Conversies bijhouden in Google Analytics doe je zo.

avatar

Posted by Kirsten - 22 januari, 2019

Conversies bijhouden in Google Analytics doe je zo

Conversies bijhouden in Google Analytics doe je zo

Het bijhouden van conversies en de gegevens hoe iemand tot een conversie komt kunnen worden ingezet om uiteindelijk het aantal conversies te verhogen. Een laten we eerlijk zijn een hoog conversiepercentage is de droom van elke ondernemer. In de praktijk blijkt het nog wel wat lastiger te zijn dan van te voren gedacht. Goed nieuws is dat het niet onmogelijk is. Het is alleen hard werken. Google Analytics maakt het mogelijk om activiteiten, zoals het doen van een contactaanvraag of het downloaden van een whitepaper, van een bezoeker te meten. Ook wordt bijgehouden hoe lang een bezoeker op een pagina blijft en waar op geklikt wordt. In een webshop wordt bijvoorbeeld precies bijgehouden welke producten verkocht worden.

Dergelijke acties kunnen in Analytics ingesteld worden als een doel, ook wel ‘conversie’ genoemd. Het bijhouden van conversies is erg belangrijk voor het meten van het succes van een website en vormt tevens een goed uitgangspunt voor website optimalisatie. Maar voordat je dergelijke resultaten kan meten moeten er wel conversiedoelen worden ingericht. Hoe je dit doet leggen we aan de hand van een stappenplan uit.

Stappenplan Google Analytics (conversie)doelen

  • Stap 1: Log in op je Google Analytics dashboard.
  • Stap 2: ga naar ‘beheer’ (tandwiel-icoon linksonder).

Stappenplan Google Analytics conversie doelen-1

  • Stap 3: klik op ‘doelen’ in de rechterkolom, onder ‘weergave’.

Stappenplan Google Analytics conversie doelen-2

  • Stap 4: klik op ‘nieuw doel’.

Stappenplan Google Analytics conversie doelen-3

  • Stap 5: klik op ‘doorgaan’. Geef in het vervolgscherm een doelnaam op. Voor nu nemen we als voorbeeld: ‘contactformulier ingevuld’. Goed te weten is dat Google Analytics standaard vier mogelijkheden biedt om het aangemaakte doel te meten, namelijk:
  1. Bestemming. Er wordt een doel gemeten wanneer een bezoeker op een bepaalde URL komt. Normaal gesproken is dit de bedankpagina van het desbetreffende formulier.
  2. Tijd op site. Wanneer een bezoeker een minimum aantal seconden op de website of een specifieke pagina blijft wordt het als een doel geregistreerd.
  3. Pagina/bezoek. Selecteer je deze optie, dan wordt er een doel geregistreerd wanneer er tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken.
  4. Gebeurtenissen. Wil je in kaart brengen wanneer er een video wordt bekeken of dat er een PDF wordt download? Dan is de optie gebeurtenissen de beste keuze.

Stappenplan Google Analytics conversie doelen-4

In ons geval willen we de activiteit binnen een contactformulier doormeten. De optie ‘bestemming’ is dan de beste mogelijkheid. Wanneer je deze aanvinkt vraagt Google Analytics om de URL van je bedankpagina. Let op! Het is van groot belang dat je de gehele URL zonder domeinnaam opgeeft. Wat inhoud dat het doel-URL altijd begint met een ‘/’. Om het een en ander te verduidelijken nemen we een fictieve bedankpagina als voorbeeld: www.dock35marketing.nl/contact/bedankt.html. Hetgeen wat je bij de doel-URL invult is dan: /contact/bedankt.html.

Stappenplan Google Analytics conversie doelen-5

Een belangrijke boodschap welke ik tot slot willen meegeven is dat je moet zorgen voor een unieke bestemmings-URL. Een bedankpagina kan namelijk alleen maar goed doorgemeten worden als de URL uniek is. Wanneer de URL van de bedankpagina hetzelfde is als de URL van het formulier, dan zal Google Analytics geen verschil zien tussen bezoekers die bij het formulier komen en bezoekers die het formulier daadwerkelijk invullen.

Je conversie percentage verhogen in Google Analytics, onze tips.

 Zodra conversies binnen Google Analytics zijn ingericht wil je het graag goed doen. Wat ik al met je kan delen is dat wanneer je conversies goed inzet je direct en indirect voordelen zal ervaren. Voorwaarde is wel dat je weet waar je moet kijken om de juiste informatie te verzamelen.

Eerdere onderzoeken tonen aan dat een gemiddeld conversie percentage (online) tussen de 1,4% tot 3% ligt. Nu komt het op jou aan, wil jij de extra stap nemen om zo dicht mogelijk bij die 3% te komen? Hoewel het soms zelfs mogelijk is om een beter resultaat dan dit te bereiken, is 3% al een heel mooi streven. Leer van onderstaande tips hoe je jouw conversiepercentage met Google Analytics kan verhogen.

1. Verhoog je conversie door het meten van je bouncepercentage

Krijgt jouw bouncepercentage de aandacht dat het verdiend? Wat velen niet weten is dat het bouncepercentage een van de meest belangrijke statistieken binnen Google Analytics is. Het  bouncepercentage staat voor het aantal bezoekers dat na het bekijken van maar één pagina je website verlaat. Kort samengevat mag je zeggen dat het percentage inzicht geeft in de kwaliteit van je website. Met andere woorden, hoe lager het percentage des te blijer de webbezoeker. Een gebruiker vindt immers de content waarnaar ze op zoek zijn. 

