6 contentmarketing trends voor 2019.

avatar

Posted by Iris - 18 december, 2018

strategie-contentmarketing.jpg

6 contentmarketing trends voor 2019

Steeds meer bedrijven zetten contentmarketing in om onder de aandacht te komen bij hun doelgroep. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om met jouw content zichtbaar te zijn tussen alle concurrentie. Wil je ervoor zorgen dat men op jouw website terecht komt en niet op die van je concurrent? Houd dan in 2019 rekening met onderstaande contentmarketing trends!

Werk met een heldere strategie

Contentmarketing kan heel effectief zijn. Echter heb je hiervoor wel een heldere strategie nodig. Ga je aan de slag met het maken van content zonder dat hier een gedachte of een te behalen doel achter ligt, dan sla je de plank volledig mis. Helaas gebeurt dit nog bij veel bedrijven. Zet jij contentmarketing in of ben je van plan hiermee aan de slag te gaan, bepaal dan eerst je doelen en creëer daarna content die je helpt deze doelen te bereiken.

Daarnaast is het van belang om in de strategie voor je contentmarketing de kernwaarden van je bedrijf duidelijk te hebben. Voor wie maak je content en met welk doel? Je bent niet het enige bedrijf dat contentmarketing inzet. Je moet dus opvallen tussen de concurrentie door content te maken met een doel dat aansluit bij jouw doelgroep, en met inhoud waarnaar zij opzoek zijn. Pas als je deze fundamenten helder hebt ben je bezig met contentmarketing die ook écht iets kan bijdragen.

Houd rekening met de customer journey

Denk niet alleen na over voor wie en met welk doelen, maar ook over wanneer. Jouw potentiële klant doorloopt namelijk een bepaalde reis voordat hij of zij overgaat tot een conversie: de customer journey. Het is belangrijk dat je content maakt die aansluit bij de verschillende fases die iemand doorloopt. Wanneer iemand nog niet bekend is met jouw merk of bedrijf wil je hen met een andere boodschap benaderen dan wanneer iemand je al kent en op het punt staat om actie te ondernemen.

Wij gebruiken hiervoor het ACCD model: Attract, Convert, Close en Delight. De attract fase heeft als doel om de aandacht van je doelgroep te verkrijgen met de juiste content. Na het trekken van geïnteresseerde websitebezoekers wil je hen converteren naar leads. Dit doe je in de convert fase. In de close fase wil je deze leads vervolgens omzetten naar klanten. Hierna ben je er nog niet. Het is namelijk belangrijk om je klanten aandacht te blijven geven en te bevestigen dat het aanschaffen van jouw product een goede keuze is geweest. Een tevreden klant kan namelijk ook weer tot nieuwe klanten leiden!

Denk voor al deze fases na welke content hierbij het beste aansluit en in welke vorm je deze het beste kunt communiceren. Het is handig om een contentkalender in te vullen zodat je zelf een duidelijk overzicht hebt van welke content je op welk moment via welk kanaal verspreidt. Lees hier wat een contentkalender is en hoe je deze maakt.

Download template contentkalender

Voice search

Steeds meer mensen maken gebruik van voice search. Hierdoor verandert de manier waarop mensen zoekopdrachten uitvoeren. Ze gebruiken niet meer enkel wat losse termen, maar formuleren hele zinnen of stellen een vraag. Daarom is het belangrijk dat jouw content hier ook op ingericht is. Over de invloed van voice search op SEO lees je meer in de blog 7 SEO trends voor 2019. Daarnaast is het goed om eens na te denken over andere vormen om je content over te brengen die beter aansluiten bij voice search. Denk hierbij aan audio content. Een artikel dat je hebt uitgeschreven, kan je vrij eenvoudig uitwerken tot audio content. Mensen die gebruik maken van voice search zullen eerder jouw, specifiek hierop ingerichte content, te horen krijgen.

Wees een specialist

De vierde trend rondom contentmarketing heeft te maken met expertise. Om op te vallen tussen de enorme concurrentie op het gebied van content is het verstandig om je op een niche te richten. Wanneer je jouw content op een specifiek contentdomein richt, ziet men je als expert op dit gebied. Daarnaast geeft Google je voorrang in de zoekresultaten wanneer jouw content experts bevat. Lees deze blog voor enkele interessante voorbeelden van bedrijven die zich op een specifiek contentdomein richten.

Long-form content

Men is online steeds meer op zoek naar relevante, diepgaande content. Waar websitebezoekers voorheen een voorkeur hadden voor kortere, hapbare content is er een verschuiving zichtbaar naar langere artikelen die diep ingaan op een onderwerp. Ook Google geeft in organische zoekresultaten de voorrang aan pagina’s die zo volledig mogelijk zijn en zoveel mogelijk relevante en unieke content bieden. Je spreekt van long-form content wanneer content meer dan 2.000 woorden bevat. Let wel op dat je niet lange content gaat maken, puur omdat dit nu eenmaal beter is voor je vindbaarheid. Je wilt niet de tijd van je websitebezoeker verdoen met het geven van nutteloze informatie, puur om aan 2.000 woorden te komen. Dit doet namelijk juist weer afbreuk aan je betrouwbaarheid als bron.

Bij het maken van long-form content is het van belang dat je de content in hapklare brokken opbreekt. Wanneer je websitebezoeker een heel lange pagina met één lange tekst ziet nodigt dit niet uit om te lezen. Maar je content aantrekkelijker en overzichtelijker door het toevoegen van tussenkoppen, witregels en het gebruik van lijstjes, afbeeldingen, video en infographics. 

Combineer online en offline

Hoewel er online steeds meer mogelijkheden zijn om je content onder de aandacht te brengen van je doelgroep, is het van belang om offline kanalen niet te vergeten. De mix tussen online en offline maakt je campagne vaak tot een succes. Denk bijvoorbeeld eens na over de inzet van een magazine of brochure om informatie te delen met jouw doelgroep. Maar ook aanwezigheid op evenementen of het organiseren van workshops kan een goede toevoeging zijn aan jouw contentmarketing strategie. Combineer deze bindende middelen met interessante content op je website die je verspreid via social mediakanalen, zodat alle kanalen elkaar aanvullen. Per campagne wisselt het welke on- en offline kanalen interessant zijn om te zetten. Neem dus de tijd om uit te denken via welke mix van kanalen jij jouw boodschap het meest effectief aan je doelgroep overbrengt.

Bovenstaande trends geven je inzicht in het ontwikkelen van succesvolle contentmarketing. Het is echter net zo belangrijk om goed na te denken over de distributie van jouw content. Want hoe goed je content ook is, als je het niet via de juiste kanalen verspreidt zal het nooit opleveren wat je wil. 

Lees waarom contentdistributie het succes van jouw contentmarketing strategie  bepaald

Topics: Marketing, strategie, Content Marketing, Contentkalender, Contentmarketing, Customer journey, Voice Search, Long-form content


Recent Posts

Tijdschrift onderdeel van jouw contentmarketingstrategie? [8 redenen, 5 voorwaarden en tig voorbeelden]

read more

Waarom LinkedIn steeds belangrijker wordt voor B2B bedrijven

read more

6 contentmarketing trends voor 2019

read more