Bewustzijn rondom internetgebruik neemt toe. Moeten marketeers zich zorgen maken?.

avatar

Posted by Iris - 02 april, 2019

internetgebruik

Het hebben van internet is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Men kan steeds meer op internet en besteedt hierdoor ook meer tijd online. Opvallend is echter dat het aantal internetgebruikers in Nederland in 2018 afnam ten opzichte van 2017. Daarnaast zijn steeds meer mensen bewust bezig met hun internetgebruik. Denk aan het installeren van apps die inzicht geven in de tijd die je op je telefoon besteedt en het instellen van een tijdslimiet. Is deze tegenbeweging iets waar wij ons als bedrijf zijnde zorgen om moeten maken? 

Hoe lang zijn we dagelijks online?

Even snel op je telefoon kijken of je nog een whatsapp berichtje hebt ontvangen, checken of je een nieuwe mail hebt, een tikkie versturen of je social kanalen controleren op nieuwe berichten. Allemaal momenten waarop je kort op je smartphone kijkt. Tel je al deze momenten bij elkaar op, dan schrik je waarschijnlijk van het totaal aantal uur dat je gebruik maakt van je telefoon. Uit het jaarlijkse Global Digital Report van HootSuite en WeAreSocial blijkt dat Nederlanders dagelijks 4 uur en 50 minuten online zijn. Deze duur betreft internetgebruik op alle soorten apparaten en neemt jaarlijks toe.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek ‘Trends in internetgebruik 2018’ dat 30% van de door SIDN ondervraagden tot 29 jaar oud, permanent online is. Zij houden hun smartphone voortdurend in de gaten omdat ze bang zijn om iets te missen: Fear Of Missing Out.

Kleine daling in internetgebruikers

Opvallend is dat het aantal internetgebruikers in 2018 is afgenomen ten opzichte van 2017, aldus het CBS. Waar in 2017 97,1% personen van 12 jaar of ouder toegang tot internet had, lag dit in 2018 op 96,5%. Hoewel iets minder mensen internet gebruiken, doen internetgebruikers echter wel meer online. Men is actiever op social media, telefoneert meer via de telefoon, zoekt meer informatie op over gezondheid, bezoekt meer websites betreffende dienstverlening, overheids- en publieke instanties. Ook download men meer officiële documenten en verstuurd men meer ingevulde documenten. 

Meer mensen bewust offline

Door de toename in tijd die we online besteden nemen de zorgen betreffende verslaving toe. In de media hoor je daarom ook steeds vaker een tegengeluid: de trend van bewust offline gaan. Mensen worden zich steeds bewuster van het feit dat zij veel met hun smartphone bezig zijn. Uit onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) blijkt dat 79% van de internetgebruikers weleens bewust offline gaat. Zoals je in onderstaande tabel kunt zien gaan vooral mensen van 40 jaar of ouder meerdere keren per dag bewust offline. 

statistieken-bewust-offlineBron: SIDN

Er zijn steeds meer apps beschikbaar die het mogelijk maken om jezelf een ‘time-out’ te geven. Ook grotere bedrijven als Google (Android) en Apple (iOS) hebben geïnvesteerd in het integreren van een functie die je telefoongebruik rapporteert en je de mogelijkheid geeft om apps na een ingestelde duur uit te schakelen.

Het gebruik van Adblockers stijgt

Naast dat het bewustzijn betreffende internetgebruik toeneemt, vermijdt men steeds bewuster online advertenties. Het aantal mensen dat een adblocker gebruikt neemt jaarlijks toe. In december 2018 gebruikte 27% van de Nederlanders een adblocker. Dit is voor een marketeer vervelend, want hierdoor kun je je doelgroep minder gemakkelijk bereiken. Houdt echter in de gaten dat de 73% die geen adblocker heeft geïnstalleerd nog steeds jouw advertentie te zien krijgt. De overige 27% zou je wel aan het denken moeten zetten. Zij ervaren jouw advertenties namelijk als irritant. Dit wil je natuurlijk niet, omdat de kans op een conversie hierdoor ook afneemt. Ga dus nadenken over andere manieren van adverteren die aansluiten bij de interesses en belevingswereld van je doelgroep. Hierdoor wordt je gedwongen om waardevolle advertenties te maken. En denk ook eens na over de inzet van relevante content.

Ook de komst van de AVG dwingt je om waardevolle advertenties en content te maken. Mensen maken zich steeds meer zorgen over hun privacy. Door de komst van de AVG 2018 krijgt men meer inzicht in wat er met hun gegevens gebeurd en welke cookies er door een website gebruikt worden. Dat is hun goed recht. Door het bieden van relevante informatie in de vorm van content zorg je ervoor dat mensen hun gegevens bij jou achter wíllen laten. Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je precies met de gevraagd gegevens doet. En houd je hier vervolgens ook aan. Wanneer je hun gegevens inzet voor een doeleinde waarvoor je geen toestemming hebt gekregen, kan dit afbreuk doen aan jouw imago.

Moeten we ons zorgen maken?

Bovenstaande ontwikkelingen maken het voor jou als bedrijf lastiger om marketing te voeren. Zet de trend van bewust offline door? Blijft het gebruik van adblockers stijgen? Wordt het steeds moeilijker om gegevens van jouw doelgroep te verzamelen? Deze ontwikkelingen zorgen er allemaal voor dat jij je doelgroep wellicht minder snel bereikt. Echter denk ik dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken. Grotendeels zijn dit namelijk ontwikkelingen waar je als bedrijf op in kunt spelen.

Zoals ik eerder al schreef dwingen deze ontwikkelingen jou om naar alternatieve manieren van adverteren te kijken. Denk aan de inzet van een content marketingstrategie. Lever jij jouw doelgroep de informatie waar zij naar op zoek is, dan zijn zij zeker welwillend om gegevens achter te laten. Let op dat de informatie welke jij vraagt een gelijke waarde heeft met wat zij ervoor terugkrijgen. Wil je een whitepaper beschikbaar stellen, dan is het niet aan te raden om je bezoeker een lange vragenlijst in te laten vullen. Dit zal hen doen afhaken.

Wat betreft de trend dat men steeds meer bewust offline gaat; de kans bestaat dat deze meer aanhang gaat krijgen. Echter biedt het internet de gebruiker steeds meer gemak en mogelijkheden. Tegenwoordig regel je je bankzaken ook al online, zowel op desktop als via mobiel. Sommige banken maken het zelfs al mogelijk om met je mobiele telefoon te betalen. Naar mate de mogelijkheden van internet blijven groeien neemt de tijd dat we online zijn alleen maar toe.

Benieuwd naar de online ontwikkelingen op het gebied van social media?

Lees deze blog over social media gebruik anno 2019

Topics: Marketing, Social Media Marketing, internetgebruik, bewust offline


Recent Posts

Bewustzijn rondom internetgebruik neemt toe. Moeten marketeers zich zorgen maken?

read more

Doelgroeponderzoek, waar aan te denken?

read more

Jouw onderneming heeft geen marketing nodig. Of ..

read more