Natuurlijk is de wereld niet zo zwart en wit. Bezoekers kunnen namelijk ook om andere redenen je website verlaten. Om deze reden bestaat er geen goed of fout. Google Analytics maakt hier ook geen onderscheid in. Een slechte bounce kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer een bezoeker per ongeluk een verkeerde pagina aanklikt, en direct weer de pagina verlaat. Een goed bouncepercentage komt voor wanneer een bezoeker op je website terecht komt. Beslist om even op je website te blijven en content te consumeren om vervolgens de website te verlaten. Zoals je kan zien is het moeilijk te meten, maar je kan wel je voordeel doen met de uitkomst die op dit moment in je Google Analytics dashboard staat. Ideaal gezien wil je namelijk dat een bezoeker zo lang mogelijk op je website blijft. 

Een connectie tussen het bouncepercentage en het percentage van een conversie kan gemakkelijk gelegd worden. Want wanneer je website snel wordt verlaten, vindt de webzoeker niet waar hij of zij naar op zoek is. Met andere woorden: je aanbod, of het nou gaat om een dienst of een product, is niet aantrekkelijk genoeg om af te nemen. Ofwel het onderzoeken van je bouncepercentage is belangrijk om te zorgen dat je nu maar ook in de toekomst niet langer conversies verliest. Je zult merken dat je geen goed conversiepercentage hebt wanneer het bouncepercentage hoog is.

2. Welk gedrag vertoont jouw gebruiker, speel in op wensen!

Gedrag is een belangrijke onderzoeksfactor. Indien je alle rapporten/opties in Google Analytics hebt ingeschakeld verzamel je een bak vol met data. Data die je kan analyseren om te achterhalen welke paden er worden gevolgd, wanneer de website wordt verlaten of welke call-to-actions niet succesvol zijn. Ook heb je inzicht in het totaal aantal sessies dat niet in een conversie eindigde of het aantal paginaweergaven wat een bepaald product/dienst heeft gegenereerd.

Maar wat doe je met deze informatie? Ons advies is om de data te segmenteren. Analyseer of problemen technisch zijn of dat het aan de gebruiksvriendelijkheid ligt. Is er een verschil te zien binnen de leeftijd van gebruikers, het geslacht, de locatie of het device die gebruikt wordt? Zorg er voor dat je met de output aan de slag gaat om de ervaring te optimaliseren. Een betere gebruikerservaring draagt op termijn namelijk bij aan een hogere conversie.

3. Statistieken van je landingspagina dragen bij aan succes

Hoewel je aparte landingspagina’s hebt ingericht voor specifieke campagnes wordt er snel vergeten dat je homepage ook een landingspagina is. Tijd om deze pagina, die veelal zorgt voor een eerste indruk en de meeste bezoekers, eens grondig te analyseren.

Laat je bijvoorbeeld op de homepage direct zien wat je doet? Ons advies is om relevante informatie over je bedrijf op deze pagina weer te geven. Door dit te doen houd je de bezoeker langer vast. Hetzelfde geldt voor individuele landingspagina’s. Zorg altijd voor relevante informatie die aansluit bij het onderwerp van de pagina. Maak ook verwijzingen met als doel dat bezoekers ‘dieper’ op je website terecht komen. Door deze tips te verwerken zul je in Google Analytics over enige tijd data kunnen analyseren die laat zien of een landingspagina wel of niet succesvol is. Nadat je doelen (conversies) hebt bepaald, zul je kunnen observeren welke pagina’s lezers overhalen om over te gaan tot actie. Met als resultaat dat het conversiepercentage stijgt.

4. Identificeer trage landingspagina’s om de ervaring te verbeteren

Over het algemeen hebben mediagebruikers een korte aandachtspanne. Waar vroeger de tijd werd genomen voor het lezen van een papieren uiting moet vandaag de dag alles snel, snel, snel. Dat jouw bezoekers een hekel hebben aan trage landingspagina’s is dan ook geen verrassing. Het gevolg bij technische mankementen: een negatief resultaat, zeker op mobiele apparaten.

Voorkomen is belangrijker dan genezen, onderstaande feiten bevestigen dat nog maar eens:

  • 47% van de bezoekers verwacht dat een website binnen 2 seconden geladen is.
  • 40% van de bezoekers verlaat een website wanneer het langer dan 3 seconden duurt voordat deze geladen is.
  • Een vertraging van 1 seconde kan zorgen voor een 7% vermindering in conversies.

Geconcludeerd mag worden dat je het optimaliseren van de laadtijd niet over het hoofd mag zien. Naast dat het de gebruikerservaring aantast heeft het ook impact op het conversiepercentage. Bij vroegtijdig verlaten van de website zal je bezoeker nooit kunnen converteren met de call-to-actions die je met zorg hebt geplaatst.

Zoals je in dit artikel kan lezen zijn er diverse mogelijkheden waarmee je het conversiepercentage middels Google Analytics kan verhogen. Heb je alsnog geen tot nauwelijks conversies? In een komend artikel ga ik dieper in op de oorzaken inclusief oplossingen.

 Meer weten over Google Analytics? Lees het hier!

 

Topics: strategie, Google Analytics, Analyse, conversies, Conversie optimalisatie


Recent Posts

YouTube adverteren, het belang in cijfers

read more

Hoe goed ken jij je bedrijf? Doe onze quiz en kom erachter

read more

Belangrijke onderdelen van een persona [+ download B2B en B2C persona-paspoort]

read more