Instagram-marketing, kracht van strategie en beeld [+ 6 praktische inzichten].

avatar

Posted by Kirsten - 11 december, 2018

Instagram-marketing, kracht van strategie en beeld [+ 6 praktische inzichten]

Instagram-marketing, kracht van strategie en beeld [+ 6 praktische inzichten]

Richt jouw bedrijf zich op 15 t/m 39 jarigen, dan wil je gebruik maken van de razendsnel groeiende populariteit van Instagram. In deze blog beschrijven we 6 praktische inzichten waarmee je ultiem gebruik maakt van Instagram als marketingplatform voor jouw bedrijf.

Wist je dat Instagram het snelstgroeiende social kanaal binnen Nederland is? Ons land kent dato december 2018 4,1 miljoen (!) gebruikers waarvan er 2,1 miljoen dagelijks actief zijn. Kijken we naar de gebruikersdoelgroep dan is deze of het algemeen wat jonger. Het merendeel van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdsgroep 15 t/m 19 jaar en 20 t/m 39 jaar. Binnen de eerstgenoemde groep heeft 73% een account en is 50% van de leeftijdsgroep dagelijks actief. Kijken we naar de leeftijdsgroep 20 t/m 39 jaar. Dan is deze ook goed vertegenwoordigd. Zo heeft 46% van de leeftijdsgroep een account en is 27% dagelijks actief.

Wij begrijpen dat je na het lezen van bovenstaande onderzoeksresulaten, aan de slag wil met Instagram. De volgende 6 praktische tips zorgen ervoor dat jouw Instagram-efforts maximaal effect hebben:

1. Werk met een Instagram Business account

Voor het Instagram account van je bedrijf, is het handig om te beschikken over een zakelijk Instagram profiel. Waarom? Als ondernemer wil je goed zichtbaar en bereikbaar zijn. Een zakelijk profiel maakt dat mogelijk. Zo geeft een zakelijk account onder andere inzicht in relevante statistieken, maar biedt het ook advertentiemogelijkheden en ben je beter vindbaar door toevoegingen als website, telefoonnummer en adres.

Statistieken uit je account kunnen verhelderende inzichten geven over de content die  je plaatst. Je komt onder andere meer te weten over de demografische gegevens van degene die jouw content bekijken. Tevens wordt er inzicht verschaft in het aantal weergaven (het totale aantal keer dat je post is bekeken), het bereik (het aantal unieke accounts waarmee je bericht is bekeken) en de betrokkenheid (het aantal vind-ik-leuks en reacties voor je bericht). Ook zijn er statistieken over je volgers beschikbaar. Zo heb je inzicht in het aantal volgers, het geslacht, de leeftijd, de locatie van je volgers, maar ook het moment van de dag of week wanneer je volgers actief zijn.

2. Bepaal een herkenbare beeldstijl die aansluit bij je huisstijl

Eenheid en herkenbaarheid is belangrijk voor je Instagram feed. Zorg voor een eigen stijl! Een stijl die is gebaseerd op de bestaande huisstijl. Zijn bepaalde kleuren typerend voor jouw bedrijf? Fotografeer je producten altijd vanuit een vast standpunt? Verwerk deze input dan in de beelden die  je  plaatst op Instagram. Vergeet ook niet dat de teksten bij je foto’s moeten passen bij je huidige communicatiestijl. Met andere woorden: zorg voor een eenduidige  tone-of-voice.

3. Maak een contentkalender

Zoals we eerder al schreven, is een contentkalender binnen (content)marketing onmisbaar. Ervaring leert ook dat een subkalender bijdraagt aan een effectieve social strategie. Zo weet je binnen je gehele contentplan welke content je wanneer maakt  en via welke kanalen je het  distribueert. Werk je met een wat groter team aan de content voor je bedrijf? Dan kan het een goed idee zijn om de content per social kanaal op te delen. Dit zorgt op de lange termijn continu voor kwalitatief goede content. Er is  dan namelijk focus per kanaal. Let wel dat er altijd één persoon verantwoording draagt voor de bewaking van onder andere de huisstijl, tone-of-voice en deadlines van de contentkalender over alle kanalen heen.

