Maak je YouTube kanaal en video’s gratis beter vindbaar met deze tips.

avatar

Posted by Iris - 15 mei, 2018

vindbaarheid-youtube-dock35marketing.jpg

Maak je YouTube kanaal en video’s gratis beter vindbaar met deze tips

Veel bedrijven zijn ondertussen overtuigd van de effectiviteit van het inzetten van video en hebben een YouTube kanaal ingericht. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat jouw kanaal en bijbehorende video’s (organisch) worden gevonden door je doelgroep? In deze blog geef ik je enkele tips die je hier gratis mee op weg helpen.

Voeg een kanaalbeschrijving toe

In de eerste plaats is het belangrijk dat je kanaal zo compleet mogelijk is. Heb je al een kanaalbeschrijving aan je account toegevoegd? YouTube is een van de grootste zoekmachines ter wereld. Het toevoegen van een omschrijving kan er aan bijdragen dat jouw video organisch beter wordt gevonden.

Geef in je kanaalbeschrijving duidelijk aan wie je bent, wat je doet en wat voor een video’s je plaatst. Gebruik hiervoor relevante zoekwoorden. Voor je website heb je wellicht al eens een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd om te kijken welke termen goed zijn voor je SEO. Voor je YouTube kanaal doe je eigenlijk hetzelfde. Bedenk welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt wanneer ze naar jouw content op zoek zijn. Test in de Keyword planner van Google of er ook daadwerkelijk wordt gezocht op de door jou bedachte termen of dat er wellicht alternatieven zijn die het beter doen. Wanneer je hebt besloten welke zoekwoorden het beste gebruikt kunnen worden schrijf je je kanaalbeschrijving. Let op dat je een lopende tekst schrijft die goed leesbaar is. Plaats je alleen zoekwoorden achter elkaar die verder niet in een logisch zinsverband staan dan wordt dit juist afgestraft.

Klaar met het toevoegen van je kanaalbeschrijving? Dan gaan we aan de slag met de vindbaarheid van je video’s. Door aan je video’s de nodige metadata toe te voegen vergroot je de kans om organisch gevonden te worden met je content. Hieronder bespreek ik de elementen van een video die van invloed zijn op je vindbaarheid.

Schrijf een unieke videobeschrijving

Ook voor je video’s is het van belang om een goede beschrijving toe te voegen zodat je organisch beter vindbaar bent. Zorg ervoor dat deze voor iedere video uniek is en beschrijf in natuurlijke taal waar een video over gaat. Verwerk in het begin van de omschrijving de belangrijkste zoekwoorden. Daarnaast raad ik aan om twee hoofdtermen prominent terug te laten komen in zowel je titel als videobeschrijving.

Gebruik de eerste paar regels van de beschrijving om uit te leggen waar een video over gaat. In de rest van de tekst kun je overige informatie toevoegen, zoals informatie over je kanaal en links naar je website en social kanalen.

Tot slot is het mogelijk om hashtags (#) toe te voegen in je videobeschrijving. Een hashtag in een linkje waar gebruikers op kunnen klikken om zo naar de zoekresultaten te gaan van video’s met hetzelfde onderwerp. Wanneer iemand op een hashtag klikt die jij ook in een beschrijving gebruikt is het voor een gebruiker makkelijk om jouw video te vinden. Het is vooral interessant om hashtags te gebruiken voor onderwerpen die trending zijn. Tijdens het uploaden van je video heb je de mogelijkheid om hashtags toe te voegen in je titel en beschrijving. Gebruik alleen hashtags die aansluiten bij de content van je video en overdrijf niet met de hoeveelheid hashtags die je gebruikt. Wanneer je meer dan 15 hashtags in één video gebruikt worden deze door YouTube genegeerd.

De kracht van je thumbnail en titel

Je thumbnail is in combinatie met je titel het eerste wat iemand ziet wanneer hij tegen jouw video aanloopt. Het is eigenlijk een soort billboard die je in kunt zetten om mensen te helpen beslissen of zij jouw video willen bekijken. Goed dus om na te denken wat voor een thumbnail en titel je het beste kunt gebruiken.

Thumbnails
90% van de best presterende video’s op YouTube heeft een aangepaste thumbnail. Wil je je thumbnail aanpassen, zorg er dan voor dat je een levendig beeld gebruikt dat er zowel in het groot als in het klein goed uit ziet en duidelijk toont waar je video over gaat.

Titels
De keuze voor een titel kan het verschil maken tussen of iemand je video wilt kijken / delen of er juist voorbij scrolt. Ook hier geldt dat het goed is om je titel aan te laten sluiten op de content van je video. Je kunt dit op een zakelijke manier doen, maar bijvoorbeeld ook door mensen nieuwsgierig te maken of te teasen. Onderstaand vind je een voorbeeld van creatief gebruik van thumbnail en titel die inspelen op nieuwsgierigheid.

This-is-not-yellow-youtube
Voor zowel je thumbnail als titel geldt: plaats geen misleidende informatie. Komt je video niet overeen met de verwachtingen die aan de hand van je thumbnail en titel zijn ontstaan, dan haken kijkers binnen no time weer af. Hoe langer mensen je video bekijken, hoe groter de kans dat je video meer zichtbaarheid krijgt in YouTube.

Voeg tags en categorieën toe

Door tags en categorieën toe te voegen aan je video pak je YouTube als het ware bij de hand. Op deze manier laat je YouTube namelijk eenvoudig weten waar jouw video over gaat. Zo vergoot je de kans dat jouw video tussen de zoekresultaten voor een bepaald onderwerp komt te staan. Je bereik neemt op deze manier toe.

Hulp nodig bij het optimaliseren van de vindbaarheid van je YouTube kanaal of video’s? Wij helpen je graag. 

Neem contact met ons op

 

Topics: Social Media, Social Media Marketing, Youtube, vindbaarheid Youtube


Recent Posts

Is een marketingplan je investering waard?

read more

Waarom valt de ROI van mijn marketinginzet tegen?

read more

Wat is de beste tijd om iets te posten op social media?

read more