Dit is de reden waarom content distributie het succes van jouw content marketing strategie bepaalt.

avatar

Posted by Kirsten - 20 november, 2018

Dit is de reden waarom content distributie het succes van  jouw content marketing strategie bepaald

Dit is de reden waarom content distributie het succes van jouw content marketing strategie bepaalt

Een scenario welke we vaak zien is dat er een start is gemaakt met het produceren van content. Elke week verschijnt er, zoals de content kalender aangeeft, een (blog)artikel online. Je bent goed bezig. Je KPI wat betreft het consequent maken van content wordt behaald. Echter ervaar je ook een lichte tegenvaller. Programma’s als Google Analytics laten namelijk zien dat je (blog)artikelen door nagenoeg niemand worden gelezen. Hetgeen wat duidelijk maakt dat je focus niet alleen moet liggen op het maken van content. Ook de distributie van jouw interessante content mag niet vergeten worden. Sterker nog, het distribueren van je content vormt de sleutel tot succes als we het hebben over jouw content marketing strategie. In dit artikel ga ik hier verder op in en geef ik tips om daadwerkelijk te groeien met een effectieve content distributie.

Download template contentkalender

AIDAR, de werkwijze van Dock35 Marketing

Voordat je met een contentkalender aan de slag gaat heb je waarschijnlijk met een team nagedacht over de strategie voor de korte en/of lange termijn. Een content kalender is namelijk niet iets waar je zomaar aan begint. Gaan we uit van onze eigen werkwijze, dan is het werken met een contentkalender niet een op zichzelf staande bezigheid. Het is namelijk een onderdeel van onze overkoepelende werkwijze ‘AIDAR’. AIDAR staat zoals je wellicht vanuit het oorspronkelijke model AIDA kent voor: Awareness, Interest, Desire, Action. Bij Dock35 Marketing voegen we hier nog Retention aan toe. Klanten wil je vanaf het moment van aankoop het liefst structureel blijven betrekken.

Elk van bovengenoemde onderdelen staat voor een fase welke jouw doelgroep binnen de funnel doorloopt. Dat fases elkaar één voor één opvolgen is niet vanzelfsprekend. Potentiële klanten kunnen bijvoorbeeld ook lager de funnel invliegen. Het is maar net waar ze zich op dat moment in hun customer journey bevinden.

Wat ik met deze werkwijze eigenlijk wil benadrukken is dat je niet alleen content produceert om het produceren. Content moet relevant zijn, een doel hebben. In het geval dat content voor de doelgroep relevant is zul je merken dat je sneller in naamsbekendheid en bereik groeit. Implementeer je (content)verhaallijnen die jij opzet in ons model, dan zul je ervaren dat je voor elke fase mogelijk een ander type content nodig hebt. Mocht je meer over onze werkwijze willen weten? Neem dan eens contact met ons op.

Vergeet commercie heel even, werk aan bereik

‘Om te kunnen bestaan moet geld verdiend worden’, deze gedachte werkt voor veel bedrijven belemmerend. Het werken aan relevant bereik is namelijk net zo belangrijk. Echter staan velen hier niet bij stil. Graag wil ik je daarom bewust maken van het feit dat je aan je bereik moet werken. Hoewel je graag de enige wil zijn in je branche, ben je dat helaas in de meeste gevallen niet. Is jouw concurrent op dit gebied succesvoller of groter dan jou? Leer er dan van. Het wiel hoef je immers niet elke keer weer opnieuw uit te vinden. Blijf echter wel authentiek! Onze tip: analyseer de succescases van branchegenoten en pak de belangrijkste learnings eruit. Maak het eigen.

Tip 1: Doe het niet alleen, doe het samen

Om binnen je ‘eigen media’ in traffic en naamsbekendheid te groeien zal je moeten investeren, je moet zichtbaar worden voor de buiten wereld. Want wanneer men je nog niet kent, hoe zullen ze je dan vinden? Op de lange termijn is je antwoordt: via je SEO-strategie. Hier wil je echter niet op wachten en investeren in Google Ads is voor nu wellicht nog wat te hoog gegrepen. Een oplossing welke wij aandragen is dat je op zoek kan gaan naar samenwerkingspartners zodat je de huidige distributiekanalen kan uitbreiden. Zijn er bijvoorbeeld branchegenoten of brancheverenigingen waar je mee kan samenwerken? Waar je je expertise kan delen? Breng dit in kaart en denk na over wat je voor elkaar kan betekenen. 

Tip 2: Publiceer jouw verhaal op social media

Je doelgroep wil je het liefst op je website ontvangen. Hier vinden ze niet alleen de laatste updates en interessante artikelen, ook staat op dit platform alles uitgelegd over jouw dienstverlening en/of producten. Echter raden we aan om jouw doelgroep allereerst op social media te vangen. Waarom? Op social media kan je op laagdrempelige wijze in contact komen met je doelgroep. Commercieel belang is op dit moment nog onderschikt. Het is belangrijk om de interactie aan te gaan. Om je doelgroep te begrijpen. Social media is bij uitstek interessant om problemen in kaart te brengen en deze in een later stadium op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan een verhaallijn binnen je contentkalender gebaseerd op het AIDAR-model. Welk social media type waarvoor interessant is brachten we in kaart.