Download template contentkalender

4. Het belang van Instagram Stories

In 2016 is Instagram Stories geïntroduceerd. Een los verhaal dat je met tekst, afbeeldingen en inmiddels ook met gifjes (gifs zijn snelle, geluidloze video’s die oneindig afspelen in een loop en die geen afspeelknop hebben) en swipe-up functie (de swipe-up functie is op dit moment de enige optie om een link toe te voegen aan je Instagram stories.), vorm kan geven. Net als een ‘Snap’ is een ‘Story’ slechts 24 uur zichtbaar. Dat de functie populair is, is zeker. Instagram Stories kent op dit moment namelijk ruim 300 miljoen gebruikers per dag, internationaal.

Net als een standaard Insta-plaatsing vraagt een Story om een gedegen contentstrategie. Ons advies is om gebruik te maken van storytelling om je verhaal te vertellen. Op die manier krijgt  je ‘Instagram Story’ duidelijk een boodschap en een begin, midden en eind. Wil je de kijker aanzetten tot actie? Voeg dan een call-to-action in de vorm van bijvoorbeeld de swipe-up functie toe. Of je verhaal nu onderdeel is van een campagne, corporate uiting of samenwerking, alle uitingen vragen om een heldere structuur.

Wil je toonaangevend groeien middels Instagram Stories? Plaats dan minstens één keer per dag een Story (met verhaallijn). Het liefst op een vast moment. Dat leidt ertoe dat  jouw volgers je beter weten te vinden.

5. Maak content shoppable

Dankzij een update eerder dit jaar is het taggen van producten in je (eigen) feed mogelijk. Een ontwikkeling die linkjes in je bio overbodig maakt. Per (foto)post kan je als bedrijf vijf producten taggen. Voor diensten raden we het in verband met fysieke afwezigheid van een tastbaar product eigenlijk niet aan. Deze tags blijven onzichtbaar totdat een gebruiker op de desbetreffende foto klikt. Wordt er op een product geklikt? Dan is de prijs zichtbaar. Bij interesse kan een gebruiker vervolgens doorklikken voor extra productinformatie en wordt degene doorgestuurd naar de webshop, waar het product te koop is. Heb je tenminste 9 shopping-posts online staan? Dan wordt er automatisch een extra shoptabblad binnen je profiel gegenereerd. In het tabblad vind je vervolgens een overzicht van alle content waarin  producten zijn getagd. Een interessant weetje; de shopping pagina wordt hetzelfde weergegeven als een standaard Instagram tijdlijn.

6. Combineer eigen content met user generated content

Niet altijd tijd (of inspiratie) om zelf content te maken? Of wil je simpelweg huidige klanten betrekken? Wat wij je wel aanraden … Maak dan gebruik van user generated content, content die door je fans/ambassadeurs is gemaakt. Zonder al te veel moeilijkheden kun je posts en/of Stories gemakkelijk delen. Hierdoor weet jouw doelgroep niet alleen welke producten goed in de smaak vallen, maar deel je ook ervaringen van huidige klanten. Deze visuele testimonials helpen op hun beurt weer om potentiële klanten aan te zetten tot aankoop.

Benieuwd of Instagram een onderdeel van je marketingmix zou moeten zijn?

New call-to-action

Topics: Marketing, Content Marketing, strategie, Contentmarketing, Instagram marketing, Instagram, Contentkalender


Recent Posts

Jouw onderneming heeft geen marketing nodig. Of ..

read more

Is WhatsApp Business interessant voor jou? [+ een stappenplan voor het inrichten van je account]

read more

Off-page SEO, zo ga je ermee aan de slag

read more