Impact advertentieweergave wijziging Google Adwords.

avatar

Posted by Kirsten - 20 september, 2016

Dock35 Marketing - Impact advertentieweergave wijziging Google Adwords

Impact advertentieweergave wijziging Google Adwords

Continu wordt Google Adwords, of überhaupt alle diensten van Google, geoptimaliseerd. Dat ook de advertentieweergave aan verandering onderhevig is, is dan ook geen verrassing. Voorheen werden de advertenties aan de rechterzijde getoond. Sinds de aankondiging in februari geeft Google ze alleen nog boven de organische zoekresultaten weer of onderaan de zoekresultaten op de ‘other’ posities. Overigens gelden de wijzigingen alleen voor desktops.

Nog altijd worden product listing ads en de knowledge graph rechts of boven de zoekresultaten weergeven. Nog niet eerder van deze termen gehoord? Ter verduidelijking: product listing ads zet je in om aan de hand van een productfeed producten met een afbeelding te kunnen promoten in de Google zoekmachine en Google shopping. Product listing ads worden daardoor ook wel Google shopping advertenties genoemd. Overigens is ook de knowledge graph een waardevolle toevoeging aan de zoekresultaten van Google. Met de knowledge graph krijgen gebruikers namelijk direct (visueel) een antwoord op hun zoekopdracht in plaats van alleen een ranglijst met links naar webpagina’s. Maar wat voor een impact de update uiteindelijk heeft op jouw Adwords inzet brengen wij in kaart.

Wat is eigenlijk de reden geweest dat Google deze Adwords verandering doorvoert? Net al jij stellen velen zich deze vraag. Stellen we de vraag aan Google,dan staat met stip op één het creëren van een uniforme gebruikservaring (omnichannel) als belangrijkste reden. Dit onder andere als gevolg van de enorme toename van mobiel verkeer. Want wat je je in de tussentijd misschien niet realiseert is dat het verkeer van de meeste websites inmiddels bestaat uit meer dan 50% mobiel verkeer. Een ander doel van de update is het pushen van feed-based advertenties. Hierdoor worden adverteerders namelijk in de mogelijkheid gesteld om nog meer te experimenteren met advertentiemogelijkheden binnen Google AdWords zoals product listing of een knowledge graph. Product listing ofwel Google shopping advertenties is overigens een feature die de plaats van de advertenties aan de rechterzijde inneemt. Denk hierbij aan een overzichtsblok met een één product uit diverse webshops in de vorm van een prijsvergelijker.

Gaat het om informatieve zoekopdrachten? Dan toont Google de knowledge graph. Dit is bijvoorbeeld een fotoreeks van acteurs die aan de bovenkant getoond wordt indien je zoekt naar een bepaalde serie.

Op dit moment heeft de nieuwe advertentie lay-out niet een bijzonder ingrijpende invloed. Belangrijk voor jou als adverteerder is wel dat je meegroeit met de ontwikkeling. Je kunt immers beter te vroeg in de boot stappen, in plaats van de boot missen. Dat je op korte termijn je strategie op de updates moet aanpassen is daarom slechts een kwestie van tijd. Voordelen die je onder andere zult ervaren zijn in eerste instantie: een hoger CTR (Click-Through-Rate) en lagere CPC (Cost-Per-Click) op topposities en een lichte CTR-stijging binnen other posities. Wat wel nadelig is, is dat er voor adverteerders met een groot budget meer kansen liggen. Voor kleine partijen wordt dit een stuk moeilijker tenzij je actief bent in een niche. Verder plaatst Google bij highly commercial zoekopdrachten een extra vierde advertentie op de eerste zoekresultatenpagina van Google. Hiermee komt het totaal aantal advertenties op zeven in plaats van de elf advertenties voorheen. Ook worden er minder impressies gegenereerd, maar blijft het aantal clicks gelijk.

Ben je een adverteerder met een klein of beperkt budget? Dan is het belangrijk dat je de Adwords-strategie insteekt op thema’s die matchen met de customer journey van jouw klanten. Benieuwd wat Google Adwords voor jou kan betekenen of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten en optimaliseren van jouw campagnes? Neem dan gerust eens contact met ons op.

Van plan om aan de slag te gaan met Google Adwords? 

Hulp nodig bij het zetten van de eerste stappen?

Topics: Google Adwords, Advertising, Adverteren


Recent Posts

Instagram-marketing, kracht van strategie en beeld [+ 6 praktische inzichten]

read more

Waarom en hoe maak je een FAQ-pagina op je website?

read more

7 SEO trends voor 2019

read more