Help! Hoe verhoog ik mijn aantal websitebezoekers?.

Posted by Tom Kraan - 03 mei, 2019

Help Hoe verhoog in mijn aantal websitebezoekers

Sinds een korte tijd staat je website online die je met hoge verwachtingen het wereldwijde web instuurde. Maar nu blijven de groten getale bezoekers waar je op hoopte weg en vraag je je af hoe je dit oplost. In deze blog geef ik een aantal tips waarmee je kunt checken of je geen essentiële zaken over het hoofd hebt gezien.

#1 Gebruiksvriendelijkheid & gebruikerservaring

Allereerst is het van groot belang om ervoor te zorgen dat de bezoekers die je website wél weten te vinden, zich ook op hun plek voelen. Gelukkige bezoekers zorgen immers ook voor (nieuw) verkeer, een hogere conversieratio en een lagere bouncerate. Maar hoe maak je je bezoekers nou eigenlijk gelukkig op je website?

  • Bepaal eerst enkele logische gebruikerspaden; wat komen je gebruikers hoogstwaarschijnlijk doen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de gebruikers gemakkelijk, snel en op een overzichtelijke manier op de plek kunnen komen waar ze terecht willen komen.
  • Waar de gebruiker ook binnenkomt, zorg dat je de gebruiker inpakt in met een pakkende tekst die afgestemd is op de doelgroep. Let erop dat er veel visueel aantrekkelijke elementen terugkomen op de website waardoor de gebruiker gesatisfied wordt. Mensen zijn immers visueel ingesteld!
  • Het is belangrijk dat de navigatiestructuur van de website compact en duidelijk is, zodat de gebruiker direct snapt waar hij of zij naartoe kan navigeren.

Gebruik op elke tekstpagina duidelijke koppen en alinea’s zodat de gebruiker gemakkelijk overzicht heeft en door de tekst wordt geleid.

Maak gebruik van een logische en duidelijke opbouw van je homepagina. Plaats hier één duidelijke call-to-action waarmee je de gebruiker verder je website intrekt. Deze call-to-action moet de ingang zijn voor de conversiefunnel waarin je de gebruiker terecht wilt laten komen.

Zorg dat de website goed toegankelijk is voor alle soort devices. Responsive websites zijn al een tijdje de standaard. Een responsive website zorgt ervoor dat de website zich aanpast naar het device waarmee de website geopend wordt. Een gebruiker zal direct de website verlaten als hij deze niet goed kan bekijken op zijn smartphone.

#2 Organische vindbaarheid

Google is het grootste zoekplatform van de wereld. Je wilt dat jouw website op Google terug te vinden is, bij voorkeur op positie één van de eerste pagina. Als internetgebruikers niet van je bestaan afweten en niet met je website worden geconfronteerd als ze in Google zoeken naar iets wat jij aanbiedt, wordt het lastig om ze op je website te krijgen.

Om je zogeheten organische vindbaarheid te verbeteren zal je een gedegen zoekwoordenonderzoek uit moeten voeren. Begin daarom altijd met de vraag: ‘Waarop wil ik gevonden worden?’ Vervolgens is het zaak om in de zoekwoordplanner van Google te kijken op welke gerelateerde woorden het meest wordt gezocht én waarop de minste concurrentie is. Heb je hier zelf geen tijd voor of weet je niet goed waar je op moet letten? Wij helpen graag!

Door gebruik te maken van specifieke termen en zinnen, kan Google bepalen hoe relevant jij bent voor een persoon die op deze woorden zoekt. Het is dus belangrijk om dit goed in je achterhoofd te houden als je bezig bent met het schrijven van content voor de website.

#3 Verkeer via andere kanalen

Naast dat je via Google gevonden wilt worden is het ook slim om via andere kanalen mensen naar je website te lokken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media of nieuwsbrieven. Een vermelding door een externe bron kan ook zorgen voor veel verkeer en Google houdt van dit soort ‘linkbuilding’.

Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld veel influencers of anderzijds bekende personen die via hun kanalen verwijzen naar websites of producten. Hierdoor maak je in principe gebruik van het netwerk en het verkeer van anderen, iets wat tegenwoordig heel gebruikelijk is.

User Generated Content is ook een heel effectieve manier om meer verkeer naar je website te genereren. Door gebruikers te stimuleren om (bijv. op social media)een referentie te plaatsen naar je website of merk, zal het verkeer naar je website aanzienlijk toenemen. BALR., een bekend kledingmerk, doet dit op een uitstekende manier.

verkeer via andere kanalen-BALR

#4 Content = koning

Relevantie is misschien wel de belangrijkste sleutel als je het hebt over websiteverkeer. Gebruikers komen alleen naar je website toe als ze er iets denken te vinden, wat voor hen relevant is. Zorg er dus voor dat de content die je schrijft voor je website - zowel op de normale pagina’s als in blogs -boeiend is voor je doelgroep. Hoe beter en relevanter je content, hoe meer de bezoeker ervan consumeert, hoe groter de kans op conversie!

Tegenwoordig is het bij de grotere websites en kanalen al zo dat de website gepersonaliseerde content bevat. Dit betekent dat de content op de website ter plekke wordt afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de bezoeker, om deze te blijven boeien met content. Niet alleen tot maar ook ná het moment van conversie.

#5 Betaald verkeer

Ten slotte is het natuurlijk een optie om tegen betaling webverkeer te genereren. Middels onder meer Google Ads kun je betaalde campagnes opstellen om bovenaan relevante zoekresultaten te verschijnen. Check ook zeker de campagnemodellen van Facebook, Instagram en YouTube om tegen betaling meer verkeer af te dwingen.

Echter, ook in de betaalde tak van deze ‘sport’ , is het net zo essentieel om goed na te denken over je woordgebruik, tone-of-voice, beeldgebruik en specifieke doelgroepen die je wilt targetten om het bestede budget daadwerkelijk rendabel te maken.

Meer weten over hoe je meer traffic naar je website kunt genereren? 

Download via onderstaande button gratis onze whitepaper over Search Engine Advertising.

Whitepaper Search Engine Advertising (SEA)

Probeer je liever eerst onbetaald meer bezoekers naar je website te trekken? Download dan de whitepaper Onbetaald succesvol op Facebook.

New call-to-action

Topics: Website, strategie, Content, website optimalisatie, responsive website, Website trends


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more