Dit is waarom Google Analytics interessant voor jou is.

avatar

Posted by Iris - 10 januari, 2017

Google Analytics-1.png

Dit is waarom Google Analytics interessant voor jou is

Je hebt waarschijnlijk veel tijd gestoken in het ontwerpen van een goede en mooie website. Maar heb je eigenlijk wel een idee wie de bezoekers van je website zijn? Via de data in je Google Analytics account krijg je inzicht in wat de bezoeker nu écht op jouw website doet. Aan de hand van deze data kun je je website optimaliseren, om zo je website te verbeteren en succesvoller te worden. Ik geef je inzicht in enkele van de gegevens die je uit Google Analytics kunt halen.

Wie heeft je website bezocht?

Met Google Analytics kun je veel inzicht krijgen in wie jouw websitebezoeker is. Zo kun je bijvoorbeeld zien uit welk land, welke provincie of welke stad ze komen. Ook leeftijd, geslacht en interesses vind je terug in Analytics. Komt de websitebezoeker wel echt overeen met de door jou beoogde doelgroep? Of verschilt het zo erg dat je wellicht de content en toon op je site aan moet gaan passen?

Welke pagina’s worden bezocht?

Welke pagina’s bezoeken zij dan eigenlijk? En hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bekeken per bezoek? Uit deze gegevens kun je onderwerpen afleiden die het goed doen en hier vervolgens op inspelen met je content.

Hoe lang blijven mijn websitebezoekers gemiddeld?

Benieuwd of je websitebezoeker de tijd neemt op jouw website of alweer snel weg klikt? Google Analytics geeft inzicht in de gemiddelde duur van een bezoek op je website. Daarnaast wordt het bouncepercentage aangegeven. Dit is het percentage bezoekers dat na het bekijken van één pagina de website weer verlaat. Is dit bij je website erg hoog? Dan is het tijd om actie te ondernemen door bezoekers op je website te verleiden om meer berichten te lezen.

Doet mijn bezoeker wat ik wil?

Als het goed is heeft jouw website een bepaald doel. Heb je een webshop, dan is dit waarschijnlijk een aankoop. Wil je leads verzamelen? Dan wil je wellicht dat de bezoeker zijn gegevens achterlaat via een contactformulier, een whitepaper download of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Google Analytics biedt je de mogelijkheid om conversies (doelen) in te stellen, zodat je meet hoeveel bezoekers converteren.

Van deze conversies kun je vervolgens ook nog bekijken welke route zij hebben afgelegd om tot een conversie te komen. Ideaal dus om conclusies uit te trekken waarmee je het pad naar een conversie kunt optimaliseren.

Via welke zoekwoorden zijn bezoekers op je website beland?

Veel van je bezoekers komen op je website door een zoekopdracht uit te voeren in een zoekmachine. Google Analytics geeft je inzicht in de zoekwoorden waarmee zij uiteindelijk op je website terecht zijn gekomen. Zowel betaald als onbetaald.

Via welke kanalen komen bezoekers op je website binnen?

Naast bezoekers via een zoekopdracht kan je bezoeker ook op andere manieren op je website komen. Bijvoorbeeld via een verwijzing op social media, een nieuwsbrief of een verwijzing vanaf een andere website. Erg interessant om hier inzicht in te krijgen, zodat je kunt zien waar nog kansen liggen. Komen er maar weinig bezoekers via social media? Zet deze kanalen dan meer in om (nieuwe) bezoekers naar je website te trekken. 

Kort gezegd: Google Analytics geeft jou de mogelijkheid om zo goed als alles te weten te komen van het gedrag van jouw websitebezoekers. Na het lezen van al deze punten kan het niet anders dan dat je een Google Analytics account aan wilt maken. Dit kun je doen op google.com/analytics.

Je hebt waarschijnlijk veel tijd gestoken in het ontwerpen van een goede en mooie website. Maar heb je eigenlijk wel een idee wie de bezoekers van je website zijn? Via de data in je Google Analytics account krijg je inzicht in wat de bezoeker nu écht op jouw website doet. Aan de hand van deze data kun je je website optimaliseren, om zo je website te verbeteren en succesvoller te worden. Ik geef je inzicht in enkele van de gegevens die je uit Google Analytics kunt halen.

Wie heeft je website bezocht?

Met Google Analytics kun je veel inzicht krijgen in wie jouw websitebezoeker is. Zo kun je bijvoorbeeld zien uit welk land, welke provincie of welke stad ze komen. Ook leeftijd, geslacht en interesses vind je terug in Analytics. Komt de websitebezoeker wel echt overeen met de door jou beoogde doelgroep? Of verschilt het zo erg dat je wellicht de content en toon op je site aan moet gaan passen?

Welke pagina’s worden bezocht?

Welke pagina’s bezoeken zij dan eigenlijk? En hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bekeken per bezoek? Uit deze gegevens kun je onderwerpen afleiden die het goed doen en hier vervolgens op inspelen met je content.

Hoe lang blijven mijn websitebezoekers gemiddeld?

Benieuwd of je websitebezoeker de tijd neemt op jouw website of alweer snel weg klikt? Google Analytics geeft inzicht in de gemiddelde duur van een bezoek op je website. Daarnaast wordt het bouncepercentage aangegeven. Dit is het percentage bezoekers dat na het bekijken van één pagina de website weer verlaat. Is dit bij je website erg hoog? Dan is het tijd om actie te ondernemen door bezoekers op je website te verleiden om meer berichten te lezen.

Doet mijn bezoeker wat ik wil?

Als het goed is heeft jouw website een bepaald doel. Heb je een webshop, dan is dit waarschijnlijk een aankoop. Wil je leads verzamelen? Dan wil je wellicht dat de bezoeker zijn gegevens achterlaat via een contactformulier, een whitepaper download of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Google Analytics biedt je de mogelijkheid om conversies (doelen) in te stellen, zodat je meet hoeveel bezoekers converteren.

Van deze conversies kun je vervolgens ook nog bekijken welke route zij hebben afgelegd om tot een conversie te komen. Ideaal dus om conclusies uit te trekken waarmee je het pad naar een conversie kunt optimaliseren.

Via welke zoekwoorden zijn bezoekers op je website beland?

Veel van je bezoekers komen op je website door een zoekopdracht uit te voeren in een zoekmachine. Google Analytics geeft je inzicht in de zoekwoorden waarmee zij uiteindelijk op je website terecht zijn gekomen. Zowel betaald als onbetaald.

Via welke kanalen komen bezoekers op je website binnen?

Naast bezoekers via een zoekopdracht kan je bezoeker ook op andere manieren op je website komen. Bijvoorbeeld via een verwijzing op social media, een nieuwsbrief of een verwijzing vanaf een andere website. Erg interessant om hier inzicht in te krijgen, zodat je kunt zien waar nog kansen liggen. Komen er maar weinig bezoekers via social media? Zet deze kanalen dan meer in om (nieuwe) bezoekers naar je website te trekken. 

Kort gezegd: Google Analytics geeft jou de mogelijkheid om zo goed als alles te weten te komen van het gedrag van jouw websitebezoekers. Na het lezen van al deze punten kan het niet anders dan dat je een Google Analytics account aan wilt maken. Dit kun je doen op google.com/analytics.

Van plan om aan de slag te gaan met Google Analytics? 

Benieuwd waar we jou mee kunnen helpen?

Topics: Big Data, online marketing, Google Analytics


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more