Dit is het belang van het meten van micro conversies.

avatar

Posted by Iris - 09 mei, 2017

Conversies-meten.jpg

Dit is het belang van het meten van micro conversies

Conversie: als het goed is een term waar je bekend mee bent. Een conversie is simpelweg de omzetting van een websitebezoek naar het voltooien van een bepaald doel. Wist je echter dat er onderscheid tussen twee soorten conversies bestaat? Macro conversies, die gericht zijn op het direct bijdragen aan het resultaat van een bedrijf. En micro conversies, die zich juist richten op het stadium hier aan voorafgaand. Meet jij je micro conversies al? Dit is namelijk dé manier om websitebezoekers te laten converteren op macrodoelen.

Het belang van micro conversies

Het belang van het meten van micro conversies leg ik je uit aan de hand van een voorbeeld.
Stel je voor: je bedrijf geeft een magazine uit. In dit geval is het belangrijkste doel van jouw website om de websitebezoeker een abonnement op je magazine af te laten sluiten. Dit is namelijk je voornaamste verdienmodel. Wanneer iemand daadwerkelijk via je website een abonnement afsluit, spreek je daarom van een macro conversie. Deze conversie zorgt namelijk direct voor meer omzet voor je bedrijf.

Echter gaat er voor een websitebezoeker een heel proces vooraf aan het daadwerkelijke afsluiten van een abonnement. Wanneer iemand nog nooit met jouw medium in contact is gekomen en op je website terecht komt is de kans nihil dat deze direct een abonnement op je magazine afsluit. Het is dus in eerste instantie belangrijk om mensen die interesse in jouw product hebben getoond aan je te binden. En hier krijg je dus meer inzicht in door het instellen van micro conversies.

Gerichte mailingen

Wanneer we bovenstaand voorbeeld in gedachten houden, is het interessant om te meten hoeveel mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief of bijvoorbeeld een whitepaper downloaden. Dit zijn namelijk micro conversies die, als je het slim aanpakt, kunnen leiden tot het afsluiten van een abonnement.

Wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief, laat deze persoon zien geïnteresseerd te zijn in de informatie die jouw medium aanbiedt. Wanneer je vervolgens in de nieuwsbrief een banner of advertorial plaatst die de voordelen van een abonnement communiceert, wordt de kans groter dat deze persoon een abonnement afsluit. Door het meten van deze micro conversie krijg je inzicht in het aantal mensen dat zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Valt dit aantal tegen? Dan kun je naar aanleiding van deze getallen je website optimaliseren voor het inschrijven van de nieuwsbrief.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om niet alle informatie voor alle websitebezoekers beschikbaar te maken. Plaats bijvoorbeeld waardevolle informatie als een whitepaper dat alleen ingezien kan worden na het achterlaten van je emailadres. Naar deze emailadressen kun je vervolgens nog een keer een mailing sturen met informatie die voortborduurt op het gedownloade whitepaper. Een email waarin je ook een abonnementendeal kunt communiceren.

Remarketing

Naast mailingen is het ook handig om gebruik te maken van remarketing. Maak bijvoorbeeld een remarketingcampagne aan gericht op bezoekers die langer dan 15 seconden op je abonnementenpagina zijn geweest. Of bezoekers die vaker dan één keer op je abonnementenpagina zijn geweest. Hier kun je vervolgens via bijvoorbeeld Facebook een advertentiecampagne op inrichten. Deze bezoekers hebben namelijk al voor een significante duur of meerdere keren interesse in een abonnement getoond. Grote kans dus dat wanneer je hier nog een campagne op focust met hierin een bepaalde kortingsactie, zij over stag gaan.

Maak je nog geen gebruik van het meten van micro conversies? Dan biedt dit artikel je hopelijk handvatten om zelf aan de slag te gaan met het meten van micro conversies die aansluiten bij jouw bedrijf.

Hulp nodig bij het zetten van de eerste stappen?

Topics: Micro conversies, E-mailmarketing, Remarketing


Recent Posts

Wat het nut is van een contentkalender en hoe je deze maakt

read more

Beginnen met content marketing? Niet zonder persona’s

read more

Word relevanter voor je doelgroep met Responsive Ads Search van Google Ads

read more