Doelgroeponderzoek, waar aan te denken?.

avatar

Posted by Kirsten - 26 maart, 2019

Doelgroeponderzoek, waar aan te denken

Of je nu een startende ondernemer bent of een doorgewinterde speler. Bij alles wat je doet zou je doelgroep centraal moeten staan. Je wilt, of beter gezegd moet, weten wie je klanten zijn, hoe ze denken maar bovenal waar ze zich bevinden. Want hoe verkoop je anders dat unieke product en/of die dienst wat je met man en macht onder de aandacht brengt.

Zoals vaker binnen het ondernemen begint ondernemen met het in kaart brengen van de behoeften. Niet alleen je eigen behoeften, maar voornamelijk de behoeften van je doelgroep. Hierbij helpen we graag. Met ons stappenplan bepaal je zonder problemen de juiste doelgroep. Vind je het alsnog moeilijk om je doelgroep te formuleren? Ook dan zijn we er voor je. Het in kaart hebben van je doelgroep is namelijk cruciaal voor de toekomst van jouw bedrijf.

Het belang van het kennen en begrijpen van je doelgroep

Betreed je een nieuwe markt of merk je dat je huidige doelgroep is veranderd? Dan zie je hoogstwaarschijnlijk wel in waarom het belangrijk is om je doelgroep te kennen en te begrijpen. Ons eerste advies is daarom: start met analyseren. Door het doen van een (doelgroep)analyse kom je achter belangrijke informatie. Informatie die je vervolgens kan gebruiken om producten en/of diensten nog slimmer en scherper weg te zetten.

Een greep uit informatie welke interessant is om in kaart te brengen: leeftijd, nationaliteit(en), opleidingsniveau, mediagedrag, inkomensklasse, levensfase en nog veel meer. Het doel van het vergaren van informatie is er achter komen waar de interesse van je doelgroep naar uit gaat. Met wat voor een type persoon heb je te maken? Is degene werkzaam? Is deze betrokken bij het beslissen over een bepaald product en/of een bepaalde dienst? Ook geeft het je inzicht in inkomen en gezinssamenstelling. Kort samengevat; informatievoorziening rondom je doelgroep is nog altijd belangrijk als je producten en/of diensten zo goed mogelijk wil laten aansluiten op je content en op datgene waar je doelgroep op zit te wachten. Want verkoop je alles voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niks voor niemand.

Durf te specificeren

Grote kans dat je eind vorig jaar nieuwe doelen hebt gesteld om dit jaar te bereiken. De gestelde doelen kunnen gaan over het verhogen van je omzet, het genereren van een grotere naamsbekendheid, personaliseren van communicatie uitingen, et cetera. Het overkoepelende doel is dat je de gestelde doelen wilt bereiken, het liefst in een zo kort mogelijk tijdspad.

Om dit te realiseren is het belangrijk dat je specificeert. Heb je een te brede of globale doelgroep dan zul je tijdens metingen merken dat je te veel met hagel schiet. Maak om deze reden duidelijke keuzes. Is het doel naamsbekendheid verhogen? Pluis dan uit hoe het mediagedrag van jouw doelgroep in elkaar zit. Anticipeer hierop en ben aanwezig wanneer deze groep actief is binnen een bepaald kanaal. 

Marktonderzoek, waarom het binnen doelgroeponderzoek van belang is

Het opstellen van een marketingplan en het uitvoeren van een marktonderzoek zijn onmisbare schakels bij het bepalen van de doelgroep. Een marktonderzoek of marktstudie is een onderzoek waarbij informatie wordt verzameld over (mogelijke) markten of klanten. Een marktonderzoek kun je zo groot en uitgebreid maken als je zelf wilt. Je kunt ervoor kiezen om marktonderzoek uit te besteden aan een bureau, of je zet de eerste stappen zelf. Voorwaarde van zelf onderzoek doen is wel dat je beschikt over de juiste kennis, contacten met de beoogde doelgroep en een goed analytisch vermogen. Het trekken van goede gefundeerde conclusies bepaald namelijk niet alleen het succes van je onderzoek, het is tevens het startpunt van je toekomstige (geoptimaliseerde) marketingstrategie.

Segmenteer de markt, doe jij het al?

Het bepalen van de doelgroep wordt ook wel het segmenteren van de markt genoemd. Dit omdat je de markt opdeelt in herkenbare groepen. Richt je je op mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Carrièremakers of op veilig spelende middenklassers? Inwoners van Nederland of een specifieke provincie? Zoals je ziet zorgen bepaalde keuzes voor een significant verschil. Wat maakt dat segmentatie een belangrijk onderdeel van het marketingplan is. Een tip die we nog willen meegeven is dat de doelgroep groot genoeg moet zijn. Dat het om een niche gaat is niet erg, maar zorg wel dat de investering in de ontwikkeling van een product of dienst altijd wordt terugverdiend.

Zo bepaal je een doelgroep  

Nu je de analysefase enigszins achter de rug hebt is het tijd om keuzes te maken. Hiervoor kan je jezelf een aantal vragen stellen:

  1. Wat verstaan we onder de doelgroep?
  2. Wie zijn de beslissers?
  3. Wat doen onze (potentiële) afnemers met onze producten of diensten?
  4. Waar kopen onze (potentiële) afnemers onze producten of diensten?
  5. Wanneer kopen onze (potentiële) afnemers onze producten of diensten?
  6. Waarom kopen onze (potentiële) afnemers onze producten of diensten?
  7. En waarom niet?

Antwoord geven op deze zeven vragen helpt om een beter beeld te krijgen van (potentiële) afnemers. Met als doel dat je inzicht krijgt in de kansen en bedreigingen die zich binnen jouw doelgroep voordoen. Dit heeft als gevolg dat je wensen en verwachtingen beter kan managen. Ga je nog een stapje verder? Gebruik de verkregen input dan voor een SWOT-analyse of om je persona’s te verrijken. Weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan ook onze artikelen over persona’s.

Valt jouw huidige klant in je doelgroep?

Hoewel je veel informatie kan verzamelen door desk- en field research moet je ook niet vergeten om naar je eigen CRM-data te kijken. Uit je huidige klantenbestand kan je namelijk ontzettend veel informatie halen. Deze informatie kan je vervolgens matchen met hetgeen wat uit het onderzoek naar voren is gekomen. Komt deze overeen? Mooi! Dan valt je huidige klant binnen je afgebakende doelgroep. Is er geen match? Ga dan eens testen met twee doelgroep. Zo kan je kijken of je een nieuwe doelgroep, ook wel secundaire doelgroep genoemd, kan aanboren of dat je de bestaande doelgroep kan uitbouwen. Let echter wel weer op dat de doelgroep niet te globaal wordt!

Ontwikkel een strategie

Nu je specifieke kenmerken van je doelgroep hebt onderzocht kun je een strategie ontwikkelen om je onderneming en bijhorende producten/diensten te promoten. Bedenk hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Kan je daarvoor het beste contentmarketing inzetten? Of moet je investeren in aanwezigheid op bijvoorbeeld beurzen? Zaken om over na te denken. Het belangrijkste advies die we kunnen meegeven is dat je moet voorkomen dat je enkel gaat zenden. Het aangaan van interactie in tijden als deze is stukken waardevoller.

Meer weten en lezen over de onderdelen van een marketingplan? Download dan onze whitepaper over dit onderwerp!

Whitepaper Marketingplan

Topics: Marketing, Doelgroep, strategie, onderzoek, marketingplan


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more