde kanalen van derden (denk aan advertentieplaatsingen) werden ingezet zijn de mogelijkheden vandaag de dag eindeloos.

Niet alleen heb je de keuze uit betaalde kanalen van derden. Ook kan je een community opbouwen in eigen beheer. Is jouw baas bijvoorbeeld op de hoogte van de voordelen van een eigen blog en/of nieuwsoverzicht? Niet? Pak deze blog over content marketing voor dummies er dan eens bij.

Ben je niet zo thuis in paid, owned en earned media? Geen probleem, we leggen het graag uit. Onder paid media verstaan we kanalen die een organisatie niet in eigen bezit heeft maar wel kan gebruiken. Zowel offline als online. Zo kan je adverteren in magazines die relevant zijn voor jouw producten en/of diensten. Echter is dat niet het enige. Gebruik maken van social media kanalen als Facebook, LinkedIn, Instagram etc. behoort ook tot de mogelijkheden. Met de komst van internet en sociale media kunnen bedrijven gebruikmaken van owned media. Makkelijker gezegd kanalen in eigen bezit en beheer, denk aan jullie eigen website. De enige noemer die nu nog overblijft is earned media. Onder earned media verstaan we alle media aandacht die een merk of organisatie gratis krijgt van derden, bijvoorbeeld door een review van een blogger.

Wil je graag succesvol zijn in je vakgebied? Dan is het investeren in alleen paid media niet toereikend. Wat je wel kan doen zodra je content gaat maken is het inzetten van paid media om je content te distribueren. Wat je dan doet is aandacht trekken met een prikkelende call-to-action waarmee je traffic naar je eigen website leidt. Je zorgt daarmee voor een verschuiving van paid naar owned media. Heb je de nieuwe (website)bezoeker met jouw (relevante) content weten te overtuigen? Dan zal je naar verloop van tijd een relatie gaan opbouwen die wellicht uitgroeit tot een terugkerende klantrelatie.

4. Van massacommunicatie naar personalisatie

Kijk eens naar je inbox, hoeveel mails krijg jij per dag? Zijn het er ook zoveel en lees je het überhaupt? Schokkend is dat dit nog maar een klein deel is van de reclame en content waarmee je dagelijks in aanraking komt. Opvallen met content ten opzichte van het mediageweld is daarom nog niet zo gemakkelijk.

Om op te vallen en de relevantie voor je doelgroep te vergroten, is personalisatie van belang. Vergeet massacommunicatie. Stem per ontvanger de content die jij wil sturen af op basis van zijn of haar specifieke interesses, kenmerken of gedrag. Binnen content marketing zijn hiervoor diverse technieken. Zo kun je content personaliseren op basis van beschikbare data, zoals via het websitegebruik (Google Analytics), een CRM-systeem als Hubspot, trend- en marktanalyses of sociale media en brancheonderzoek. Essentieel is dat je continu de relevantie blijft bewaken. Het resultaat wat jouw werkgever na enige tijd zal zien is dat je door je content op maat te maken qua naam, tekst, beeld, kenmerken, fase van de customer journey en (koop)historie van de ontvanger steeds relevanter wordt. Het aantal klikken, maar zeker ook de conversies zullen toenemen.

Is dit een businessmodel wat jouw werkgever links kan laten liggen?

Weten hoe je aan de slag gaat met content marketing? Lees ook onze andere artikelen over dit onderwerp.

Mis nooit meer een blogupdate!

Topics: Contentmarketing, Marketing, strategie


Recent Posts

Tijdschrift onderdeel van jouw contentmarketingstrategie? [8 redenen, 5 voorwaarden en tig voorbeelden]

read more

Waarom LinkedIn steeds belangrijker wordt voor B2B bedrijven

read more

6 contentmarketing trends voor 2019

read more