Twitter

Een gebruikersafname binnen Twitter is waarneembaar. Echter blijft Twitter vooralsnog een goed middel om content weg te zetten. Meerdere onderzoeken tonen aan dat je een tweet met hetzelfde onderwerp met gemak twee of drie keer kunt plaatsen en hier telkens weer nieuw verkeer uithaalt zonder irritatie te veroorzaken.

Facebook

De huidige Facebook-gebruiker is zich steeds bewuster van zijn gedrag op het platform. Dit heeft samen met de veranderende algoritmes impact op jouw bedrijf. Zo wordt het steeds lastiger om binnen het sociale platform terrein te winnen en vast te houden. Interessant gegeven: Een onderzoek van Buzzsumo laat zien dat video het meest engagerende contenttype is om in te zetten op Facebook.

Linkedin

Je richten op een zakelijk netwerk, dat is mogelijk met Linkedin. We raden je aan om je binnen LinkedIn niet alleen te richten op je eigen kanaal/pagina. Voor jou als bedrijf is het relevanter om op zoek te gaan naar interessante groepen en showcase-pagina’s waar je berichten op relatief laagdrempelige wijze kan verspreiden. Zet  daarbij ook je eigen personeelsleden in. Laat ze eigen bijdrages delen, waardoor je netwerk beetje bij beetje groeit.

Instagram

Ligt de leeftijd van jouw doelgroep wat lager of ben je als bedrijf erg visueel ingesteld? Experimenteer dan eens met de mogelijkheden van Instagram. Ons advies is om te allen tijde een businessaccount aan te maken. Hierdoor heb je vanaf het eerste moment inzicht in de statistieken van je profiel. Heb je meer dan 10.000 volgers? Dan kan je ook gebruik maken van de ‘swipe-up’ functie. Een functie waarbij je volgers middels een insta story gemakkelijk naar jouw website kan leiden.

Pinterest

Pinterest is een kanaal wat veel bedrijven links laten liggen. Wellicht wat onterecht. Zeker als je nagaat dat Pinterest een zoekmachine is met meer dan 2 miljard zoekopdrachten per maand en daarmee verantwoordelijk voor 5% van al het referral webverkeer. Wat je je wel weer moet afvragen is of het gebruik relevant is voor jouw bedrijf en doelgroep. Wellicht kunnen de volgende gegevens je hier mee helpen: de levensduur van een pin is namelijk een week, terwijl dit bij een tweet maar 24 minuten en een post op Facebook 90 minuten is. Meer lezen over social media gebruik? Lees dan hier verder.

Tip 3: Is jouw verhaal relevant? Jaag het op betaalde kanalen aan

Ben je er van overtuigd dat jouw content relevant is voor de doelgroep, maar behaal je met je eigen kanalen niet het gewenste resultaat? Oriënteer je dan eens op het vlak van betaalde kanalen. Zo kan het interessant zijn om je verhaal ‘betaald’ weg te zetten als een advertorial in een magazine, een digitale nieuwsbrief banner, een gastblog etc. Maak je de keuze voor een betaald kanaal, bereken dan vooraf je ROI. Zo weet je wat je kosten zijn, wat je moet investeren, maar ook wat je nodig hebt om het te kunnen verantwoorden of winstgevend te maken. Heb je het een en ander in kaart gebracht en maak je de keuze voor een betaalde plaatsing. Zorg er dan altijd voor dat je een call-to-action toevoegt en/of verwijzingen naar de plek waar je jouw lezers uiteindelijk naar toe wil sturen.

Tip 4: Earned media? Omdat je het verdiend hebt

Door het opschroeven van je content productie en netwerkactiviteiten word je wellicht steeds vaker door derden genoemd op social media en/of op websites. Vanaf het eerste moment raden we aan om een Excel-bestand bij te houden van de plekken waar je genoemd wordt. Daaruit kan je vervolgens de partijen selecteren welke in jouw ogen het meeste autoriteit hebben. Wanneer je een top 5 of misschien wel een top 10 hebt samengesteld raden we aan om jezelf het doel te stellen om binnen bijvoorbeeld een jaar gelinkt te worden op media van deze partijen. Hetzelfde kun je doen met toonaangevende social media profielen, groepspagina’s of relevante blogs.

Op de lange termijn zal je merken dat earned media neerkomt op netwerken. Het heeft een bepaalde gun-factor. Start daarom vanaf dag één de dialoog en deel zelf ook in afstemming relevante content die derden publiceren. Hiermee bouw je op een laagdrempelige wijze aan relatie en worden anderen zich ook bewust van jou.

Schrijf je in voor onze blogupdates

Topics: Marketing, Content Marketing, strategie, Contentmarketing, Customer journey, AIDAR, Contentkalender


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more