Contentmarketing voor dummies.

avatar

Posted by Kirsten - 28 augustus, 2018

contentmarketing voor dummies

Contentmarketing voor dummies

Wat is contentmarketing? Deze vraag wordt ons met regelmaat gesteld. Ga je googelen dan stuit je alleen voor de definitie al op zo’n 794.000 zoekresultaten. Een dergelijk resultaat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Want wat is de waarheid?

Scan je door de lijst van zoekresultaten dan zie je al snel dat veel resultaten elkaar verrijken of dat ze met elkaar overeenkomen. Waar het eigenlijk op neer komt is dat contentmarketing een vorm van marketing, ofwel branding is waarbij het bieden van relevante informatie (ook wel content genoemd) voor de doelgroep centraal staat.

Sterke klantrelatie

Uiteraard stopt het met deze omschrijving niet. Contentmarketing is nou eenmaal zoveel meer. Door zinvolle informatie te delen, die niet direct gekoppeld is aan een commercieel doel, bied je meerwaarde en creëer je binding met jouw organisatie. Met andere woorden: op een vrij laagdrempelige wijze bouw je aan een sterke klantrelatie.

Een sterke klantrelatie is in een tijd als deze een unicum. Mede door de komst van vele e-commerce spelers zijn klantloyaliteit en retentie ver te zoeken. Het is belangrijk dat de klantreis onder andere wat betreft content goed in elkaar zit. Een terugkerende en betrokken klant is immers het doel op de lange termijn. In onze optiek kan een customer journey nog zo goed zijn, maar als de relevante content mist heeft een klant geen reden om terug te keren. Juist de fase retentie is er op gericht om betrokkenheid en interesse in de verdere behoefte van jouw klant te tonen

Persona’s, het begin van contentmarketing

Betrokkenheid creëren doe je mede door het opstellen van persona’s. Een persona kan het best omschreven worden als een karakterisering van een bepaald type gebruiker. Ofwel een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigd. Wat velen niet beseffen is dat je aan één persona veelal niet genoeg hebt. Jouw doelgroep bestaat namelijk niet uit één karakter die de gehele doelgroep samenvat. Zo richt je je misschien wel op verschillende leeftijdsgroepen en/of inkomensklassen. Deze informatie is mede bepalend voor de levensfase waarin jouw doelgroep zich bevindt maar heeft ook invloed op het handelen. Ga je met contentmarketing aan de slag dan is ons advies allereerst om de persona’s op orde te maken. Een veel vergeten stap, gevaarlijk want het laat je juist gerichter nadenken over de content die je produceert of gaat produceren.

Het algemene doel van contentmarketing is dus het aantrekken van prospects en klanten. Inhoudelijk maak je met een persona de connectie zodat je op een later tijdstip de doelgroep kunt verleiden om de volgende stap te zetten in de door jou beoogde funnel. In het geval van Dock35 Marketing werken we eveneens met ‘AIDAR’ (Awareness, Interest, Desire, Action en Retention): een marketing-sales funnel die we op een later moment in een nieuw blogartikel zullen toelichten.

Geen blogartikel over contentmarketing missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je in voor onze blogupdates

Topics: Marketing, strategie, Contentmarketing, Customer journey, sales, Persona's


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more